Perinteistä tasauspyörästöä ei kannata rakentaa polkupyörään kun sille on tarvetta vain jos laitteessa on pakki. Polkupyörässä kun harvemmin on niin molemmille vetoakselin puolikkaille vain oma vapaaratas niin veto pysyy sillä pyörällä joka pyörii hitaammin. Samagaga tarjoaa myös näitä. Heiltä saa myös suoraan navat jotka sopii akseleille.
Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Ei se ole aivan noin yksioikoista. On olemassa automaattilukkoperiä jotka toimii samalla periaatteella eteenpäin mennessä että pakittaessa. Niitä käytetään toimintaperiaatteesta tulevien ongelmien takia lähinnä maastoajoon käytettävissä maastoautoissa ja niissäkin vain taka-akselilla. Ongelma niissä on se että ne ovat vähääkään käännettäessä yksivetoisia toisin kuin tasauspyörästöllä toteutettuna ja sen lisäksi luistamisen tapahduttua vetävä rengas vaihtuu salamannopeasti aiheuttaen kummallista vetelyä.
Yllä oleva käsitteli siis ratkaisua yleisesti eikä polkupyöräsovellusta. Polkupyörässä kuski rajoittaa voimaa ja vauhtikin on pääsääntöisesti maltillisempi, joten tilanne on aivan eri kuin autoissa, joilla ajetaan kovaa myös lumella ja jäällä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Minulla on se käsitys että tasauspyörästön kanssa molemmat takapyörät vetävät tasaisesti/symmetrisesti koko ajan ja mutkittelu sekä kääntyminen on sujuvaa. Ongelmaa siitä ei juurikaan ole kuin hyvin liukkaalla jos toinen pyörä alkaa sutia. Vapaarattaalla toteutettuna vain sisäkaarteen puoli vetää ja "vastustaa" kääntymistä. Mutta harvoimpa tuosta lienee harmia käytännössä. Tuossa kuplassa on tasauspyörästö ja sen toiminta sekä ohjaus on elettömän tuntuista, kuin autossa.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Olisikohan mahdollista tehdä sakarakytkimillä ohjauksen asennosta riippuvainen pakkovapautus vedosta sisäkaarteen puoleiselle pyörälle. Vedon säilyminen kaarteessa ulommalla renkaalla parantaa kääntyvyyttä ja pyörän pito tiehen on parempi ja nopeuskin oikeampi. Muuten vankkuriakseli olisi jäykkä lähellä suoraanajotilannetta mikä vakauttaa menoa. Auraukset ja akermanit ovat jo valmiiksi kunnossa ja pakkikin mahdollinen.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tuo Samagagan tasauspyörästö on kyllä niin edullinen, että sillä rahalla ei saa sorvautettua mitään liiketoimintaa tekevässä firmassa. Tuttu harrastelijasorvari on asia erikseen.
Samagagan tasauspyörästöön saa jarrulevynkin kiinni. Tämä toimii 99% ajotilanteista, mutta jos toinen rengas on pitävällä asfaltilla ja toinen peilijäällä, niin jarruteho häipyy jäätikän puolen renkaan sutimiseen ajosuuntaa vastaan. Tämä ei taida kuitenkaan olla suuri ongelma.
Houkutteleva tuote!
Mutta vapaarattailla tehty tasaus toimii myös varsin kelvollisesti mutkissakin, koska jäykkä toispuolivetokin toimii aivan eleettömästi kumpaankin suuntaan kääntyessä.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Samagaga on näköjään lopettanut noiden tupla vapaaratas palikoiden valmistamisen 2020.
Heillä oli malli jossa oli HG kasetin kiinnitys ihan samaan tapaan kuin tuossa linkatussa vapaaratas malleissa.
Mulla löytyy jemmasta sellainen ETG että siinä on kiinteä ratas jolle on tarkoitus tuoda veto tavalliselta takanavalta jolloin 20" kiekoilla ei tarvii käyttää erityisen isoja eturattaita.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Onnistuuko virittää hydrauliset jarrut niin, että yhdestä kahvasta jarruttaa molemmat jarrut, ja kahdesta kahvasta saisi tuplatehon?
Yksi kahva + kaksi jarrusatulaa onnistuu pelkällä haaralla letkussa, mutta kaksi kahvaa ei ole niin yksinkertainen... jos vetää vain toisesta kahvasta eikä toisesta ollenkaan, jarruneste virtaa toisen kahvan säiliöön.
Jokin yksisuuntainen venttiili (sininen)?
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Maguralla on saatavilla suljetun jarrujärjestelmän kahvoja joissa ei ole säiliötä jolloin kahvaan päin puristuminen ei ole ongelma, mutta nämä kahvat on suunniteltu vannejarruihin enkä tiedä miten helposti ne saisi viritettyä levyjarruihin. Magura käyttää onneksi mineraaliöljyä joten ongelmaksi jäisi vain sopivan letkun liittäminen ja se ettei kahvat kompensoi itsekseen palojen kulumaa. Niissä on kuitenkin mahdollista käsin kompensoida.
Yksisuuntais venttiili pitäisi asentaan säiliön suulle, koska muuten jarru ei vapauta koskaan, eli itse jarrukahvaa pitäisi muokkaa ja uusien palojen asentaminen hankaloituu aikalailla kun mäntiä ei voi vai painaa takas vaan venttiili pitää ohittaa samalla.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mulla on kinnerissä maguran mehu-levyjarrut edessä, yhdellä kahvalla ja toimii loistavasti. Ei muuta kun haaroitus letkuun.
Hmmm.. Olikohan ne muuten alunperinkin tommoiseksi systeemiksi tarkoitettu sarja.. Kinnerin rakentaja jef-40 voinee muistaa.
Melkeen saa saman määrän kultaa samalla rahalla., mutta, elämä on..
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Luulisi nimittäin, että jos satuloita on kaksi, liikkuu molemmissa männät vain puolet matkasta ja jarrutusvoimaakin tulee vain puolet. Toisaalta kaksi rengasta jarruttaa, eli onko koko pyörää jarruttava voima sama
Jos kumpaankin taka-akseliin laittaa erillisen jarrun, pitää osata jarruttaa molempia puolia yhtä paljon.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Ei ole vakava asia. Deltalla voi ajaa ihan hyvin vaikka pelkällä toisen takapyörän jarrulla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti: ↑09 Marras 2021, 18:31Onnistuuko virittää hydrauliset jarrut niin, että yhdestä kahvasta jarruttaa molemmat jarrut, ja kahdesta kahvasta saisi tuplatehon?
Yksi kahva + kaksi jarrusatulaa onnistuu pelkällä haaralla letkussa, mutta kaksi kahvaa ei ole niin yksinkertainen... jos vetää vain toisesta kahvasta eikä toisesta ollenkaan, jarruneste virtaa toisen kahvan säiliöön.
Jokin yksisuuntainen venttiili (sininen)?
jarru.jpg
Kyllä tuo onnistuu, jopa paremmin ilman venttiilejä. Tuo venttiilisysteemi nimittäin lisää vain liikematkaa, ei yhtään painetta, eli kahvasylinterit on kytketty rinnan.
Jotta saadaan vaikutus, jossa toinen kahva parantaa jarrutusvoimaa, kahvasylinterit pitää asentaa sarjaan, samaan tapaan kuin auton kaksi erillistä jarrupiiriä. Kuitenkin sillä erotuksella, että kahvan mekaniikka vetää jälkimmäistä mäntää.
Käytännön sovellus, jossa on helppo välttää vuodot vaatisi kaksi lisäsylinteriä, joiden käyttö-öljy haarautuisi kahvasta toisen kahvavivun taakse työntämään vipua ikään kuin selästä.
Tämä vaatisi siis kohtalaisen isosylinteriset kahvat ja niihin apusylinterit, jotta liikematka ei jää vajaaksi, sekä kaksi haaraletkua.
En jaksa nyt piirtää. Toivottavasti tuosta saa jotain tolkkua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
jori kirjoitti: ↑09 Marras 2021, 22:52Kyllä tuo onnistuu, jopa paremmin ilman venttiilejä. Tuo venttiilisysteemi nimittäin lisää vain liikematkaa, ei yhtään painetta, eli kahvasylinterit on kytketty rinnan.
Jotta saadaan vaikutus, jossa toinen kahva parantaa jarrutusvoimaa, kahvasylinterit pitää asentaa sarjaan, samaan tapaan kuin auton kaksi erillistä jarrupiiriä. Kuitenkin sillä erotuksella, että kahvan mekaniikka vetää jälkimmäistä mäntää.
Käytännön sovellus, jossa on helppo välttää vuodot vaatisi kaksi lisäsylinteriä, joiden käyttö-öljy haarautuisi kahvasta toisen kahvavivun taakse työntämään vipua ikään kuin selästä.
Tämä vaatisi siis kohtalaisen isosylinteriset kahvat ja niihin apusylinterit, jotta liikematka ei jää vajaaksi, sekä kaksi haaraletkua.
En jaksa nyt piirtää. Toivottavasti tuosta saa jotain tolkkua.
Ainakin sen verran tajusin, että ymmärrän unohtaa koko idean. Mennään ihan erillisillä jarruilla molemmille puolille
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Nuissa on sekin etu, että jarruja voi käyttää nopeassa vauhdissa pieneen ohjaukseen kääntämättä ohjausta.
Hitaassa vauhdissa taas ohjauksen suuntaan jarruttaen saadaan ohjaustehostusvaikutus.
Kun nuita oppii käyttämään, niin yhteisjarrua ei edes halua
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Entäs jos haluaisi jousituksen taakse. Olisiko tällainen raidetankoviritys toimiva:
Tuntuisi helpolta rakentaa. Tuossa on alhaalla sivuilla tangot ottamassa pituussuuntaisia voimia vastaan ja ylempänä kolmio ottamassa sivusuuntaisia voimia. Kiinnityspisteet taka-akselin tukikehikkoon vähän eri kohdissa, mikä välittää takajarrujen aiheuttaman kierron päärunkoon.