En siitä oppinu tykkäämään kun vaihtoi miten ite tykkäs
Talvipyöräily
Re: Talvipyöräily
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
PW kirjoitti: ↑01 Joulu 2021, 13:46Vaihdevaijereita tietyst tarkotin ku vaihteista puhuin. Toki nekin voi olla kuorettomia, kai?
Minä tein onnistuneen kokeilun mehutuppilosta. Puristin nahkapaskapihdeillä tuppilon pohjaan hieman vaihdevaijerin kuorta pienemmän reiän ja pujotin sen vaijerin päälle.
Kuten monet aikuiset tietävät, pieneen reikään saa menemään isonkin esineen, kun sen voitelee hyvin. Käytin taas kerran ihan tavallista nestesaippuaa.
Vaijerin nuppi on tuollainen tynnyrimäinen muoto, joka ei ole omiaan työntymään kumin pyöreään reikään. Vaijeri kun ei anna työntää tuota pyöreä pää edellä. Täytyi siis käyttää poliisikoulun tekniikkaa ja työntää se poikittain pyöreään reikään. Se ei tietenkään onnistu muilta kuin poliiseilta ilman apuvälineitä.
Käytin pujotuspuuhassa vaijerinupin edellä Prestaventtiilin hattua, jolla oli aivan biologisesta mallistaan poimittu muoto, joka oli omiaan työntymään kumin reikään. Tuon hatun perässä meni vaijerin nuppikin helposti läpi korkin pohjan reiästä.
Juottokaukalo onnistui yli odotusten. Se pysyy napakasti vaijerin ympärillä. Ei liu'u pois paikaltaan ja pitää täydellisesti Sinoli merkkistä viinaa, jota tuohon kaukaloon kuvan mukaisesti kaadoin.
Kun korkin veti vaijerin pään lähelle viina pääsi valumaan vaijerikuoren sisälle ja jäätynyt jumi muuttui liukkaasti toimivaksi vaijeriksi. Jopa niin hyvin, että jäätymisen takia jumiutunut takajarrun vaijeri alkoi toimia liukkaammin kuin lyhyt pysty etujarrun vaijeri.
Nyt kun se toimii, en ole vielä tehnyt sunnitelmaani valmiiksi. Tarkoitus on kuoria tuosta vaijerikuoresta muutaman millin matkalta pois tuo muovikuori, jotta viina pääsee teräskierteen välistä valumaan vaijerin sisään. Katsotaan sitten kun tuo seuraavan kerran jumiutuu.
Kuvassa ei näy, mutta vaijerin kuoren pää on tuolla aivan pohjalla ja tuo peltinen suojahattu on vain tyhjänä tuossa päällä. Viina pääsee siis virtaamaan vaijerikuoren sisään jo tuolta kupin pohjalta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Helsinki-mbb:ssä vaihdevaijeri kulkee lähes suoraan ylhäältä alas, mitään notkopaikkoja siinä ei ole,johon voisi vettä jäädä. Auttaakohan viina tuossa pitkään vai valuuko suoraan maahan?
Hieno systeemi, nyt ei tartte ite ruveta miettimään. Ehkä noita kumikorkkeja vielä jossain on vaimon jemmoissa - tuskin huomaa jos yhen pihistän. Tai huomaahan se
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Talvipyöräily
Meillä huollossa annetaan sulaa auki sitten vaijeri pois kuoresta ja paineilmalla kuori tyhjäksi. Ennen vaijerin laittamista laitetaan ketjuöljyä kuoren purskaus kun tippapullon nokka sopii kivasti kuoren päähän ja sitten vanhaa mahdollisuuksien mukaan käyttäen vaijeri takas ja uudelleen kiinni.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Talvipyöräily
Mä olen noudattanut jviirretin neuvoa ja katkon vaijerit hitsikoneella. Tämän ansiosta ei ole työ eikä mikään öljytä niitä tarvittaessa kunnolla, koska vaijerinpää ei rispaannu ja mahtuu kuoren läpi. Ei ole tuon neuvon jälkeen enää tarttenut tapella vaijereiden kanssa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
jooseha kirjoitti: ↑03 Joulu 2021, 11:13Mä olen noudattanut jviirretin neuvoa ja katkon vaijerit hitsikoneella. Tämän ansiosta ei ole työ eikä mikään öljytä niitä tarvittaessa kunnolla, koska vaijerinpää ei rispaannu ja mahtuu kuoren läpi. Ei ole tuon neuvon jälkeen enää tarttenut tapella vaijereiden kanssa
Kuten jo monesti aiemmin sanottu, Nojapyöräfoorumi on kaukana edellä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Mitä on hyvässä talvipyörässä?
Nojapyörän tapauksessa varmaan korkea runko ja pysty ajoasento, jotta tasapainoilu on helpompaa. Riittävästi painoa vetävälle pyörälle. Yksiraiteinen, ellei ole sähköapua.
Sitten yleisemmin: napavaihde ohuemmalla voitelulla tai yksivaihteinen. Rumpujarrut tai levyjarrut, vaijerinkuorien päät suojaan, ettei sisään pääse vettä. Ketju umpinaisen kotelon sisällä olisi hieno ominaisuus, tai hihnaveto. Isot lokasuojat, jotka eivät heti täyty lumesta, ja kunnon kuraläpät.
Nastarenkaan olen laittanut vain eteen. Takana on paremmin rullaava rengas kantamassa isomman painon. Tällöin myös pito loppuu lähes aina ensin takaa, jolloin pidon radat löytää turvallisemmin kuin jos pito loppuisi ensin edestä. Muuten leveys ja kuviointi maaston mukaan.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Sähköapu.
Läskirenkaat.
Kaksipyöräiseksi suosittelen CF mallia, jossa (ei silmälasit huurru niin helposti kuin selällään maatessa) saa molemmat jalat nopeasti maahan.
Kolmipyöräiseksi suosittelen retrokinneriä kaasukahvalla ja riittävillä sähköillä, jolloin luisuttelu onnistuu. Tämä ois itselläni haaveissa
Re: Talvipyöräily
Vuoden ekana päivänä läksin lyhyelle lenkille - ei oo tullu tuota "turhan takia ajoa" harrastettua aikoihin. Ilma oli aurinkoinen, pakkasta 8 astetta ja tuulta riittävästi. Reilu Vuoksenlenkki on korkeintaan kymmenen kilometriä kuitenkin varpaita alkoi palella jo puolivälissä Vanhat talvipyöräilykengät käytössä, varmaan ne on jo parhaat päivänsä nähneet ja vanhat jalat kestää aina vähemmän kylmää. Joskus tuli kokeiltua erilaisia tuulisuojia polkimiin ja pyörän keulaan, en muista oliko niistä suurempaa hyötyä
Tänä talvena taas huomannut, miten lämmin jalkine on huopikas Taidan käydä ostamassa semmoset isot polkimet, joita maastopyöräilijät käyttää ja polkea huopikkaat jalassa - ilman mitään lukkoja ja klosseja.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Flättipolkimet piikeillä on hyvät talvikenkien kanssa. Pito on aika hyvä kuopaisuunkin.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Talvipyöräily
Reilu kymmenen astetta pakkasta ja mitä helekattia. Jarrut jäässä - onks niin että nestekäyttöisten levyjarrujen neste ei kestä pakkasta?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Millä lailla jäässä. Kahva aivan jumissa, vai liikkuuko hiukan. Oikean jarrunesteen, oli se sitten kumpaa tahansa tyyppiä, ei pitäisi olla jäässä. Todennäköisesti mekaniikka on jäässä jommassa kummassa päässä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Talvipyöräily
Oletko ilmannut ne jarrut . Minkä merkiset sulla on . Itsellä ilmannut kaikki , ennen käyttöä .
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
En tiedä mutta Tektron jarrut mineraaliöljyllä ainakin tahtoivat jumittaa ja jäykistyä pakkasella. Tänä syksynä kyllästyin ja vaihdatin huollon yhteydessä mekaanisiin (avid bb7), ei oo jumittanut enää. Voikohan noihin nestekäyttöisiin ajan myötä kondensoitua vettäkin sekaan, tai sitten vaan ilmaa välissä? Tosin ilman luulisi tekevän sen että kahva esim. painuu yhtäkkiä pohjaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Mikähän idea näissä mineraaliöljypohjaisissa jarrunesteissä on. Autoissa käytetään etyleeniglykolia DOT3 ja etyleeniglykoli+boraatti esteri DOT4. Jos noissa pyörän jarruissa on oikeasti mineraaliöljyä, eihän ne voikaan toimia pakkasessa kovin juoheasti, vaan hidastelevat, tai tukkeutuvat kokonaan jäätyneestä vesipisarasta, joka ei liukene öljyyn.
Glykolipohjaisissa jarruneste voi mennä pilalle, jos siihen pääsee imeytymään liian paljon vettä. Sitä pitää kuitenkin imeytyä luokkaa saman verran kuin alkuperäisita nestettä oli, ja sittenkin pakkasta pitää olla -36°C, jotta jäätyy jumiin.
Voihan tietysti olla, että jarruneste on mineraaliöljyä, jolloin vesi ei liukene lainkaan jarrunesteeseen, vaan jäätyy pakkasessa öljyn sekaan rakeeksi, joka voi tukkia tiehyet. Miksi siis kukaan ikinä on keksinyt käyttää mineraaliöljyä jarrunesteenä. https://organitzemxtu.com/fi/piste-3-vs ... ka-on-ero/
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma