Oliko aiempien laskujen kitkakerroin 0,1 liukulaakerille?
Yksinkertainen katettu nojapyörä
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Oli. Laskelma oli esimerkki, joka oli tehty mahdollisimman yksinkertaisilla numeroarvoilla.
jori kirjoitti: ↑21 Marras 2021, 17:14Suorana tuollainen nivel ei kuluta tehoa, mutta kulmassa se tietenkin kuluttaa.
Lasketaanpa. Oletetaan nivelelle joku kulma tuon kulman se kääntyy kierroksen aikana yhteen suuntaan, takaisin nollaan ja vielä toiseen suuntaan ja takaisin. Näitä niveliä on neljä ja ne kaikki tekevät summittain saman liikkeen ja kaikissa niissä on sama voima päällä.
energia, joka kuluu kitkoihin kulmanivelessä = kulma radiaaneina x laakerin säde x 2 (edestakaisin) x 4 (laakerien määrä) x akselimomentti / laakerin etäisyys akselilta x kitkakerroin laakerissa
oletetaan:
akselin murtokulmaksi 0,1 radiaania, eli 5,7 astetta, jotta laskelma helpottuisi.
laakerin halkaisija 10 mm
akselin momentiksi 10 Nm
laakerin etäisyys alkselilta 30 mm
kitkakertoimeksi 0,1laakerit liikkuvat 10 mm halkaisijaisella laakerilla 1
mm edestakaisin kukin, eli yhteensä 8 mm per kierros.Laakereissa on päällä voima 10 Nm/0,015= 667 N, eli kitkavoima on 67 N
67 N x 8 mm tekee hukattuna energiana 67 x 0,008 = 0,54 Nm / kierros, eli 0,27/2pii=0,084 Nm
0,084 Nm on 10 Nm akselimomentista 0,84% ...Ehkä.
Ei siis kovin paljon. Tuossa ei ole huomioitu nivelen dynaamista kuormitusta, jota tulee ristinivelessä aika paljon, kun murtokulma kasvaa ja pyörimisnopeus lisääntyy. Lisäksi tuo murtokulma (5,7 astetta) on aika pieni ja toteutuu usein jo suoraan ajaessa jousituksen aiheuttaman korkeuseron takia.
Ei tuollaisen pienen neulalaakerin valintaa ole tehty kitkakertoimen pienentämiseksi, vaan kulumisen vähentämiseksi. Ohjausmekanismissa kuluminen alkaa heti vaikuttaa välyksiin ja siten ohjauksen tarkkuuteen, siksi niissä käytetään vierintälaakereita, ei kitkan pienentämiseksi. Rättinivel on välyksetön, joskin hieman joustava.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tuollainen ideoimani jousitus oman ketjunsa päässä onkin jo keksitty. Hase Lepus -deltassa on tällainen:
Lepus mutta matalampana olisi aika lailla sellainen, minkä haluaisin kinnerin pohjaksi. Jousitettu on monimutkaisempi mutta monikäyttöisempi. Täällä on lisää kuvia rakenteesta:
Toinen hyvä ja yksinkertaisempi vaihtoehto olisi tinkiä pidosta ja rakentaa se yksipuolinen veto LWB:hen, tai kiertyväketjuinen FWD. Tekisi nopean pyörän asfaltille ilman mitään jousituksia. Pitää miettiä, mitä oikein haluan.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tee yksinkertainen, niin tulee tehdyksi. Katsot vaan että on tilaa joko muuttaa olemassa oleva runko jousitetuksi tai tehdä samoihin kuoriin uusi jousitettu alusta. Liika suunnittelu on pilannut monta projektia. Tehdään niin täydellistä, työlästä ja tekijän taitoihin ylimitoitettua suunnitelmaa, että sen voi työntää suoraan pöytälaatikkoon
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Jos akseli on tällaista
https://www.puuilo.fi/warma-vedetty-akseli-20mm-1m
niin miten tuohon istuu normaali laakeri, jonka sisähalkaisija on 20mm? Meneekö paikalleen itsestään vai tarvitaanko voimaa?
Mietin myös laakeripukkien käyttämisen sijaan mahdollisuutta asentaa akseli runkoputken sisään. Siihen tarvittaisiin jotain sisähalkaisijaltaan tarkasti laakerin ulkohalkaisijaa vastaavaa... hitsattavia holkkeja löytyy, mutta niiden seinämävahvuudet ovat sentin luokkaa. Tarkkuusteräsputkia en helposti löytänyt lyhyemmissä pätkissä ja niillä on hintaa.
Onko siis olemassa jotain ohutseinäisiä holkkeja, jotka istuisivat nätisti laakerin ulkopuolelle, ja jotka voisi hitsata runkoputken sisälle? Jotain tarvitaan myös estämään laakerin karkaaminen liian syvälle. Kuvassa mietin holkkiin hitsattavaa sisähalkaisijaltaan vähän holkkia pienempää prikkaa, tai mitä vain palikoita, jotka ajavat saman asian.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Vedetty akseli on mitta-alueeltaan laadusta riippuen H9 tai H11, eli laakeri menee paikoilleen, mutta voi olla liian väljä todella suurille kierrosluvuille. Tässä tapauksessa tuo ei liene ongelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tuo suuri pyörimisnopeus tarkoittaa tässä yhteydessä tuhansien kierrosten pyörintää minuuttia kohti. Se taas pyörän akselilla tarkoittaa yli sata, ellei useita satoja kilometrejä tunnissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Yksinkertainen tapa toteuttaa tuo Hasen tyylinen jousitus:
Sinisellä laakeripukit, jotka kiinnittävät taka-akselin runkoon. Punaisella laakeripukit, jotka kiinnittävät jousitusvarren taka-akseliin. Vihreällä ketju, joka välittää vedon akselilta takanapaan.
Näin voimansiirto ja jousitus tulee samalle akselille, eikä pikkuketjun pituus muutu jousituksen mukana. Pikkuketju kiristetään punaisten laakeripukkien liukuvilla kiinnityksillä. Kaikki on rakennettavissa perusosista rautakaupasta, mutta...
Tuleeko tästä paljon tehohäviötä voimansiirtoon, kun rungon ja jousitusvarren laakerit vääntävät akselia eri suuntiin kovilla voimilla?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tämä rakenne olisi myös helppo päivitys jousittamattomaan deltaan, jonka taka-akseli on laakeripukkien varassa. Sama kate ei tietenkään enää sovi, mutta se kate olisi muutenkin oma projektinsa. Ehkä ensin jokin kevyt kangaskate... kunhan itse delta olisi rakennettu...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Oliko tästä tasauspyörästöstä jotain ketjua foorumilla tms lisätietoja?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Kuinkahan paljon ketjua voi kiertää pituusakselinsa ympäri ennen kuin voimansiirron hyötusuhde alkaa heikkenemään reilusti?
Ketju suostuu kiertymään aika paljon, mutta onko mitään ns. turvallista kiertymää, jossa tehohäviöt vastaisivat esimerkiksi häviöitä ketjuvaihteisessa pyörässä tapahtuvassa ketjun sivuttaispoikkeamassa?
Eli rattaat eivät ole samansuuntaisilla akseleilla, vaan ketju kiertyy jonkin kulman per ketjun pituus:
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Kukas se sanoikaan laittaneensa ketjun vahingossa putken läpi kierteelle ja ajeli huomaamatta eli ei se aivan äkkiä haittaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Minä silloin kun oli viellä Nazca , ei todellakaan huomannut kovasti . Eres vaikka oli uusi ketju . Sen jälkeen aina laitoin lagan merkiksi toiseen kylkeen , että näki meneekö oikein . Paitsi jos kiepsahti enenmän.