Mitäs sille uudelle yksilölle tehdään? Tai vanhalle? Onko jossain näiden tyyppien säilö tai hautausmaa?
Oispa kaljaa
Re: Oispa kaljaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
Ei oo nimeä annettu ja vanhat voi syödä, laittaa hotelliin odottamaan käyttöä, antaa eteenpäin tai sujauttaa känisevän naapurin postiluukusta sisälle. Jotkut heittävät roskiin.
Tulisikohan sienestä minkälainen taikinajuuri?
-
Taikinajuurikin on SCOBY. Symbiotic Colony Of Bacteria and Yeast tarkoittaa juurikin samaa kuin taikinajuuressa; maitohappobakteerien ja hiivojen symbioottista eloyhteisöä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
Dieselscobykin on nyt lanseerattu
https://www.dieselbakteeri.fi/
Hiukan on urbaanilegendan makua…
- Vilijami
Tänään uus erä kombuchaa tulemaan. Nyt tais olla 8 vrk, mutta aika tujakkaa tavaraa jo on.
Pitää tänne merkata, että muistaa tekopäivän.
Kyllä maha kiittää, kun tätä juo päivittäin ja olo on muutenkin pirteämpi.
Vessapaperin valmistaja ja kauppias ei puolestaan kiitä. Sitä kuluu enää kolmasosa entisestä.
Hyvä tuote. Suosittelen kokeilemaan mahaongelmaisille.
Kiitos Pastorille volgansienestä vielä kerran!
Tällä kertaa teenä käytin marokon minttua, eli vihreää teetä vihermintulla maustettuna. Saa nähdä millaista tulee?
- Vilijami
Jouluolut tuntuu paranevan koko ajan. Kotikaljamaisuus muuttuu oluen suuntaan. Hienoista vetisyyttä tai rungon ohuutta on maussa havaittavissa, johtunee sokerista? Ehkä pitää ensi kerralla kokeilla täysmallasolutta ilman sokeria.
Taidan kuitenkin pysytellä vielä olutuutteissa. Mäskäys tulee sitten myöhemmin. 3,5 litran kattilakin on isoin mitä kaapista löytyy.
- Pastori
- Viesti:
What. Miten noin pienen kattilan kanssa pärjää. 10 litrainen pitää olla, ei muuten tuu liemien keitosta mitään!
- Vilijami
No nii’i!
Ei tuu mittää hei tolleesa! Mie oon pahinta janoa sammutanu saunan padasaa mäskäämällä. 50l pata liki täyteen nii ei tarvii alvariinsa olla keittelemässä.
.. Tietysti.. Reseptin on hyvä olla kohdillaan. Tulee pitkä talvi imeskellessä pieleen mennyttä soppaa.
- Vilijami
Joo, ehdottomasti liian pitkä aika on 8 vrk eka fermentaatiolle.
Nyt vielä jääkaapissa 2 vrk, ni on ku viinietikkapullosta ryyppäis.
Kai tämä tilanne korjaantuu laimentamalla liian pitkälle käynyttä kombuchaa uudella sokeriteellä?
- Vilijami
Olueen tulee enemmän hiilihappoa lasipulloissa, kun taas muovipulloissa vähemän.
Johtunee siitä, että muovipullo joustaa enemmän, ennen kuin happo penetroituu olueen?
Jouluolut on tuotelupausten mukaan kuiva ja viinimäinen. Yhden sokeripalan lisäys litran pulloon pari tuntia ennen nauttimista taittaa kuivuutta sopivasti.
- Vilijami
Kombucha aiheuttaa mulle identiteettikriisin.
Olen koko elämäni profiloitunut kaikenlaisiin ruokarajoitteisiin, en siis nirsouttani vaan mahaongelmien vuoksi.
Nyt joulunaikaan olen juonut kombuchaa noin litran päivässä ja voin syödä kaikkea mahdollista ilman ongelmia.
Kombuchan optimaaliseksi valmistusajaksi on vakiintunut 4-5vrk huoneen lämmössä isossa astiassa ja 2-4vrk pullotettuna jääkaapissa.
-
Vilijami kirjoitti: ↑30 Joulu 2021, 15:00Kombucha aiheuttaa mulle identiteettikriisin.
Olen koko elämäni profiloitunut kaikenlaisiin ruokarajoitteisiin, en siis nirsouttani vaan mahaongelmien vuoksi.
Nyt joulunaikaan olen juonut kombuchaa noin litran päivässä ja voin syödä kaikkea mahdollista ilman ongelmia.Kombuchan optimaaliseksi valmistusajaksi on vakiintunut 4-5vrk huoneen lämmössä isossa astiassa ja 2-4vrk pullotettuna jääkaapissa.
Nojapyöräfoorumi parantaa elämää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mutta meni offtopikiksi tai voihan sitä kaljaa haluta muutenkin
Vilijami kirjoitti:Kombucha aiheuttaa mulle identiteettikriisin.
Nyt joulunaikaan olen juonut kombuchaa noin litran päivässä ja voin syödä kaikkea mahdollista ilman ongelmia...
Tämä oli erittäin mukavaa luettavaa, olen iloinen puolestasi . Positiivinen kriisi
. Toivottavasti "lääkkeen" teho jatkuu myös pitempään.