Ajattelin avata uuden ketjun Cycle Analyst -ohjausyksikköä varten.
Hankin Arcus II:sta varten sellaisen ohjaamaan GMac 8T-moottoriani. Onhan tuo aivan uskomaton härpäke. Vanhempiin versioihin en ole tutustunut, mutta tämä V3 on kyllä huikea. Tällaisia parametreja ei esim. Shimanon tai Boschin moottoreissa saa säädettyä, muuta kuin tietokoneen avulla suojaukset murtamalla ja tuskin näin monipuolisesti silloinkaan, korjatkaa, jos olen väärässä. (Shimanoa olen Win-koneella puukottanutkin).
Tässä muutamia ensimmäisiä huomioita vajaan 100 km:n kokemuksella:
Minulla on Grin Phaserunner 72V kontrolleri https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... unner.html ja ERider-T9N Torque Sensor, eli poljinvoiman tunnistava poljinkeskiö, josta menee piuha CA:han. https://ebikes.ca/erider73-5b.html
Saan CA:lla säädettyä uskomattoman tarkasti sen, millaisella poljinvoimalla moottori tuottaa minkäkinlaisen Wattimärän. Voin esim. laittaa asetukseksi, että 50W poljinvoima ottaa vaikka 150W tehoa ulos moottorista. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että polkeminen 100W:n voimalla tarkottaisi 300W. Voin säätää käyrää jyrkemmäksi tai loivemmaksi, kuulemma. Vielä en ole löytänyt miten tämä tehdään. Nyt mennään asteikolla 2/4/6x poljinteho.
Samaten voin säätää millisekuntien tarkkuudella, miten nopeasti moottori reagoi poljinvoimaan lähdössä ja myös sen erikseen, miten nopeasti moottori lopettaa vetämisen, kun polkimia ei enää pyöritetä.
Ajoin tänään Arcus II:lla 36 km lenkin vaihtelevassa maastossa asfaltilla. Olen säätänyt moottorin lopettamaan vedon 26 km/h:ssa. Oli aivan huikeaa ajaa niin, että kiihdytin nopeasti voimakkaalla poljinvoimalla nopeuden tuon maksimin yli. Sen jälkeen saatoin ajaa pitkät pätkät 26-30km/h, jolloin sähköä ei kulunut juuri lainkaan. CA:sta näin, että kulutus myös silloin on 4W. Näin on myös alamäessä rullatessa. Tämä on kuitenkin moottorin ominaisuus, kontrolleri työntää sinne tuon 4W, jotta moottorin vastus ei jarruttaisi rullausta.
Kun kiihdytin nostaakseni nopeuden siihen maksimiin, niin tehot vaihtelivat 50 ja 350W:n välillä. Tuon 25-26 km/h ylläpitäminen vei tuollaiset 40-90W maaston muodoista riippuen. Ylämäissä sain runtattua tehot jopa 700W:n paikkeille, mutta silloin oli vauhtikin oli n. 25 km/h. Yleensä lukemat olivat 150-350W.
Kokonaissaldo näytti CA:ssa ajon jälkeen tältä:
Watt-hrs eli kulutettu Wh-määrä oli 112
Wh/km oli vain 3,6 (minä saa tuosta kyllä 3,1?)
Mikäli oikein lasken, niin 696 Wh akulla pääsen samanlaisessa maastossa ja samalla vauhdilla lähes 200km! Keskinopeus oli siis 25 km/h.
Vauhti oli toki aika reipasta minulle, enkä kyllä jaksaisi ajaa tuolla tavalla koko päivää, mutta tämä laskelma tarkoittaa, että kahdella samanlaisella akullani pääsen varmasti yli 300 km, vaikka käyttäisinkin moottoria enemmän ja ajaisin normaalimpaa matkavauhtiani, eli n. 20 km/h. Voi tosin olla, että nyt en enää malta ajaa tuota nopeutta Voi olla, että ajamisestani tulee CA:n myötä enemmän sellaista "säästä sähköä" ajamista, joka tarkoittaa keskinopeuden kasvua.
Minkäslaisia lukemia muilla CA:n käyttäjillä on?
Minkälaisia asetuksia teillä on CA:ssa käytössä?
Olisiko kenelläkään kiinnostusta kääntää vaikka johonkin wikiin CA:n käyttöohjeita https://ebikes.ca/product-info/grin-pro ... yst-3.htmlSuomeksi? Siellä on parametrejä kymmenittäin, enkä ymmärrä puoliakaan tuosta englanninkielisestä manuaalista.