Taitaa tuo rumpujarrujen huolon tarve, olla se syy niiden käyttöön . Itse valitsin omaan uusimpaan nojapyörään juuri ton takia.
Ei niitä voi verrata jarrutehossa kyllä levyjarruihin , mutta huollon vapaus on aika suuri tekiä .
Jokuhan on sanonut että "jarrut on vauhdin surma. "
Yksinkertainen katettu nojapyörä
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Onko tämä 35mm versio samalla kierteellä kuin BSA-keskiö? 1,375x24tpi. On myös joku 1,370x24tpi. Kumpi noista edes on BSA? Netistä löytyy ristiriitaista tietoa.
https://www.skatepro.fi/378-17435.htm?s ... 5031070414
Kaksi paikkaa, mistä sopiva kierre löytyy: vanha teräsnapa ja (ehkä) BSA-keskiö.
Miten kiinnittää napa tai keskiö 20mm akseliin hitsaamatta?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
1,375" x 25,4 mm/in = 34,925 mm
1,37" x 25,4 mm/in = 34,798 mm
Molemmat ovat siis hieman vajaita 35 mm nähden. Tuollaiseen, noin 35 mm kierteeseen tehdää kuitenkin yleensä parin kymmenesosamillin käyntivälys, joten pitäisi sopia myös ristiin keskenään ja jopa 35 mm romppeitten kanssa. Ainakin siinä tapauksessa, että sisäkierre on nimellisesti suuremmassa.
Menee monimutkaiseksi navan kiinnittäminen pitävästi noin ohueen akseliin hitsaamatta. Jollet ole suunnitellut käyttää akselin taipumista jousto-ominaisuutena, suosittelen, että valitset akseliksi vähintään 30 mm ohutseinäputken, jolloin voit rauhassa hitsata sen kiinni, tai vaikka porata putkeen reikiä, jos sattuu huvittamaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Hitsaamista välttäisin silti, että akselin toiseen päähän hitsataan laipat pinnoille, eli sitä kautta mitään ei saa purettua.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
En ymmärrä. Piirrän kuvan.
Jotenkin näin sen saisi tehtyä niin, ettei hitsaaminen haittaa lujuutta. Tuossa on siis tuollainen hattulaippa, joka on kiinni tuolta oikeasta reunasta akselissa ja menee akselin päällä vasempaan reunaan, jossa laippa ja laipassa pari-kolme akselitappia, jotka vetävät rattaan hammasvälistä.
Oikeaan reunaan jäi piirtämättä akselille sisäkierre (Keskelle hitsattu mutteri), johon pultti ja prikka, joka pitää navan hatun päällä. Jotenkin näin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.
Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Voihan sen akselin purkaa keskeltäkin
Vielä tuohon rumpujarru-levyjarrua-asiaan. Hydraulinen levyjarru on laiskan miehen jarru. Sitä ei tarvitse säätää lainkaan eikä ole vaijeriakaan huollettavana. Palojenvaihto on ainoa mikä täytyy joskus tehdä
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
https://www.puuilo.fi/warma-hitsattava- ... 20-35x20mm
Tämä holkki istuisi kai mukavasti akselille. Tähän sitten hitsaisi jotain, missä on sopiva kierre. Holkki kiinni akseliin jotenkin. Pultti koko hoidon läpi?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Polkumies kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 13:26voimansiirto.jpg
Punaisella laakeripukit, sinisellä vapaaratas, vihreällä kiinteä ratas väliakselilla, keltaisella jarrulevy.Kiekko on kiinteästi akseliin rakennettu, jotta se onnistuu ilman erikoisnapoja. Pitää siis keksiä, miten pyörän akselille kiinnittää vapaarattaan (ja jarrulevyn) niin, että ne saa purettua. Reikä akseliin ja siitä pultti läpi?
Juuri tästä syystä noita kuvia pitää käyttää. Ei voi kaikki muistaa, mikä missäkin projektissa on vaiheena milloinkin. Kuvien linkkaaminen foorumin muista viesteistä ei kuluta serveritilaa, joten sitä ei tarvitse ujostella. Mennään vain kursorilla kuvan päälle ja sieltä valitaan hiiren kakkosnapilla avatusta valikosta "Kopioi kuvan osoite" tms. ja pudotetaan tekstin sekaan tuolla vuoristomaisemaikonilla.
Tuollainen irrallinen akseli kannattaa tehdä keskeltä katkaistavaksi / irrotettavaksi. Tuolla keskialueella ei taivutusmomentit ole niin merkittäviä, etteikö vapaarattaan kierrettä voisi siihen hitsata. Vapaarattaan kiinnittämiseksi täytyy tietenkin olla irrotettava. Holkki sokalla päälle on ihan pätevä tähän kohtaan. Siinä se kestää sokanreiänkin tuolla alueella, jos ei halua hitsata.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Onko jotain riskejä, että akseli pettää, jos sen rakentaa näin:
Eli tuolla kovimman momentin kohdalla on hitsisaumaa ympäri koko akselin (20mm).
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Kyllä siinä sellainen riski on. Tuo on siinä mielessä vähän pöhkö rakenne, että sen kovimmin rasitetussa kohdassa on rakennetta heikentävä hitsi. Silti koko akseli on samaa painavaa pökälettä tuonne hännänpäähän asti. Painaa aivan turhaan. Tuolta laakerien väliltä löytyy paikka, jossa akselin taivutusmomentti on jo niin pieni, että siihen voisi sijoittaa hitsiliitoksen, jossa akselimateriaalin voisi vaihtaa kevyemmäksi. Putkeksi.
Kyllä tuo 20 mm umpiakseli silti aika kauan kestää normaaleilla akselipainoilla. Suurin osa rakenteesta on kuitenkin rajusti ylimitoitettua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
Muutat tavaroiden järjestystä taka-akselilla, niin saat budejettiratkaisun. Pinnalaipat uloimpana. Molemmat laakerit sen jälkeen. Sisimmäksi hitsaat holkin, mutta vain akselin sisäpäästä, jolloin sen voi hioa auki monta kertaa ennen kuin kuluu liian lyhyeksi. Tähän holkkiin hitsaa rattaan ja jarrulevyn kiinnikkeet.
Kyseenalaistan kyllä koko purkamistarpeen. Käytännössä tulee tehtyä uusi pyörä kauan ennen kuin ensimmäinen kuluu rikki ja jos osaa pyörän tehdä, osaa sen korjatakin, vaikka se ei asentajalta onnistuisikaan
Rälläkkä, hitsattu holkki, kuorikytkin, kitkaliitosholkki...
Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Onko tässä hyvä putki akseliksi? Hinta on hyvin kohtuullinen ja mitat tarkat.
Saako tähän sitten hitsata pinnalaipat eikä hitsi enää riskeeraa kestävyyttä? 30mm on maksimi, jotta vapaaratas ja jarrulevy sopii.