Oletko kysynyt seiltä Lappeenrannan sähköpyöräukolta, millä hintaa se laittaisi etumoottorin tuohon ketjunäätään. 
Tässä vastaus aiempaan kysymykseesi, jonka kirjoitin, mutten ehtinyt lähettää, kun tuli muuta. 
PW kirjoitti: ↑19 Loka 2021, 08:30
Aamunavauksen aiheena tänään, yritys ymmärtää sähköpyörä romppeita
Kysymys akun valinnassa: Mitä eroa on kun jännitteet vaihtelee 24V - 54V ja amppeeritunnit (Ah) vaihtelee omassa skaalassaan näiden kertolaskuna saadaan wattitunnit (Wh). Siis jos Wh sama, mitä eroa onko jännite pienempi vai suurempi?
Isommalla jännitteellä saadaan samasta moottorista enemmän tehoa suuremmalla nopeudella. Jännite on suhteessa moottorin käämitykseen niin, että moottorin kuormittamaton pyörimisnopeus riippuu vain jännitteestä. Tätä kuvataan moottorin spekseissä KV-vakiolla.
KV kuvaa sitä moottorin pyörimisopeutta kierroksina minuutissa, jonka moottori pyörii kuormittamattomana yhdellä voltilla. Kymmenellä voltilla se pyörii tietenkin kymmenkertaisella nopeudella ja niin edelleen. Tuo KV arvo on tässä kaaviossa tuo nopeus aivan oikeassa laidassa, jolloin momentti on laskenut nollaan, samoin virta (lähes) nollaan, ollen vain tyhjäkäyntivirran suuruinen.
Itse olen sitä mieltä, että KV-arvolla mitattuna sähköavut on ihan turhaan niin kovaa työntäviä kovalla nopeudella. Ihan hyvin riittää, että Sähkövedon tyhjäkäyntinopeus on tuon 25 km/h, jolloin se jyrkässä ylämäessä antaa parhaan tehon nopeudella 13 km/h. Enempi on liikaa. 
Laitan taas kerran tämän havainnollistavan kaavion sähkömoottorin pyörimisnopeuden, momentin ja hyötysuhteen yhteyksistä.
