Vaikea kyl uskoa noinkaan hyvää hyötysuhdetta hydrauliselle voimansiirrolle.. Jostain jäänyt päähän et olisi lähempänä 60-70 prosentin luokkaa. Eli liki puolet menisi polkemisesta hukkaan ennen takapyörää.
Delftin yliopiston labrassa ajelin muutaman kymmenen metriä hydraulisella voimansiirrolla varustetulla trikellä. Ongelma tuossa on, että hyötysuhde on tuon yli 80% vain erittäin kovalla teholla ja kuormituksella. Mummoteholla hyötysuhde tuntui olevan alle kymmenen prosenttia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuolla videolla pyöri näytöllä jotain 80-90% lukuja. Ehkä se olikin tehohäviö eikä hyötysuhde. Intuitio sanoo, että hyötysuhde olisi aika huono.
Polkemisesta näkee, ettei ole kevyttä, vaikka vauhti on hidas. Nuo pumppu-, ja moottorikomponentit on suunniteltu pyörimään parhaalla hyötysuhteellaan 1000-5000 kierrosta minuutissa. Saa siinä veivata vauhdilla vaikka olisi lyhyemmätkin kammet, jotta tuohon kadenssiin pääsee. Kun kierrosnopeus on hitaampi, pumpun ja moottorin painetila ehtii vuotaa ja öljyvoidellut rakenteet hankaavat metallisella kosketuksella, kun vauhti ei riitä öljykalvon muodostumiseen. Paras hyötysuhde saavutetaan kuormituksen ylärajan läheisyydessä täydellä paineella ja täydellä kierrosnopeudella, johon polkemalla on aika paha päästä. Voi ne tietysti suunnitella hitaallekin pyörimisnopeudelle, mutta sitten tulee ongelmaksi suuret kitkahäviöt ja vuodot, sekä valtava laitteen paino.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Määrittele ongelma, jota ratkaiset tuolla? Tuntuu usein että pelle pelottomat ratkaisevat oman suunnittelukykynsä rajoitteita luomalla lisää ongelmia
Ketju ei ole oikeasti kuin pikkujuttu suunnittelussa. Se ei vie juuri tilaa ja siihen voi tehdä mutkia Toki jos sitä ei osaa kuljettaa alusta asti suunitelmassa, saattaa se sen mielekäs sovittaminen jälkikäteen aiheuttaa kovastikin päänvaivaa.
Ongelma on esim. deltatrikessä voimansiirto keskilinjalta polkimilta vehkeen reunoille pyörille, ja jousituksen vaikutus asiaan. Kysymys ei ole, miksi hydraulinen voimansiirto, vaan miksi ei.
Mutta jos tämän ongelman ratkaisussa hydrauliikalla kuluu 90% polkutehosta ja triken paino kaksinkertaistuu, niin ei ehkä kannata...
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma