Aika kreisiä menoa kyl on, jos taas nurin!
Ettei vaan olisi takapyörästä loppunut pito ja siksi löhtenyt sivuluisuun?
Siinä lentokentän kohdalla on melkoinen mäki missä saa kinnerillä pelottavan vauhdin.. Olikohan sun tilanne just siinä?
Aika kreisiä menoa kyl on, jos taas nurin!
Ettei vaan olisi takapyörästä loppunut pito ja siksi löhtenyt sivuluisuun?
Siinä lentokentän kohdalla on melkoinen mäki missä saa kinnerillä pelottavan vauhdin.. Olikohan sun tilanne just siinä?
Huh huh, nyt on ollut rutkasti hyvää tuuria matkassa... Onneksi ei käynyt pahemmin.
kristiansalikoski kirjoitti: ↑30 Marras 2021, 20:56Hurjan kuuloista. Helpotus että sulla oli hyvääkin onnea matkassa. Onko sulla jo nastarengas takana?
Nastarenkaat on edessä ja takana.
Ei ollut lentokentän mäessä. Tämä tapahtui ihan tasaisella, siinä moottoriradan kohdalla, juuri ennen lentokentän mäkeä.
Luulen, ettei takapyörästä loppunut pito, vaan toinen etupyörä osui johonkin.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)
Laalli12 kirjoitti: ↑30 Marras 2021, 20:28Tänään lenkillä jonkin matkaa Järilästä Kiukaisiin päin onnistuin taas ajamaan ympäri. Luulen, että jompi kumpi etupyörä osui johonkin, sillä tie oli täysin suora. Kinneri pyörähti katon kautta ympäri ja pysähtyi kyljelleen poikittain keskelle tietä. Kerrankin kypärästä taisi olla hyötyä. Samalla sulake irtosi, joten olin siis ilman valoja kyljellään keskellä tietä. Myös peilit irtosivat. Onneksi muuta liikennettä ei ollut, ja pääsin nopeasti pois tien keskeltä. Tie oli lähes kokonaan jäässä, ja ehkä tämän vuoksi kovin pahoja naarmuja ei kinneriin tullut. Kävin tutkimassa tietä, mutta en löytänyt sieltä mitään, joka olisi voinut kinnerin kaataa. Kun lähdin jatkamaan matkaa, huomasin muutaman kilometrin päästä lähteneeni väärään suuntaan, eli olin ilmeisesti myös tutkinut tietä väärästä suunnasta.
Sanoisin kyseessä olleen takapyörän heikosta pidosta johtuneen ajostabiilisuuden menetyksen. Kun takapyrörän sivuttaispito on etupäätä huonompi, on ajoneuvolle olemassa kriittinen nopeus, jonka yläpuolella se lähtee heittelehtimään, eikä vastaohjaus kykene sitä tasoittamaan.
Ylikriittisellä nopeudella heittelehtimisien käynnistymiseen riittää mikä tahansa häiriö, joka ylittää ohjailukykykynnyksen.
Ainoa asia, mitä tässä tilanteessa voi tehdä on nopea jarruttaminen ja vauhdin hidastaminen alle kriittisen nopeuden. Tämän jälkeen ajoneuvo on jälleen ohjattavisssa.
Kinnerin etupyörät kääntyvät niin vähän, ettei perän lähtiessä luistoon vastaohjauksesta ole yleensä hyötyä. Perän luistoon pitäisi kyetä reagoimaan niin nopeasti, että pieni ohjauskulma riittää. Yleensä ei riitä.
Tästä syystä takarenkaan pitää kinnerissä olla aina sevästi pitävämpi kuin eturenkaiden. Sama koskee tietysti kaikkia ajoneuvoja. Erityisesti kyse on sivuttaispidosta, joka ei ole sama asia kuin vetopito.
Suosittelen asentamaan talveksi taakse teräväreunaisilla nappuloilla varustetun, selvästi eturenkaita paksumman renkaan. Tämä siksi, ettei polkupyöriin ole olemassa teräväolkaisia talvirenkaita. Syvät, mahdollisimman pitkittäiset uratkin ovat hyödyksi sivuttaispidon kannalta mutten osaa suositella mitään erityistä rengasmallia.
Ongelma ratkeaa myös heikentää eturenkaiden sivuttaispitoa asentamalla sinne takarengasta sileämmät renkaat.
PS. Näille kaatumisviesteille olisi oikeastaan parempi paikka "Onnettomuudet" ketju, jotta mahdollisimman moni voisi viisastua myös toisen vahingosta. Kopioi tuo onnettomuuskertomuksesi sinne. Jatketaan siellä tätä talvirengaspohdintaa, jonka toivon tästä nousevan.
PS2. Olitkin ehtinyt tätä kirjoittaessani vastaamaan noihin renkaita koskeviin asioihin. Jos sinulla on jo nastarengas takana, ei ole muuta tehtävissä, kuin poistaa etupyöristä nastarenkaat, tai lisätä taakse nastoja. JOka tapauksessa taakse pitää saada enemmän sivuttaispitoa. (Tämän keskustelun paikko on onnettomuusketjussa)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Voihan se olla että etufillari on törmännyt johonkin ja pyörä siitä hieman heilahtanut. Tämä puolestaan on aiheuttanut takarenkaan pidon irtoamisen mikä on mahdollinen syy ympärimenemiselle. Vaikea ajatella että asfalttitiellä olisi sellainen hyppyri mikä heittäisi pyörän nurin..
Taidan käydä tänään vakoilemassa, kun ajattelin poiketa luistelemassa siinä lähijärvellä..
Jos on oikeasti huono pito, väärin ajoitettu olemattoman kokoinen ohjausliike voi viedä pidon eli ei siellä tiessä välttämättä mitään estettä ollut. Tätähän ei tietenkään usko ennen kuin sen on itse kokenut
Voi siellä tietysti jotain voinut ollakin.
Jäi epäselväksi kääntyikö perä ensin, ja pyörä ylösalaisin sen jälkeen vai suoraan ympäriämpäri?
Peränkääntymiseen ei tarvita juuri mitään syytä, havaittavaa. Alustassa pieni muutos, liukkaudessa, kaltevuudessa, ym. ym. siis hyvin pieni muutos.
Olkaahan varovaisia siellä nuoret talvikinneristit!
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Toinen etupyörä selkeästi osui johonkin. Luulen, että se meni pitkittäissuuntaiseen railoon. Sen jälkeen takapyörä lähti sivulle. Täytyy itsekin käydä jossain vaiheessa katsomassa onnettomuuspaikkaa.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)
Äsken kävin katsomassa kaatumispaikkaa. Siinä kohdassa tien reunassa on n. 5cm kynnys, ja oikea etupyörä on ilmeisesti mennyt sen yli. Tämän jälkeen takapyörä on lähtenyt sivulle.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)
Itse meinasin kaataa Stradan viime kesänä vastaavanlaisessa paikassa. Vanha päällyste oli jyrsitty pois siten, että pientareella oli vajaan metrin levyinen kaistale vanhaa päällystettä. Yritin ohjata Stradan tuolta jyrsityltä alueelta tuolle pientareelle, jolloin eturengas nousi hyvin tuon olakkeen yli, mutta takarengas ei noussutkaan, vaan lähtikin sivuluisuun. Sain juuri ja juuri oikaistua luisun, mutta kyllä siinä kahdella rattaalla mentiin hyvän matkaa...
Strada Carbon -2021
Pari viikkoa sitten minulla putosi ketjut kinneristä polkaistessani lujaa. Sen jälkeen ihmettelin, miksei takavaihtaja toimi. Irrotin takavaihtajan kotelon ja huomasin takavaihtajan häkin vääntyneen niin, ettei vaihtaja päässyt liikkumaan. Pystyin kuitenkin polkemaan pyörällä pari kymmentä kilometriä kotiin. Kotona irrotin vaihtajan häkin ja väänsin sen suoraksi, minkä jälkeen vaihtaja toimi taas noin 60 km (ei tosin suostunut vaihtamaan isoimmalle rattaalle), kunnes irtosi yllättäen kesken lenkin. Talutin kinnerin kotiin, ja kotona huomasin, että ruuvista, jolla vaihtaja kiinnitettiin korvakkeeseen, oli hajonnut jengat. Korvakkeen jenkojen kunnosta en tiedä, koska korvaketta ei saanut irti pyöreäksi kuluneen kuusiokoloruuvin vuoksi, eikä korvakkeen jenkoja näe kunnolla irrottamatta sitä. Mitä tälle vaihtajalle pitäisi tehdä? Pitääkö ostaa uusi vai voiko tuon korjata? Vaihtaja on siis mallia Sram X9.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)
Vaihtajan kierteet pystyy mahdollisesti puhdistamaan kun kiinnitysruuvi tuppaa olemaan terästä ja korvake on yleensä alumiinia josta materiaalia irtoaa vaihtajan kierteisiin.
Tosin olet jo oikonut häkkiä niin suosittelisin vaihtoa uuteen niin saat vaihteet toimimaan varmemmin ja vähemmällä säätämisellä. Takavaihtajat ei maksa niin kauheasti ja korvaketta joudut joka tapauksessa odottelemaan.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Mulla on jossain ylimääräisenä juuri Sramin vaihtajaan tuo pelkkä kiinnityspultti. Jos kiinnostaa niin voin yrittää etsiä sen.
Ainakin meikäläisen edellisessä Questissa takavaihtajan korvake oli terästä.
Korvake on alumiinia, mutta ruuvin jengat ovat silti hajonneet. Jos ostaisin uuden vaihtajan ja korvakkeen, pitääkö niiden olla samanlaisia kuin nyt? Mistä sellaisia saa? Katsoin, että jostain syystä melkein kaikki myytävät Sram X9:t ovat 10-vaihteisia, kun minulla on 9 vaihdetta takana. Uutena Sram X9:t maksavat noin 100€.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)