Tuo pulleahampainen on nimeltään evolventtihammastus. Siinä hampaat vierivät toisiaan vasten, eivätkä liu’u. Tämä liukumattomuus vähentää kulumista. Jorin kuva mallintaa tätä.
Harmi, kun se samuelin videoanimaatio ei näy suoraan pinnassa. Siinä nimittäin selvästi näkyy, että myös evolventtihampaat, paitsi vierivät, myös liukuvat toisiaan vasten. Tälle liikkeelle on annettu oma nimikin, ryntö tai ryntöliike. Täysin oikeassa olet siinä, että tuo ryntöliike tasoittaa voimaa pidemmälle matkalle ja vierinnän ja liu'un yhdistelmä sietää enemmän pintapainetta kuin pelkkä liukuminen, koska myös pinnan lähellä kuumennut öljy vaihtuu.
Hämmentävillä, Hertzin kaavoilla laskennallisesti yli 3000 MPa pintapaineilla testattiin hammaspyöriä aikanaan TTYllä. Tämä on mahdollista metallin jouston ja öljyn voitelukalvon tuottaman painejakauman takia myös kontaktin pintapainetta pehmeämmillä 1500 MPa teräksillä. Metallin jousto ja öljykalvon painejakaumaa tasaava ominaisuus mahdollistavat tämän mahdottomalta näyttävän ilmiön, että kuormitus voi olla suurempi kuin lujuus. Vika on siis vain laskentamallissa, ei todellisuudessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Toiset tekee kevyttä ja kaunista minä teen painavaa ja paskaa...
Äläs nyt yhtään vähättele. Olet tekemässä uniikkia kulkupeliä, et mitään tusinatuotetta. Kyllä omasta tekemisestään saa olla ylpeä.
Totta tuo osista hitsaamalla kokoamisen haastavuus, eli saada osat pysymään linjassa ja muodossaan. Omissa rakenteluissani lopputulos olisi monesti ollut parempi, jos kappaleen olisi koneistanut, tai vaihtoehtoisesti laminoinut hiilikuidusta... Aikaa tosin olisi tuolloin tuhraantunut enempi.
Paljon on saanut osia viilata kohdalleen ja taas yksi kaasupullo tyhjätty. Seuraavaksi pitäis rakentaa jonkunlainen jigi, että saan etu ja takaosan hitsattua suoraan toisiinsa nähden. Minkähänlainen toleranssi esim pyörien auraukselle on, kuinka paljon saa olla ettei ala vastustaa ajamista?
Metalliset rattaat pyörii kuin soliferin dynamo mutta uskoisin että alkaa toimimaan. Akkukoneella pyörittelyn jälkeen oli jo kapulakohta pyöristynyt ja kiillottunut selvästi
Liitteet
IMG_20211101_112302_797.jpg (74.46 KiB) Katsottu 12307 kertaa
IMG_20211025_081301.jpg (175.79 KiB) Katsottu 12307 kertaa
IMG_20211024_184005.jpg (128.7 KiB) Katsottu 12307 kertaa
IMG_20211024_183951.jpg (145.79 KiB) Katsottu 12307 kertaa
Tällä viikolla sain vihdoin etu ja takapään liitettyä toisiinsa. Vaikeuskerroin sen kun kasvaa, yhden asian kun saa valmiiksi niin kahteen jo pitäis keskittyä. Nyt alkasin jo haaveilla nykyaikaisista cv vetonivelistä skaalattuna polkupyörään. Sisempi nivel on melko simppeli tripod tyyppinen (kuvassa alla) ja ajattelin että ei tarvi edes laakerikuulia vaan 8mm akselit yhteen hitsattuna ja muotoon hiottuna riittäisi. 20mm on liikevaraa ulospäin. Ulommat nivelet onkin sitten jo oikeasti tarkkoja ja vaatii laakerikuulille sisempään akseliin tarkat urat ja ulkokehälle yhtä tarkat urat kuulia pitelevään "häkkiin" Ja pitäis saada ne kuulat vielä pysymään sisällä.
IMG_20211118_225906.jpg (100.64 KiB) Katsottu 12114 kertaa
Päätin luopua vapaarattaista vetoakseleiden päässä että pääsen jotenkin eteenpäin. Ne mun räikkäavain viritelmät tavallaan toimi mutta veteli hitsauksessa sen verran ikävästi ettei herättänyt luottamusta. Pieni katastrofin vaarahan siinä on jos on veto päällä ja joku muu voimansiirrossa tökkäisee niin vähintään vaihtaja solmussa. Vapaaratas olisi järkevin rataspakkaan integroituna mutta siinä loppui kyllä insinööritaito kesken kun sellaista suunnittelin. Ehkä kehitysversioon sitten
Rungon liitoksesta tuli hyvä kunhan saan hitsattua sen loppuun niin ettei pala läpi.
IMG_20211116_114729.jpg (81.58 KiB) Katsottu 12114 kertaa
IMG_20211116_111100.jpg (163.17 KiB) Katsottu 12114 kertaa
Omavaraisuusaste on kova, kun vetoniveletkin teet itse Mopoauton niveliä näyttää saavan <15€.
Kierrepakassa olis valmiina vapaaratas. Ei tartte enää kuin saada akselille siihen sopiva kierre. Sen löytää vaikka keskiölaakereista tai teräsnavasta, jos et itse halua sorvata
Jaa, mutta säähän taitaisit haluta kummallekin vetoakselille omat vapaarattaat. Se kyllä mutkistaa
Omavaraisuusaste on kova, kun vetoniveletkin teet itse Mopoauton niveliä näyttää saavan <15€.
Kierrepakassa olis valmiina vapaaratas. Ei tartte enää kuin saada akselille siihen sopiva kierre. Sen löytää vaikka keskiölaakereista tai teräsnavasta, jos et itse halua sorvata
Jaa, mutta säähän taitaisit haluta kummallekin vetoakselille omat vapaarattaat. Se kyllä mutkistaa
Hyvä idea nuo mopoauton osat, mutta ihan noin halvalla en vetoniveliä löytänyt, ohjausniveliä näytti saavan halvalla. Jos olis alusta asti suunnitellut mopoautostandardilla niin olis varaosien saatavuuskin parempi pitää ettiä tuollainen kierre pakka jos sen sais liitettyä tasauspyörästöön jotenkin. Ongelma voi olla 12mm läpi akseli ja sen laakerit että sopiiko niitten päälle.
Onko vetoakselien halkaisija vain 12 mm? Ammoisina aikoina kokeilin trikessä M12 8.8 kierretankoa, joka osoittautui liian heikoksi. Sileä akseli on toki vahvempi, mutta saattaa aiheuttaa kumimaista joustavuutta voimansiirtoon, vaikka kestäisikin.
Lisätään puolivalmiiden rakennelmien kerhoon tämä cv-nivel. Olis se ollutkin outoa jos kerralla tulis hyvä. Ei vaan saa kuulia mahtumaan. Ilmeisesti pitää tehdä vähän syvemmät urat ja kevennellä sieltä täältä. Autonkin vastaava nivel on erittäin v-mäinen saada purettua tai kasattua.
Fusionilla ensin piirsin radat 6mm kuulille ja siitä sitten otin käsipelillä työstökoneelle koordinaatit. Piirustukses oli varmaan 10 eri kaarta mistä yritin sitten löytää oikeat
Varmaan siirryn työkalujen niveliin ettei mee ikä ja terveys näitten hullujen ideoiden kans.
Liitteet
IMG_20211201_234603.jpg (108.19 KiB) Katsottu 11859 kertaa
Omavaraisuusaste on kova, kun vetoniveletkin teet itse Mopoauton niveliä näyttää saavan <15€.
Kierrepakassa olis valmiina vapaaratas. Ei tartte enää kuin saada akselille siihen sopiva kierre. Sen löytää vaikka keskiölaakereista tai teräsnavasta, jos et itse halua sorvata
Jaa, mutta säähän taitaisit haluta kummallekin vetoakselille omat vapaarattaat. Se kyllä mutkistaa
Onko sellaisessa vanhanmallisessa kierrepakassa sisällä sama kierre kuin poljinkeskiössä (BSA)?