Mä en viitsisi leikkiä lediviritysten tai valosummerien kanssa. Samalla tai pienemmällä vaivalla rakentaa aidon valomuistin, joka sammuttaa ja sytyttää kaikki valot virtalukosta. Ohituskytkin kaveriksi, niin saa parkit palamaan tarvittaessa.
En ymmärrä miksi kovin harvassa autossa on valmiina tälläistä. Päivävalomuisteja kyllä löytyy.
Mutta joo, kukin tavallaan
Autoilu
Re: Autoilu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen
Näyttää siltä, että minut ymmärretään tänään väärin myös nojapyöräfoorumilla.
Kysymykseni koski äärimmäisen yksinkertaista ja halpaa tapaa tehdä vähän virtaa kuluttava ja kestävä takavaloviritys autoon, jossa pienestä virrankulutuksesta on erityistä hyötyä. Halusin vain tietää, miten noiden ledien etuvastus mitoitetaan ja jos mahdollista, tiedon siitä, käykö takavalopolttimon hehkulanka sellaisenaan etuvastukseksi.
Kiitos neuvoista, mutta en tarvitse mitään elektroniikan ja reletekniikan suurprojektia, vain tiedon tuon etuvastuksen mitoittamiseksi.
No, ongelma on niin pieni, että se ratkeaa helposti kokeilemalla:
- Juotan kuusi lediä sarjaan 4 W polttimon kanssa ja katson, miten kauan tuo viritys kestää.
- Ehkä jopa mittaan ledien kautta kulkevan virran ja vertaan ohjearvoon.
- Sitten vielä mittaan Pastorin neuvomalla tavalla kännykkävalokuvan exif tiedoista alkuperäiseen takavalon vastaaviin vertaamalla, onko uuden valon valoteho riittävä, eli vähintään alkuperäisen suuruinen.
- Sitten vain nautin säästyneestä noin 8 Watin lisätehosta ja sen antamasta lisäkiihtyvyydestä, puhumattakaan säästyneestä polttoaineesta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Autoilu
Voi se olla niinkin. Mutta kun yleensä nojapyöräfoorumilta saa aina paremman vastauksen kuin on kysynytkään. Joten ei siis ole syytä kiukutella vastauksista, jos ne ovat parempia kuin odotettiin. Ratkaisu kysymykseen A voi hyvinkin olla B, mutta saman tien ratkaisut C ja D voivat olla täysin ylivertaisia ratkaisuun B nähden. Valitsee sitten niistä...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Autoilu
Ei se ole väärinymmärrystä vaan erilainen näkemys. Keskustelufoorumilla keskustellaan ja yleensä ihmisillä ei ole täysin yhteensopivat ajatukset. Sehän on koko keskustelun idea Ainakin kysymyksen asetteluun kannattaa kiinnittää erityistä huomiota mikäli "väärät" vastaukset aiheuttaa mielipahaa.
Ei sovi tähän eikä etenkään Joriin, mutta moneen muuhun paikkaan kyllä. Blogi olisi ylivoimainen alusta henkilöille, jotka eivät siedä kuin oman näkemyksensä
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Ledin etuvastuksen laskenta löytyy matemaattisesti esim. täältä.
Koodi: Valitse kaikki
Ledin kynnysjännite: 2,0V
Pariston jännite: 9,0V
Ledin läpi menevä virta: 10mA = 0,01A
Vastuksen täytyy siis kuluttaa jännitettä 9,0V-2.0V = 7,0V.
Käytetään Ohmin lakia, josta ratkaistaan resistanssi:
U=RI =>
R = U/I
R = 7V / 0,01A = 700Ω
Mä olen käyttänyt tätä laskuria http://ledcalc.com/.
Tässä tapauksessa arvot voisivat olla:
- 14 Vdc (lyijyakun noin jännite latauksessa eli laturin pyöriessä)
- 2,2 V (ledin kynnysjännite, vaihtelee, löytyy ledin datalehdestä)
- 20 mA (yleensä 5mm ledin suositeltu maksimi virta, löytyy ledin datalehdestä)
- 6 kpl sarjassa
Edit: Kun näitä arvoja muuttelee, huomaa, että 2,2V kynnysjännite olisi aika optimi. Tarvittavan vastuksen arvo pienenee, kun nostaa haluttua virran määrää.
Edit: Jännät arvot (0 mA) tulevat myös arvoilla: 14,4 V; 2,4 V; 20 mA; 6 kpl
Edit: Tyypillisen 5mm teholedin arvot: https://kauppa.ledlife.fi/tuote/led-5mm ... i/?lang=en
Minun on annettu ymmärtää, että se mikä usein tappaa autossa 12V sähköosan (esim. polttimon tai puolan) ovat mikromittaiset ylijännitepiikit, jotka pääsevät jännitteentasauksen ohi. Olen nähnyt näitä piikkejä oskilloskoopin kuvissa. Diodisuojaus auttaa niihin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Blogialustoissa on usein kommentointi. Melkeinpä aina. Paitsi minun blogissa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen
Kiitos janx, juuri tällaista tarvitsin.
Tuosta väärinymmärryksestä ja kiukuttelusta olen eri mieltä. ajarmala vastasi yleisellä tasolla teoreettisen tilanteen mukaan. Nyt kuitenkin tilanne oli toinen. Yritin tuolla väärinymmärryskommentillani vain nätisti sanoa, että ette näytä lukeneen kysymystäni. Siinä oli kerrottu, että haluan käyttää punaisia ledejä, valmiiksi katsottu datalehdistä ledien jännitteet ja laturinkin jännite oikeassa maksimiarvossaan. Lisäksi vielä selitetty, miksi en halua hälyytintä, enkä monimutkaisempaa, releitä ja mikropiirejä vaativaa viritystä, vaan ainoastaan kokeilla äärimmäisen yksinkertaista kikkaa väistää ongelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5396
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Ei se väärin ole etsiä reittiä, jossa ei ole aitaa ollenkaan.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
jori kirjoitti: ↑12 Syys 2021, 12:50Kiitos janx, juuri tällaista tarvitsin.
Tuosta väärinymmärryksestä ja kiukuttelusta olen eri mieltä. ajarmala vastasi yleisellä tasolla teoreettisen tilanteen mukaan. Nyt kuitenkin tilanne oli toinen. Yritin tuolla väärinymmärryskommentillani vain nätisti sanoa, että ette näytä lukeneen kysymystäni. Siinä oli kerrottu, että haluan käyttää punaisia ledejä, valmiiksi katsottu datalehdistä ledien jännitteet ja laturinkin jännite oikeassa maksimiarvossaan. Lisäksi vielä selitetty, miksi en halua hälyytintä, enkä monimutkaisempaa, releitä ja mikropiirejä vaativaa viritystä, vaan ainoastaan kokeilla äärimmäisen yksinkertaista kikkaa väistää ongelma.
Ehkä ongelma on osittain siinä, että esitit kysymyksen ketjussa jonka otsikko on niinkin tarkkaan rajattu kuin "Autoilu" En alkanut kahlaamaan koko ketjua läpi mutta en liene väärässä jos arvaan, että keskustelu on muutenkin kuin tämän ledivaloasian osalta rönsyilevää.
Jos olisit aloittanut uuden ketjun otsikolla "Hehkulampun käyttö ledin etuvastuksena" niin EHKÄ keskustelu olisi pysynyt paremmin aiheessa?
Toisaalta, tämän foorumin ominaispiirteisiin kuuluu mm. että ketjun otsikosta riippumatta tarjotaan lyhyitä kampia ratkaisuksi ennen kuin edes kysymystä on esitetty
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Re: Autoilu
Halu on hyvä peruste Vielä jos huomaa ilmaista kysymyksen yhteydessä ettei ole avoin muille ratkaisuille, saa vähemmän häiritseviä vastauksia. Foorumilla kun on yleisesti tapana esittää omasta mielestä parempia ratkaisuja mm. narua
Sitten vielä muille kuin Jorille eli yleisesti. Ehkä paras ja hyvin yksinkertainen ratkaisu ajovaloreleellisessä olisi siirtää parkkien virransyöttöjohdon toinen pää siten, että se saa virtaa vain virta-avaimen ollessa käännettynä. Tällöin koko ongelma valojen päälle jäämisestä poistuisi eikä ainoastaan sen aiheuttama oire pienenisi. Ilman ajovalorelettä(onko tälläisiä enään) pitäisi olla tarkka mistä syötön ottaa reilusti isompien virtojen takia eli ehkä silloin releen läpi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
4W takavalon hehkulankapolttimon ledittäminen
Heh, jooseha ei näytä ymmärtävän, että kyse ei ole akuntyhjentymisongelman ratkaisusta, vaan maailman pelastamisesta pienemmällä virrankulutuksella myös ajon aikana.
Tuota ratkaisua kyllä katselin jo aiemmin, mutta tuon auton logiikka toimii toisin. Siinä on jakeluauton idea. Valot menevät itsestään parkkitilaan aina kun auton sammuttaa, jotta auton voi hetkeksi jättää kadun varteen outoonkin paikkaan ilman että erikseen napauttaa valot parkille.
Älkää ottako niin tosissaan näitä minun "ongelmiani". Lopultakin minun kohdallani on kyse leikkimisestä ja pikkunäppärien (naruviritysten) etsimisestä vaikealta kuulostaviin ongelmiin.
Nyt takavalonleditysprojekti näyttää tältä.
Mittasin hehkulangan vastuksen se näyttää olevan 3,2 ohmia.
janxin linkaamalla laskimella iteroin ledien määrää ja ajojännitettä ja päädyin tulokseen, että punaisia, nimellisjännitteeltään 2,1 ledejä tarvitaankin 7 kappaletta. Näillä arvoilla näyttäisi käyttäytyvän ihan kivasti siihen asti, kunnes ledin lämpötila nousee lähes sataan asteeseen, jolloin valo sammuu.
TÄssä vielä kuvat laskelmista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Ajovalorele on perinteisesti (siis viime vuosituhannella) ollut lähinnä kai japanilaisten autojen varuste. Moneen euro- ja jenkkiautooon olen releyttänyt ajovalot jälkeen päin. Ihme hommaa, että tuo rele on jätetty pois niin monessa autossa tehtaan toimesta.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Autoilu
Taitaa johtua siitä että niillä on kaikkea hallinnoiva tietokone siellä autossa jolla sen toiminnon saisi toteutettua, mutta niitä ei viitsitä ohjelmoida maahantuojan toimesta.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Autoilu
Kun käyttää tuota laskuria niin kannattaa kiinnittää huomiota vastuksessa kuluvaan tehoon. Sen pitäisi olla paljon suurempi kuin tuo 6mW. Sen vastuksen tarkoitus on tasoittaa ledin virtaa jännitteen vaihdellessa. Jos kyseessä olisi vakiovirtalähteessä käytetty shunttivastus niin ok. Koska kytkennässä ei ole aktiivikomponenttia joka säätää virtaa pitäen vastuksen jännitehäviön vakiona niin olisi hyvä jättää vähän enemmän jännitettä vastukseen eli 6 lediä koska niiden kynnysjännite riippuu lämpötilasta. Olen joitakin led takavaloja purkanut ja kaikissa on ollut 4 lediä sarjaan kytkettynä ja etuvastus. Lisäjarruvaloissa ollut myös sama toteutus. Niissä on tietenkin optimoitu pitkä käyttöikä ja tasainen kirkkaus hyötysuhteen kustannuksella.
Tuossa kuvaajassa pitäisi olla otsikko: "Temperature derating curve". Se alla oleva teksti on harhaanjohtava. Kuvaaja ei kerro mitään ledien lämpötilakäyttäytymisestä vaan se on suositus siitä kuinka jonkun tietyn ledin virtaa pitää rajoittaa ympäristön lämpötilan kasvaessa. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Derating
Ledit toimivat kyllä 100°C lämmössä mutta pimenevät lopullisesti jossain 200°C tienoilla. Ledien kynnysjännite riippuu lämpötilasta yleensä -2mV/°C. Tuossa pitää huomioida että ledit kuumenevat lampun ympärillä pitkän jarrutuksen aikana ja myös ledien oma virta kuumentaa niitä silloin enemmän. Ledit voivat olla niin kirkkaita ettei jarruvalon sammumista riittävän helposti erota. Lämpötilasta riippumaton virran rajoitus olisi hyvä mutta vaatisi ainakin muutaman lisäkomponentin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Ok, yksi ledi korvataan siis lämpövastuksella. Minkäslainen PTC termistori tuohon sopisi. Arvelisin, että ne takavalot, joista olet purkanut neljän ledin settejä, ovat olleet cree-ledeillä toteutettuja ja niiden korkeamman jännitteen takia niitä on vain neljä.
Huomasin kyllä että tuossa laskurissa puhuttiin 1/8 teho-osuuden varaamisesta vastukselle. Ajattelin kuitenkin mennä hyötysuhde edellä mitoittamalla ledien käyttöjännitteen nimellisjännitettä alemmas. Tässähän mitoitus on tehty laturin äärimmäisellä kuormittamattomalla jännitteen arvolla ja silläkin ledien nimellisjännite 2.1 Volttia ei ylity. Tämähän tarkoittaa sitä, että ledien kirkkaus olisi alempi muissa tilanteissa -ennen kaikkea silloin, kun kone ei käy, mikä siis oli tarkoituskin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma