Mielenkiinnolla odotan tuota talviajoa kun tarkoitus on ajaa kesät talvet tuolla töihin, ja jos kaikki menee niinkun strömsös ni XS:n pitäis olla täällä joulukuun aikana ja jos kelit pysyy tämmäsenä nii täälläkin on mahdollisuudet ihan talveen ja ehkä vähään luntakin.
Ja on se jännää, en ole ikinä tommosella ajanu ja sitten lähden suoraan talvikeleillä harjottelemaan
Mitä muuten porukka on käyttäny talvella ajovarusteina?
Täytyy laittaa parit kuvat kun pulkka saapuu niin voi täällä muutkin ihmetellä
Kysymys Jorille tuohon etupyörien paikkaan ja rullattavuuteen, onko kukaan tehnyt tutkimusta tästä nimenomaisesta aiheesta kun luin jostai että xs olisi rullannut paremmin kuin kilpailijansa mutta en muista mikä oli vastassa ollut velo.
Mutta olis ihan kiva jos joku olis kokeillu tai olis linkkejä tai jotain justiinsa liittyen painopisteen vaikutukseen rullaukseen yms.
Toivottavasti tulin edes jollain tasolla ymmäretyksi
Hmmm. Totta. Mutta täytyis kyl tehdä joku vierintä testi joskus eri mobiileilla, kaikilla ku olis sama paino ni ainut mikä vaikuttais olis imanvastus ja pyörien symmetria yms. Kuulostaisko hyvältä?
Ajarmala on kehittänyt matemaattisen tarkan menetelmän mikä pilkkoo rullaustestit päreiksi ja kertoo ilman- ja vierintävastuksen, mäen suunnan ja suuruuden ja tuulenvoimakkuuden..
Mä joskus vähän koetin.. Mut mulla ei muuta ku paloi ne päreet.
Hmmm. Totta. Mutta täytyis kyl tehdä joku vierintä testi joskus eri mobiileilla, kaikilla ku olis sama paino ni ainut mikä vaikuttais olis imanvastus ja pyörien symmetria yms. Kuulostaisko hyvältä?
Saksan nojapyöräfoorumilla ne ovat tehneet näitä rullauskokeitaan alamäissä erilaisilla velomobiileilla tarkkaan lastatuilla punnuksilla, jotta kinnerit olisivat kuljettajineen täsmälleen saman painoisia. Lopputuloksena rullauskokeista on yleensä aina ollut se, että kaikki kinnerit pysähtyvät samaan paikkaan tielle kymmenen metrin säteen sisälle. Heidän mittausmetodissaan on siis vielä jotain parannettavaa...
Mutta meillä täällä Suomessa osataan tämäkin paremmin: ei tarvita mitään mäkiä tai edes tuulitunneleita kinnerien paremmuuden testaamiseen. Tavallinen maantie riittää ja se paljastaa kinnereistä kaikki niiden tärkeät ominaisuudet - eli siis: ilmanvastuskertoimen, vierintäkitkakertoimen ja muotokertoimen. Mitä muuta kinneristin enää tarvitsisikaan tietää?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Youtubessa on Dallascyclistin tekemä "Velomobile roll down testing". Käytännön testausta eri sukkuloilla. Kohtuu pieniltä erot vaikutti
Tänne foorumille voi ilman ongelmia laittaa linkin tekstin joukkoon, jottei tarvitse kirjoittaa otsikkoa ja panna lukijoita käyttämään hakukonetta tuon tekstin avulla.
Tuon videon tärkein kolme sekuntia on tässä kohdassa: https://youtu.be/CRZYiC68EQM?t=90
Kuten ajarmala tuossa juuri tuossa edellä kertoi, meillä Suomessa tämä tehdään tieteellisesti regressioanalyysin keinoin ja paljon helpommin ja saadaan vastaukseksi oikeita numeroarvoja, eikä vain maahan piirrettyjen viivojen etäisyyksiä, jotka eivät kerro paljon muusta kuin maaston muodoista ja tuulista ja hyvin vähän itse asiasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Miksi velomobiileista tehdään siellä alamäkikokeessa samanpainoisia, eiväthän ne tosielämässäkään paina yhtä paljon. Massa vaikuttaa osaltaan myös alamäkivauhteihin tietääkseni.
Voihan sen Dallascyclistin kokeen jättää omaan arvoonsa, mutta tuskin se katsomista estää.
Ps pahoittelen valtavaa vaivaa pelkällä otsikolla haun kanssa, koettakaa olla saamatta rannetulehdusta...
Miksi velomobiileista tehdään siellä alamäkikokeessa samanpainoisia, eiväthän ne tosielämässäkään paina yhtä paljon. Massa vaikuttaa osaltaan myös alamäkivauhteihin tietääkseni.
Voihan sen Dallascyclistin kokeen jättää omaan arvoonsa, mutta tuskin se katsomista estää.
Ps pahoittelen valtavaa vaivaa pelkällä otsikolla haun kanssa, koettakaa olla saamatta rannetulehdusta...
Yritetään olla ystävällisiä ja avuliaita toisillemme. Pieni vaivan yhdelle tuottaa helpostusta tuhansille lukijoille. Jos joudut käyttämään tuohon linkin kopioimiseen yhden ylimääräisen sekunnin, säästät yhteensä turhaa työtä kymmeniä tuhansia sekunteja, jonka ajan lukijat voivat käyttää paljon paremmin lukemalla enemmän Nojapyöräfoorumia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko kukaan tehny regressioanalyysiä mistään velomobiilista, nopeesti kun vilasin ni ei ihan auennu tälläin 20 vuotta sitten peruskoulussa matikkaa lukeneelle
Onko kukaan tehny regressioanalyysiä mistään velomobiilista, nopeesti kun vilasin ni ei ihan auennu tälläin 20 vuotta sitten peruskoulussa matikkaa lukeneelle
Ari Järmälä on tehnyt Milanistaan. Tuon homman ongelmallisin operaatio on Sportstrackerin tms. datan syöttäminen exceliin tai libreofficen calciin. Kaikki muu on triviaalia taulukkolaskentaohjelman käyttöä. Toisaalta ei ole ongelmatonta noiden mäkikokeidenkaan kanssa. Niistä kun ei saa absoluuttista tietoa ulos, vaan aina pitää verrata johonkin hyvin lähellä vastaavat ominaisuudet omaavaan ajoneuvoon.
En nyt tähän hätään löytänyt Milanin testiviestiä, mutta tässä on huolellinen selostus. Muutenkin tämä linkin ketju on hyvä lukea, jos on kiinnostunut näistä ilmanvastusten ja vierintävastusten vertailuista. viewtopic.php?p=11042#p11042
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tosa kuvassa näkyy muuten hyvin kuinka iso leiban x stream on muihin sukkuloihin verrattuna.
Tuo Leiban Xsream on siis toisena oikealta. Vieläkin suurempi on vasemman reunan Leiba.
Kaikki eivät tunnista heti, siksi on hyvä selventää, ettei tarvitse selailla nettiä ymmärtääkseen, mitä tässä viestissä tarkoitettiin. -jori