Jotenkin tuntuisi, että niin paljon voi kiertää kuin pakottamatta menee Ei se kierteiseltä osalta joudu taipumaan ja rattaalla kulkee kuitenkin suorassa.
Yksinkertainen katettu nojapyörä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 11:38Kuinkahan paljon ketjua voi kiertää pituusakselinsa ympäri ennen kuin voimansiirron hyötusuhde alkaa heikkenemään reilusti?
Ketju suostuu kiertymään aika paljon, mutta onko mitään ns. turvallista kiertymää, jossa tehohäviöt vastaisivat esimerkiksi häviöitä ketjuvaihteisessa pyörässä tapahtuvassa ketjun sivuttaispoikkeamassa?
Eli rattaat eivät ole samansuuntaisilla akseleilla, vaan ketju kiertyy jonkin kulman per ketjun pituus:ketjun kiertymä.jpg
No ihan suuruusluokkana, metrin matkalla 45 asteen kiertymää tuskin vielä huomaa.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mikä vaikutus takapyörien jousituksella on deltassa, sen ilmeisen eli mukavuuden lisäksi?
Ajoneuvo kallistuu mutkissa ulkokaarteeseen jousituksen takia. Kasvaako riski kaatua?
Entäs turvallisuus töyssyihin ajaessa? Tuli mieleen tämä video kinnerin kaatumisesta:
https://youtube.com/watch?v=tcFrGid7R3I
Jousitus kai suojaa hieman tuollaiselta, mutta onko merkitys sama deltassa kuin nuijapäässä?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Kyllä kasvaa riski kaatua, jos on erillisjousitus ilman kallistuksenvakaajaa.
Tuossa videossa takarenkaasta irtosi pito. Deltassa sitä ei helposti tapahdu, koska kaksi takarengasta.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Tämä ei ole ihan yksiselitteinen asia.
Normaalissa swb tadpolessa paino tulee suurelta osin eturenkaille ja takana on vain yksi rengas pitämässä linjaa. Jos mutkassa takarenkaan pito häviää liukkauden, renkaan puhkeamisen tai vaikka töyssyn takia, niin ollaan hallitsemattomassa tilanteessa, jossa ajoneuvo pyörähtää etuakselinsa varassa perä menosuuntaan, jolloin tadpole muuttuu deltaksi.
Normaalissa lwb deltassa paino tulee suurelta osin takarenkaille ja takana on kaksi rengasta pitämässä linjaa. Liukkaassa mutkassa keveämmän eturenkaan pito häviää ennemmin kuin takarenkaan pito. Puskeminen on deltassa todennäköisempää kuin pyörähtäminen. Eturenkaan pidon menetys ei johda suoraan kaatumiseen. Takarenkaan rikkoutuessa toinen takarengas jää kuitenkin pitämään linjaa. Tuollainen videon kaltainen vastaheittelehtiminen on deltalla miltei mahdoton saada aikaiseksi em. syistä.
Tietenkin ääritilanteissa deltankin saa nurin ja siinä se vasta hurjaa onkin kun kaadutaan naamalleen eikä selälleen kuten tadpolessa. Itse pidän deltaa kuitenkin turvallisempana vaihtoehtona, varsinkin kokemattomalle kuljettajalle.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mutta ettei tästä saa vaikutelmaa siitä, että pitäisin tadpolea jotenkin huonona konseptina, niin asiansa osaavalle tosi kuljettajalle tadpole tarjoaa hienon ajoelämyksen. Vielä kun kaikissa kolmessa renkaassa on erilliset jarrut, niin sillä saa näyttäviä stunt-henkisiä ajosuorituksia tehtyä.
Ja näissä jutuissahan ei nyt käsitelty leppoisaa 15km/h pyöräilyä kauniissa kesäilmassa. Niissä olosuhteissa toimii mikä vaan kolmipyörä samalla lailla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Hyvä Vilijami. Erittäin hyvä viestipari selventämään kolmipyörien perusgeometrian eroja. Peukku.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Taidan luopua tavoitteesta korvata tällä Vendetta arkiajossa, koska pk-seudulla nopeakaan kinneri ei korvaa näkyvyyden heikkenemistä, jos suorituskykyä mittaa keskinopeudella.
Eli nopea maantievehje tavoitteeksi. Kääntösäde ja maavara eivät olisi enää yhtä tärkeitä, eikä välttämättä vetävän pyörän pitokaan. Piirtopöydälle voisi palata SWB ja etuveto, mutta SWB nostaisi painopistettä ja leventäisi pyörää, mikä haittaisi aerodynamiikkaa. Yhdellä takapyörällä vetävä LWB kelpaisi.
Kaksi ongelmaa:
- Tässä vehkeessä kate olisi hyvin tärkeässä osassa, eikä mikään kangasviritys riitä, jos vauhtia haluaa. Kate on ihan oma työläs projektinsa. Voiko yksittäiskappaleen rakentaa jotenkin järkevästi ilman naarasmuottia? Tekisi plugin ja laminoisi sen päälle, ja plugi ulos paloina?
- Kaupalliset kinnerit on jousitettu. Mitä käy jousittamattomalle kinnerille, jos kovassa vauhdissa ajaa töyssyyn? Rengaskoko maksimoitaisiin, mutta joustomatka jää silti pienemmäksi.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
- Missä tuossa on se ongelma? Sarjatuotannossa naarasmuotti on perusteltu. Sen tekoon käytetty aika tulee monin verroin takaisin usean lopputuotteen viimeistelyn jäädessä kokonaan pois. One-off-kinnerissä ei hyödy edes kappaleen suuremmasta mittatarkkuudesta. Milli tai edes sentti sinne tänne ei merkkaa mitään.
- Ei niissä kaikissa ole jousitusta. Esim LeMans ja Rotovelo ovat ilman eikä Milanissakaan ole kuin edessä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Mitä jos rakentaisi plugin ruodot ja venyttäisi sen päälle jonkin ilmapallon tms. materiaalia. Sitten palloon sopiva ylipaine, jotta pallo hakeutuu haluttuun muotoon, ja sen päälle laminointi?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Suurin osa tarpeellisista muodoista on sellaisia, missä materiaali taipuu vain yhteen suuntaan. Tällöin ne voi valmistaa levytavarasta. Ja nokkapalan sitten laminoi jumppapallon päälle. Tällainen lähestymistapa on kepeä matalan kynnyksen meininki, eli saattaa joskus tulla tehtyä.
Moneen kertaan on täälläkin todettu, että liian täydellistä loppuelämän pyörää suunniteltaessa, se jää kokonaan tekemättä. Heti vaan puuhaamaan. Ei siitä niin huono kuitenkaan tule, etteikö sitä vois parantaa myöhemmin.
Suosittelisin kokeilemaan telttapatjaa katemateriaaliksi. Kova koppa kun kumisee niin perhanasti, etten itse ainakaan sitä tahdo jaksaa kuunnella.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Peukalot jos on siunaantunu riittävästi käden syrjälle, nii yksinkertaisestikkin kykenee tekemään ihmeitä.
Esko on nää tehny suorasta itte tehdystä levystä.
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Itse kun suunnittelin kinnerin kuorta oli suunnitelmissa leikata ja hioa eristelevyista(uretaani) kinnerin muotoinen kappale ja laminoida sen päälle kuitu. Aika pienellä vaivalla olisi saanut plugin ja halvallakin, koska purkulevyt. Jäi tekemättä.