Olen viime päivinä... tai oikeastaan öinä tehnyt tutkimusta itselläni. Tarkastelussa kuorsaus ja hengityskatkokset. Hemoglobiini on ollut koholla (187) ja kun en suksia omista, niin se on vähän turhan paljon.
Laitoin digitallentimen tallentamaan yön tapahtumia. Paras paikka tuntuu olevan ns. "overhead" eli pään päällä mikkitelineessa puomin päässä. Minulla on Zoom H5 musahommia varten. XY-mikki (kuvassa) ei ole paras mahdollinen, kun se ottaa liikaa ympäröiviä ääniä. Ns. puikkomikki olisi parempi, jota myös haulukkomikiksi kutsutaan. Näin saisi paremmin tallennettua vain toisen nukkujan meteliä kohdennetusti. Tällä hetkellä Zoomiin voi tallentaa yli 300 tuntia, joten useamman yön voi tehdä tutkimusta.
Viime syksynä minulle on tehty lääkinnällisvirallinen yötutkimus kotona (happiviikset ilmavirran mittaamiseen, happisaturaatio sormessa ja tupakkiaskin kokoinen laatikko valjaissa rinnan päällä). Siinä ilmeni kuorsausta ja lievää uniapneaa. Ongelmana voi olla, että se on vain yhden yön tulos. Jos yö oli hyvä, diagnoosi jää liian lieväksi. Kiinnosti tietää, että onko 15 kilon painon pudotuksesta ollut mitään apua tähän.
Ensimmäisen yön tallennus kertoi, että edelleen on kuorsausta ja katkoksia. Siispä hankin kuorsauskiskon apteekista. Edullinen ja nopea (saatavuus) kokeilu. Kuorsaus loppui tai väheni selvästi ja hengityskatkokset katosivat. Tutkimukset jatkuvat. Käytän äänitutkimuksiin ilmaista Audacity -äänieditoria, jossa saa kätevästi näkymään koko yön ääniraidan yhdellä silmäyksellä.
Edit: Mm. uniapnea hemoglobiiniarvoa (ja hematokriittia) voi nostaa (artikkeli aiheesta). Lisäksi se voi aiheuttaa nipun erilaisia vaivoja sekundäärisen polysytemian (Erytrosytoosi) muodossa.

- Zoom-H5.JPG (15.88 KiB) Katsottu 7475 kertaa

- somnolis-kisko.jpg (8.68 KiB) Katsottu 7475 kertaa

- kuorsausta-ja-muuta-mölyä.jpg (50.59 KiB) Katsottu 7475 kertaa