https://youtu.be/sEaM3-ygtT4
Mielenkiintosen näkönen muotoilultaankin tämä kallistuva kinneri. En muista tätäkään foorumilla aiemmin nähneeni - tosin en tuosta muististakaan enää mene takuuseen
AeroTilt
AeroTilt
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: AeroTilt
https://youtu.be/lSXf8X-eFU4
Tuossa kertoo pyörän toiminnasta. Sisältä löytyikin vanha tuttu, Raptobike Ainakin etupää, onko kallistussysteemi omaa kehittelyä vai Raptobiken proto? - ei vielä selvinnyt.
Tätä kallistuvaa on kaveri kehitellyt jo useamman vuoden - videoita löytyy tubesta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: AeroTilt
https://youtu.be/PL3PFeBkGDE
Kallistuksen lukituksessa käyttää levyjarruja. En olis tajunnu, ett, kallistuvassa kun laittaa jarrut lukkoon, pyörä pysyy pystyssä Vai ymmärsinkö väärin? Lisäksi ajonaikainen kallistuksen lukitus omalla levyjarrullaan. En vaan ymmärrä, mihin sitä ajonaikaista lukitusta tarvitaan. Tästähän on ennenkin puhuttu ja muistaakseni Jori silloin ehotti, ett lukitus olis suoraan ajettaessa päällä ja se vapautettais kurvissa kallistumista varten.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: AeroTilt
Joo, hieno muotoilu tosiaan. Olisi hauska nähdä aerodynamiikkanumerot verrattuna suippoperäisiin. Tämähän on nyt melkolailla se, mitä Polkumies tuolla omassa kinneriketjussaan haaveilee.
Idea tuossa ajossa vain tarpeen tullen avattavassa kallistuksen lukituksessa on hallittavuuden säilyttäminen sladissa. Kun pyörä on jäykkänä, ei pieni sladi haittaa. Harva meistä kuitenkaan kykenee hallitsemaan kaksipyöräistä tai muutakaan vapaasti kallistuvaa sen jälkeen, kun pito on menetetty takaa, puhumattakaan edestä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: AeroTilt
Ei ajonaikaista tarvi, vaan liikkeellelähdön ja pysäytyksen aikainen lukitus helpottaa kovasti käyttöä. Näissä etanavauhdeissa ei takajarrut voi olla lukossa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: AeroTilt
Voitko selventää. Ei oikein hahmotu, mitä tarkoitit.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: AeroTilt
Mun nähdäkseni Viljami tarkoittaa kävelynopeuksia ja hitaampi, siis sellaisia joissa on hankala pysyä pystyssä. Niitä on pakko ajaa ainakin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä.
Paikallaan ollessa pystyssä pysymisen voi hoitaa käyttöjarrulla riippuen kallistus/jousitusgeometriasta, mutta pyörän vähääkään liikkuessa ei. Reilussa vauhdissa +10km/h taas ei ole mitään vaikeuksia pysyä pystyssä muutenkaan eli silloin ei lukitusta tarvitse.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: AeroTilt
Joose ehti jo vastaamaan. Täsmälleen nuin.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: AeroTilt
Ahaa, tarkoitit siis noin hidasta cruisailua. No, tämä on teknisesti aivan sama tilanne kuin tuossa ideassani kovemman vauhdin kallistuksen lukituksessa. Kun ohjaamalla on liian haastavaa pitää pyörä pystyssä (liian hidas vauhti tai kovan vauhdin sladi), pitää kallistusominaisuus olla lukittavissa haluttuun kulmaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: AeroTilt
Onpa hieno. Näyttää hävittäjälentokoneelta. Värikin on tuollainen "ilmaherruusharmaa".
Kallistuminen ratkaisisi kyllä monta ongelmaa, jota omassa suunnitelmassani on, eli miten tasapainottaa vetävän pyörän pito, ajoneuvon vakaus mutkissa ja kääntösäde. Kallistuva voi olla korkeampi ja painopiste voi olla edempänä, jolloin etuveto toimisi ylämäissäkin.
Sitten pitää miettiä, kumpi on yksinkertaisempi rakentaa: kallistuva etuveto vai 2WD-takaveto?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: AeroTilt
Tämähän on todella helppo.
Suora putki missä on kampikeskiöt molemmissa päissä.
- Liitteet
-
- 20210622_135731.jpg (236.58 KiB) Katsottu 9597 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: AeroTilt
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: AeroTilt
Tuollaiseen etuvetoon on niin helppo tehdä erilaisia vaihtoperiä, että ei korkealta putoa vaikka kokeilis telemark-akselin toimintaa. On muuten ihan paras kanttareen ylitykseen.