Jousitettu penkki?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
mmikkone

Jousitettu penkki?

Viesti Kirjoittaja mmikkone »

Olen miettimässä helpohkoa ratkaisua nojapyörän tekemiseen (ei muuten mitään tietoa, milloin projektia olisi aikaa aloittaa tai että vaihtuuko kiinnostuksen kohteet sillä välin, ettäs tiedätte :) ) ja jonkinlainen naistenpyörän modifiointi tyyliin:

http://www.atomiczombie.com/gallery/swb ... 2010@L.JPG

tuntuisi helpolta ratkaisulta. Kysymys kuuluu, että onko jousitettu penkki huono ajatus? Siinä kai ajajan ja polkimien etäisyys on muuttuvainen, onko siis vaikea ajaa? Mielessäni häilyy ajatus verkkopenkistä, jossa verkko olisi reunoistaan jousitettu. En siis mitään hirveää joustoa ole hakemassa. Sellaista, ettei soratiellä tulisi pää kipeäksi...

irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Jousitettu penkki?

Viesti Kirjoittaja irakas »

mmikkone kirjoitti:

Olen miettimässä helpohkoa ratkaisua nojapyörän tekemiseen (ei muuten mitään tietoa, milloin projektia olisi aikaa aloittaa tai että vaihtuuko kiinnostuksen kohteet sillä välin, ettäs tiedätte :) ) ja jonkinlainen naistenpyörän modifiointi tyyliin:

tuntuisi helpolta ratkaisulta. Kysymys kuuluu, että onko jousitettu penkki huono ajatus? Siinä kai ajajan ja polkimien etäisyys on muuttuvainen, onko siis vaikea ajaa? Mielessäni häilyy ajatus verkkopenkistä, jossa verkko olisi reunoistaan jousitettu. En siis mitään hirveää joustoa ole hakemassa. Sellaista, ettei soratiellä tulisi pää kipeäksi...

Jousitettu penkki ei ole ollenkaan huono ajatus.

Esim. tällainen:

Kuva

Reunoilla on 18 mm vaneria, 8 mm kuminyörtä ja keskellä 30 mm satularemmiä.

Jousitettu penkki asettuu vartalon mukaiseen muotoon. Vaikka polkimien etäisyys ajajasta himpun verran muuttuu voimakkaammin polkaistaessa, ei ajaminen ole ollenkaan vaikeaa. Päinvastoin se on oikein mukavaa. Varsinkin kesällä ei selkää hiosta.

Jousitettua penkkiä tehtäessä on varattava tilaa penkin alle, ettei peffa eikä selkä ota kiinni rakenteisiin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mmikkone kirjoitti:

ja jonkinlainen naistenpyörän modifiointi tyyliin:

tuntuisi helpolta ratkaisulta.

Niinhän se tuntuu, ja toki noin pääsee kokeilemaan nojakilla ajoa. Mutta ei siinä oikeastaan yhtään helpommalla pääse kuin alusta asti tekemälläkään. Hitsaamatta et helpolla selviä, kampien kiinnitys, stemmi ja penkin kiinnitys vaatii luultavasti hitsaamista. Ketjut, vaijerit, ketjun ohjaimet, stemmit, tangot... kaikki pitää kuitenkin tehdä, niin miksei saman tien runkoakin, lopputulos on ainakin valmiimman näköinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

mmikkone

Kiitos vastauksista. Penkkikuva näytti hyvältä.

Totta on Jukankin kommentti. Mutta jotenkin tuntuu, että puolivalmiiseen runkoon oman vartalon mallaaminen olisi helpompaa. Jos alkaisin tehdä runkoa alusta, niin nälkä kumminkin kasvaisi syödessä ja suunnitteluun menisi hirveästi aikaa. Eikö kunnon rungon suunnittelussa pidä ottaa kaikenlaista hankalaa juttua huomioon, kuten etupyörän jättö ja pitääkö sen ohjaustangon akselinkin olla vähän "sivussa" jne... On putkien taivutusta ja jigien tekoa... Ajatus mulla on semmoinen, että ajamaan pääsisin niin vähällä rahalla ja vaivalla kuin mahdollista. Vai näyttikö tuo linkin pyörä sitten ihan sudelta teistä kokeneista eli kantsiiko kumminkin nähdä enemmän vaivaa? Ehkä haluaisin tuon linkin kuvan pyörään verrattuna pystymmän ajoasennon ja polkimet hieman kauemmas. Etuputkea vähän alemmas, etupyörän voisi vaihtaa pienempään, jottei jalat ota siihen kiinni ja vääntää haarukkaa hieman eteenpäin, jotta jättö säilyy. Ehkä penkkiäkin ylemmäs (ettei ota peffa joustopenkissä runkoon kiinni). Miltä kuulostaa?

jviirret

mmikkone kirjoitti:

Vai näyttikö tuo linkin pyörä sitten ihan sudelta teistä kokeneista eli kantsiiko kumminkin nähdä enemmän vaivaa?

Ei, tuo näyttää ihan toimivalta kaikin puolin, vastaava "geometria" löytyy joistakin kaupallisistakin pyöristä, on vain ruma ja sen näköinen että on haluttu päästä helpolla.

mmikkone kirjoitti:

Ehkä haluaisin tuon linkin kuvan pyörään verrattuna pystymmän ajoasennon ja polkimet hieman kauemmas. Etuputkea vähän alemmas, etupyörän voisi vaihtaa pienempään, jottei jalat ota siihen kiinni ja vääntää haarukkaa hieman eteenpäin, jotta jättö säilyy. Ehkä penkkiäkin ylemmäs (ettei ota peffa joustopenkissä runkoon kiinni). Miltä kuulostaa?

Kuulostaa siltä että lopputulos on paljon huonompi kuin tuo esikuva :D Ensinnäkin jotta jättö säilyisi samana pienemmällä eturenkaalla pitäisi haarukkaa taivuttaa taaksepäin. Jos vaihdat etupyörän pienempään pitää jarrutapitkin siirtää alemmas, jos et sitten vaihda koko haarukkaa. SWB:ssä kääntökulmat on niin pieniä että kantojen osuminen renkaaseen ei juuri haittaa. Jos nostat penkkiä vielä ylemmäs ja asentoa pystymmäksi niin aletaan olla jo pystypyörien ilmanvastuksissa. Ja painon siirtäminen enempi etupyörälle, varsinkin jos laitat pienenmmän, ei ole hyvä idea. Vierintävastuksen kannalta 50/50 painojakauma renkaiden välillä olisi paras ratkaisu.

Jukka

jviirret

Jos itse lähtisin toteuttamaan ideaa naistenpyörästä nojapyörä niin katkaisisin satulaputken ylemmän runkoputken yläpuoleta ja taivuttaisin takahaarukan yläputket tähän katkaisukohtaan. Saisi enempi tilaa penkille, jotenkin tähän tyyliin:

Kuva

Tuossa tuskin noita putkia on taiutettu, vaan runko on alunperinkin tuollainen erikoisempi?

Jukka

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

irakas kirjoitti:

Jousitettu penkki asettuu vartalon mukaiseen muotoon.

Jousitettua penkkiä tehtäessä on varattava tilaa penkin alle, ettei peffa eikä selkä ota kiinni rakenteisiin.

Onko tuo 'kuminaru' umpikumia vaiko putkea? Miten kauan tuolla virityksellä kestää käytössä: nuhraantuu tai hapertuu?

Miten penkin leveys on mitoitettu? Pitääkö mitoittaa paljonkin perää ja hartioita leveämmäksi?

irakas

Joutilas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Onko tuo 'kuminaru' umpikumia vaiko putkea? Miten kauan tuolla virityksellä kestää käytössä: nuhraantuu tai hapertuu?

Miten penkin leveys on mitoitettu? Pitääkö mitoittaa paljonkin perää ja hartioita leveämmäksi?

Kumiköysi on samaa rakennetta kuin mitä mustekalojen köysissä on: sisällä nippu kumilankoja ja pinnassa kudos. Sitä on saatavana eri värisenä. 8 mm:n mustaa olen hankkinut Tampereen Korja-Kumista: http://www.luettelomedia.com/korja-kumi ... re-174608/
Minusta se on yllättävän kestävää. On jo monen vuoden kokemus. Olen tehnyt tuon tyyppisiä penkkejä 9 kpl. Sekä kumiköysiä että remmejä voi ajan myötä tarpeen mukaan kiristää.

Olen mitoittanut penkin leveyden peffan leveyden mukaan. Minulla peffan leveys on 400 mm ja penkin reunojen väli 420 mm.

Sakari

Sakari
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

psa

Viesti Kirjoittaja psa »

irakas kirjoitti:
Joutilas kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kumiköysi on samaa rakennetta kuin mitä mustekalojen köysissä on: sisällä nippu kumilankoja ja pinnassa kudos. Sitä on saatavana eri värisenä. 8 mm:n mustaa olen hankkinut Tampereen Korja-Kumista: http://www.luettelomedia.com/korja-kumi ... re-174608/
Minusta se on yllättävän kestävää. On jo monen vuoden kokemus. Olen tehnyt tuon tyyppisiä penkkejä 9 kpl. Sekä kumiköysiä että remmejä voi ajan myötä tarpeen mukaan kiristää.

Olen mitoittanut penkin leveyden peffan leveyden mukaan. Minulla peffan leveys on 400 mm ja penkin reunojen väli 420 mm.

Sakari

Tuo penkki taitaa olla sama mikä nyt tuli minulle SH8 penkkinä. Mistä olet hankkinut tuota 30mm satularemmiä? Varmaan jostain kangaskaupoista löytynee? Vielä penkki on ihan hyvässä kunnossa, kerran olen kiristänyt remmit. Löytyyköhän tuohon 30mm remmiin jonkinlaisia solkia, umpisolmu ei tahdo saada tarpeeksi kireälle. Nyt olen sen ylimmän remmin niskatuen alta virittänyt kireälle kierämällä mustekalan sen ympäri ja vetänyt sen kireälle tarakkaan. Pientä hiertymää on remmiin on taitiskohtiin tullut, jossain vaiheessa pitää kyllä remmit uusia. Mukavan tuntuinen kyllä tuo remmipenkki. Vaimentaa hiekkatiellä kuoppaan ajot kyllä todella tehokkaasti.

irakas

Joo SH8:n penkkihän se tuossa kuvassa on. :mrgreen:

Satularemmiä on saatavissa kangas- ja ompeluliikkeistä, Jyväskylästä esim Eurokankaasta. Samoista liikkeistä löytyy muovisia solkia, joilla voi myös säätää remmin pituutta. Remmi ei maksa paljon ja sen voi tosiaan aika ajoin uusia.

Sakari

Sakari
Don´t die a copy!
John Mason

jviirret

Kevyissä kuormaliinoissa on tuota myös, ja löytyy eri värejä.

Jukka

mmikkone

jviirret kirjoitti:

Kuulostaa siltä että lopputulos on paljon huonompi kuin tuo esikuva :D Ensinnäkin jotta jättö säilyisi samana pienemmällä eturenkaalla pitäisi haarukkaa taivuttaa taaksepäin. Jos vaihdat etupyörän pienempään pitää jarrutapitkin siirtää alemmas, jos et sitten vaihda koko haarukkaa. SWB:ssä kääntökulmat on niin pieniä että kantojen osuminen renkaaseen ei juuri haittaa. Jos nostat penkkiä vielä ylemmäs ja asentoa pystymmäksi niin aletaan olla jo pystypyörien ilmanvastuksissa. Ja painon siirtäminen enempi etupyörälle, varsinkin jos laitat pienenmmän, ei ole hyvä idea. Vierintävastuksen kannalta 50/50 painojakauma renkaiden välillä olisi paras ratkaisu.

Jukka

Aivan. Elikä kun laitetaan pienempi etupyörä, siirtyy ohjaustangon akseli pystympään, jolloin akselin linja siirtyy taaksepäin ja etuhaarukkaa pitää tietysti myös taivuttaa taaksepäin... Meni suunnat sekaisin. Istuinputken katkaisu oli hyvä idea... Saisi tilaa penkille.

Kuitenkin haluaisin ehkä sen pystymmän ajoasennon. Pelkään, että pidemmällä matkalla, jos jalat ovat navan yläpuolella, niitä rupeaa puuduttamaan.

Ja muistutetaan: kaikki mun mielikuvat perustuu ihan kuulopuheeseen... Mitään käytännön kokemusta ei nojapyöristä ole.

Asut muuten melko lähellä minua... Saisikos joskus käydä kokeilemassa nojapyörää, jos löytyy sopivaa? Pituutta mulla on 171...

jviirret

mmikkone kirjoitti:

Kuitenkin haluaisin ehkä sen pystymmän ajoasennon. Pelkään, että pidemmällä matkalla, jos jalat ovat navan yläpuolella, niitä rupeaa puuduttamaan.

Joo, silloin pitää polkimiakin saada alemmas ettei tule kovin "kippura" ajoasento.

mmikkone kirjoitti:

Asut muuten melko lähellä minua... Saisikos joskus käydä kokeilemassa nojapyörää, jos löytyy sopivaa? Pituutta mulla on 171...

Ei ole tuolle pituudella säädettyä, mutta ois jouten hyvä aihio:'

Kuva

http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm

Ei maksa paljon, mutta pitää kasata ja jotain pikkuosaa hankkia.

Jukka

Vastaa Viestiin