Minkäs takia deltoissa on monesti näin loiva ohjauskulma? Näyttäisi olevan n. 60°.
Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Olematon wheel flop: Pieni jättö, loiva ohjauskulma ja etupainoinen ohjaus tuo johdonmukaisen, rauhallisen eleettömän ohjaustuntuman nopeuksiin 0-30km/h, joka kattaa suurimman osan kolmipyörien käytöstä. (Toimii yllättäen myös kaksipyöräisessä)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tarjotaan nyt tätäkin vaihtoehtoa. Helppo rakentaa valmiista haarukoista ja helppo sähköistää kaksipuolisilla haarukoilla.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Oletko tutustunut tähän https://www.atomiczombie.com/deltawolf ... -diy-plan/
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mitä käy kovemmissa vauhdeissa?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Loiva ohjauskulma mahdollistaa etupyörän tuomisen lähemmäs polkimia ja siis lyhentää pyörää. Kun polkimen uloin liikerata kulkee läheltä ohjausakselia, mahtuu etupyörä kääntymään enemmän ennen kuin ottaa kiinni polkimeen tai jalkaterään –puhumattakaan, jos käytetään lyhyitä kampia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Riippuu kuskista. Ei välttämättä mitään.
Mutta jos pääasiallinen käyttö on yli 40km/h, niin sitten lisää jättöä. Loiva ohjauskulma on kaikissa tapauksissa hyvä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Vilijami kirjoitti: ↑08 Marras 2021, 17:55Oletko tutustunut tähän https://www.atomiczombie.com/deltawolf ... -diy-plan/
Näppärä idea rakentaa kotitekoinen napa akseliin kiinni. Mietin juuri, miten tuon kohdan toteuttaisi valmiilla navalla. Laippojen mitatkin voisi kopioida suoraan olemassaolevasta navasta, jolloin pinnat ovat valmiiksi oikean mittaiset.
Tuossa on varmaan umpinainen akseli. Sellaistakin löytyy rautakaupasta, mutta toimisiko huonekaluputki suurella halkaisijalla? Toisaalta sen minkä akselin painossa säästää, häviää ehkä suuren laakeripukin painossa Akseli on myös lujempaa terästä ja tarkemmin oikeissa mitoissa.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tällaisella periaatteella veto molempiin takapyöriin:
Väliakselille pakka, siihen polkimilta veto pitkällä ketjulla. Pakka kiinteästi akseliin ja siitä veto lyhyillä ketjuilla taka-akseleille, joissa on sinkulan vapaarattaat (punaisella). Väliakseliin säätö pituussuunnassa, millä lyhyet ketjut kiristetään. Taka-akseleihin jarrulevyt.
Tämä mahdollistaisi jopa camberin vetäviin takapyöriin, riippuen väliketjujen pituudesta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Hyvä rakenne. Tuo on sitä paitsi Differential Ready. Tuohon vapaarattaiden väliin saa sen tasauspyörästön sitten kun kokee sellaista tarvitsevansa. Syvärin tasauspyörästö näytti niin hyvältä, että se varmaan perustaa monipyöräpolkupyörien tasauspyörästötehtaan ihan lähi aikoina.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Käy kattomassa tämä ketju. Käsittelen siinä just tuota asiaa.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic. ... apa#p65055
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Katselin tuollaisia kotitekoisia esim. rälläkän rattaista. Muovirattaat antavat varmaan enemmän anteeksi. Hioutuvat vain oikeaan muotoon.
Vapaaratas-"tasauspyörästö" vetää mutkissa vain sisäpyörää, mutta ei toisaalta voi jäädä sutimaan tavallisen tasauspyörästön tapaan.
Tässä aikamoinen räpellys, vaikka sama idea onkin:
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Vilijami kirjoitti: ↑08 Marras 2021, 19:09Käy kattomassa tämä ketju. Käsittelen siinä just tuota asiaa.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic. ... apa#p65055
Prikkaa mietinkin. Kamala työ olisi levystä leikata tuollaisia läpysköjä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
https://www.puuilo.fi/warma-vedetty-akseli-20mm-1m
Jos taka-akselit ovat vaikkapa tällaista 20-millistä, niin kuinkahan pitkälti tukematonta akselia uskaltaisi jättää ulos ennen ensimmäistä laakeripukkia?
Riippuu tietysti siitä, kuinka pahoihin töyssyihin aikoo ajaa, kuinka kovilla ja kapeilla renkailla ja kuinka painavalla lastilla... Saisi nätin rakenteen, jos jättäisi takarenkaat kattamatta ja katteesta ulos tulisi ainoastaan akseli, jonka päässä takapyörä.
Mutulla heitän, että ei kovin pitkää pätkää voi jättää ulos. Jos normaaliin yksipuoleisesti tuettuun kiekkoon halutaan jo 14mm BMX-akseli, niin 20mm ei varmaan anna viedä tuentaa kovinkaan monta senttiä kauemmas. Yhtään kauempana leikkausvoimat muuttuvat taivuttaviksi ja voiman varsi kasvaa prosentuaalisesti todella paljon.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Jos ei halua nauttia itse tekemisestä niin tasauspyörästöjä saa myös ostaa, ainoa josta on itsellä kokemusta on Samagaga. Siellä on myös versio (DG72NCS) johon saa rataspakan suoraan kiinni niin ei tarvitse väliakselia. Tasauspyöräston hinta on luokkaa 100 dollaria. Lisäksi saa valmiit taka-akselit omien mittojen mukaan teetettynä. Akselin saa suoraan kiinni navan 6-reikäiseen levyjarrukiinnikkeeseen. Akseleiden hinta 2 kpl oli muistaakseni luokkaa yhteensä 60 taalaa.
Toimitus oli suht nopea ja jostain syystä tullikin oli suosiollinen. Napojen pitäisi olla 15 mm akselille sopivat. Kannattaa ottaa myös 15 mm lukkorenkaat pitämään akseleita paikoillaan...
http://www.samagaga.com/Category.aspx?Category=DG72. Itse asioin "Jerryn" kanssa: jerry@samagaga.com