Ekassa pyörässä valuin penkissä hitusen eteenpäin = laitoin siihen ensiavuksi semmoisen solukumin - semmoisen kiintän ja nihkeän luistamattoman. Toimi. Sitten säädin penkin kulman kuntoon.
Polkumiehen Vendetta MBB
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ekat pari kilsaa ajeltu, enemmän kuin millään MBB:llä ennen. Testaamistani tämä on helpoin ohjata. Keula tuntuu silti todella painavalta ja haluaa mennä heti linkkuun. Näin ainakin tuntuu olevan myös vauhdissa, eikä jalkoja siksi uskalla ottaa polkimilta, koska jos keula lähtee kääntymään, tuntuu, ettei sitä jaksa käsillä pysäyttää. Onko normaalia MBB:ssä? Tähän pyörään taisi tulla paljon pienempi jättö kuin Cruzbikella.
Pitää se ohjauslaakerin rinkula tosiaan hioa sopivaksi. Muoviprikka tuntuu jo nyt antavan periksi.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Polkumies kirjoitti: ↑08 Elo 2021, 20:15Keula tuntuu silti todella painavalta ja haluaa mennä heti linkkuun. Näin ainakin tuntuu olevan myös vauhdissa, eikä jalkoja siksi uskalla ottaa polkimilta, koska jos keula lähtee kääntymään, tuntuu, ettei sitä jaksa käsillä pysäyttää. Onko normaalia MBB:ssä? Tähän pyörään taisi tulla paljon pienempi jättö kuin Cruzbikella.testilenkki.jpg.
Tämä jättöasia on kohtalaisen yleinen ongelma mbb pyörissä. Positiivisella jätöllä keula koittaa kaatua ja negatiivisella tulee nopeusrajoitus. Nollajättö on paras omissa testeissäni.
Mutta aja kuitenkin se totuttelutonni ensin. Pelko ja epävarmuus vähenee huomattavasti.
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ei mitään ongelmaa niin kauan kuin pitää jalat polkimilla.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Tossa voipi vaikuttaa toi aika loiva penkin kulma = hitusen jyrkempi on perinteisesti ollut vähän helpompi. Otappa valmiista pyörästä aivan kohtisuoraan sivulta kuva, niin päästään mittailemaan.
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Onko näillä käynyt onnettomuuksia, että kovassa vauhdissa olisi keula mennyt linkkuun?
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ei se keula kovassa vaudissa mene linkkuun vaikka yrittäisit. Hyrrä- ja keskipakovoima[keulaan ja jalkoihin kohdistuva] kyllä huolehtii siitä että menee vauhdissa kuin juna.
Samanlainen hitaassa vauhdissa herkästi kaatuileva keulaon mullakin omassa vastaavassa.
Mutta kummasti siihenkin tottuu kun antaa kilometrien vaan kertyä. Mutta.. Todellakaan mikään kertterä pujottelupyörähän tämmöinen ei ole, vaan reipas maantien nielijä.
Ihan kivan näköisen laitteen teit,.. Kunhan penkin saat vielä kondikseen..
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Tänään tuli huristeltua 40km. Kerran meinasin käydä ojassa, mutta viime hetkellä päätin toisin. Tilanteita, joissa pyörä meinaa lähteä käsistä, taitaa yhdistää se, että töyssy tms. heittää liukkaalla penkillä eri kohtaan, ja tällä pyörällä pieninkin painonsiirto sivusuunnassa näkyy heti vahvasti ohjauksessa. Pitää askarrella se pehmuste. Hallinta meinaa myös lähteä, jos nostaa yläselän penkistä tai jalat polkimilta. Paras siis pysyä ajoasennossa.
Ehkä yllättäen meno on vakainta ja turvallisimman tuntuista, kun runttaan polkimia kovalla voimalla ja alhaisella kadenssilla vääntäen samalla rytmissä ohjaustangosta vastaan. Kadenssin noustessa rytmi menee sekaisin ja ajosta tulee epävakaata. Sama vika kun rullaa eteenpäin polkematta. Toisaalta jos polkimia pyörittää kovalla kadenssilla ja pienellä voimalla, ohjaustankoa ei juuri tarvitse.
Ohjaustanko saisi olla alempana. Pari senttiä sitä saisi laskettua lyhentämällä haarukan kaulaa, mutta tämä kaipaisi kymmenen sentin laskua. Ehkä mutka etupuomin takapäähän... Ohjaustanko ei onneksi tule näkökenttään. Tanko kaipaisi myös teippiä.
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Hyvän näkönen mbb.
Sen verran on makaava asento, että opettelu varmast ottaa vähän aikaa mutta jos päivän lenkki on jo 40km, niin eiköhän se siitä. Enään se 960km niin se maaginen tonni kasassa
Niskatukea luulis myös kaipaavan tuossa asennossa? Mikäs törmäyspehmuste tuolla keulalka on?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Hyvä penkin on kaiken A-O . Etukulma pitää olla , estää valumista. Ristiselän tuki riittävä , parantaa mäen nousua. Penki ei saa ottaa kiini lapaluihin . Säästyy monilta hankaamuksilta ja mustelmilta. Itse olen rakentanut lapluiden kohdalle neumaattisen kovuuden säädön. Helpottaa pitkällä ajolla asennon vaihtamista ja kovuuden säätämistä . Tein sen sellaisesta ovenkarmien säätö työkalusta. Pumpun laitoin sopivaan paikaan , että ajon aikana saan säädettyä kovuuden . Se on sellaista hifistelyä , jota pappara kaipaa . Toiseen pyörään sen jo tehnyt . Pastori tais siittä ottaa jotain kuvaakin viimeksi kun kävi tallilla. Ei muutakuin ajoo vain , lopulta löytyy nautinto ja oma nopeus .
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Niskatukea en vielä ehtinyt kaipaamaan, mutta sellainen on viritteillä. Selkänoja tuli pystympään (n. 25°) kuin tavoite (20°). Ei tämä tunnu nojakulman puolesta vaikealta ajaa. Keulassa on pyyhe ihan vaan suojaamassa asuntoa villisti kääntyvältä puomilta
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Tästä mittasin ohjauskulmaksi 72° ja nojakulmaksi peräti 28°.
Tämänpäiväisellä ajelulla huomasin, ettei etuveto ole paras päivittäiseen matkaani, jonka jyrkässä soraisessa ylämäessä tämä kyllä sutii niin, että on pakko taluttaa. Yhtään kaupunkimaisemmassa ympäristössä nyt alla olevat 40-milliset kumit ovat myös aikalailla ohuimmat, mitä haluaa käyttää. Toisaalta myös paksuimmat, mitä etuhaarukan puolesta tähän mahtuu. Miksi sille pyöräkaistallekin pitää risteyksissä laittaa kanttikivet
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Polkumies kirjoitti: ↑10 Elo 2021, 15:06Tästä mittasin ohjauskulmaksi 72° ja nojakulmaksi peräti 28°.kulmat.jpg
Tämänpäiväisellä ajelulla huomasin, ettei etuveto ole paras päivittäiseen matkaani, jonka jyrkässä soraisessa ylämäessä tämä kyllä sutii niin, että on pakko taluttaa. Yhtään kaupunkimaisemmassa ympäristössä nyt alla olevat 40-milliset kumit ovat myös aikalailla ohuimmat, mitä haluaa käyttää. Toisaalta myös paksuimmat, mitä etuhaarukan puolesta tähän mahtuu. Miksi sille pyöräkaistallekin pitää risteyksissä laittaa kanttikivet
Perä on liian lyhyt. Pidemmällä akselivälillä saisit pitoa eturenkaalle.
Tee kokeeksi pulttikiinnitteinen pitkä perä?
Yleiskäyttöiseen pyörään en alle 50mm leveitä kumeja suosittele.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Laukuille telinen keskelle pyörää . Kun kuorma on siellä , niin ajo tasapainottuu ja mäet nousee paremmin . Muutenkin kannattaa pyrkiä kuormauksessa, laittaan kaikki olkapään alapuolelle.
Itse olen huomannut että pään takana oleva kuorma tekee , MBB pyörästä levottoman .
Re: Polkumiehen Vendetta MBB
Ja kun pää on taka-akselin takapuolella, kuten meidänkin tekeleessä, niin se aiheuttaa tasapainoaistille ylimääräistä haastetta. Ja keventää keulaa.