Sulatin koko pyörän ja jarru on nyt ihan yhtä jumissa kuin ulkonakin = takakiekko on siis aivan tykkänään jumissa jarrusatulassa. Kiekossa ei oo ongelmaa = testasin sen jo ulkona. Aattelin että onko napa jumissa tyystin tms.
Sulatin koko pyörän ja jarru on nyt ihan yhtä jumissa kuin ulkonakin = takakiekko on siis aivan tykkänään jumissa jarrusatulassa. Kiekossa ei oo ongelmaa = testasin sen jo ulkona. Aattelin että onko napa jumissa tyystin tms.
Männät jumittaa, jotain mömmöä päässyt väliin ja junttaantunut? Takakiekolle helposti heittää rapaa, tai jos on joutunut suolamössössä ajamaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Voihan tietysti olla, että jarruneste on mineraaliöljyä, jolloin vesi ei liukene lainkaan jarrunesteeseen, vaan jäätyy pakkasessa öljyn sekaan rakeeksi, joka voi tukkia tiehyet. Miksi siis kukaan ikinä on keksinyt käyttää mineraaliöljyä jarrunesteenä.
Siksi, että niillä etelänmaalaisilla ei ole pakkasta talvella. Mineraaliöljykin vesipisaroidensa kanssa toimii hyvin plus-asteissa. Tulkoot tänne pohjoiseen jarrunesteensä kanssa. Ja varmaan yksi syy öljyyn on sen halpa hinta...
Vain pohjoiset kansat tietävät, miten pitää käyttäytyä, jotta säilyy hengissä. Kovaa on täällä, mutta se karaisee. Ei silti, päivä on pidentynyt täällä Nummelassa jo 23 minuuttia...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Itselläni ei ole ollut juurikaan ongelmia pakkasella mineraaliöljyä käyttävien jarrujen kanssa. Joskus yli 20 asteen pakkasilla on alkanut tahmaamaan, mutta sillon on ukkokin jo niin topattu ettei meinaa liikkua
Mineraaliöljyt kannattaa vaihdattaa aika ajoin jarruun varsinkin jos ongelmia esiintyy. Mekaaniset on ihan kivat, kunnes varsinkin Avidin jarruissa alkaa sisäpuolen säätöruuvi jämähtää kiinni. Se kannattaa joka kevät purkaa, puhdistaa ja öljytä kunnolla ettei jää kiinni.
Olen meinaa omissa rikkonut sen alumiinisen ruuvin kanna täysin yrittäessä saada sitä liikkumaan parin talven käytön jälkeen
Itselläni ei ole ollut juurikaan ongelmia pakkasella mineraaliöljyä käyttävien jarrujen kanssa. Joskus yli 20 asteen pakkasilla on alkanut tahmaamaan, mutta sillon on ukkokin jo niin topattu ettei meinaa liikkua
Mineraaliöljyt kannattaa vaihdattaa aika ajoin jarruun varsinkin jos ongelmia esiintyy. Mekaaniset on ihan kivat, kunnes varsinkin Avidin jarruissa alkaa sisäpuolen säätöruuvi jämähtää kiinni. Se kannattaa joka kevät purkaa, puhdistaa ja öljytä kunnolla ettei jää kiinni.
Olen meinaa omissa rikkonut sen alumiinisen ruuvin kanna täysin yrittäessä saada sitä liikkumaan parin talven käytön jälkeen
Tiedätkö sinä, miksi polkupyörissä käytetään mineraaliöljyä jarrunesteenä, vaikkei autoissa enää ainakaan 40 vuoteen. Vaihtoehtohan on hyvin simppeli etyleeniglykoli, jota saa jäähdytysnesteen nimellä jokaiselta huoltoasemalta ja varaosakaupasta. Viskositeetti säilyy matalana vaikka pakkasta olisi 70 °C ja vesipisarat liukenevat nesteeseen. –Pitää vaan muistaa ostaa sitä laimentamatonta versiota.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vaihtoehtohan on hyvin simppeli etyleeniglykoli, jota saa jäähdytysnesteen nimellä jokaiselta huoltoasemalta ja varaosakaupasta. Viskositeetti säilyy matalana vaikka pakkasta olisi 70 °C ja vesipisarat liukenevat nesteeseen. –Pitää vaan muistaa ostaa sitä laimentamatonta versiota.
Ulkomuistista raaka, laimentamaton etyleeniglykoli jäätyis tai ainakin hyytelöityy jossain -15 pakkasasteen tuntumassa.
Vedellä laimennettuna kestäisi enemmän?
Vaihtoehtohan on hyvin simppeli etyleeniglykoli, jota saa jäähdytysnesteen nimellä jokaiselta huoltoasemalta ja varaosakaupasta. Viskositeetti säilyy matalana vaikka pakkasta olisi 70 °C ja vesipisarat liukenevat nesteeseen. –Pitää vaan muistaa ostaa sitä laimentamatonta versiota.
Ulkomuistista raaka, laimentamaton etyleeniglykoli jäätyis tai ainakin hyytelöityy jossain -15 pakkasasteen tuntumassa.
Vedellä laimennettuna kestäisi enemmän?
Joo, siinäkin mielessä etyleeniglykoli on hyvä, että se imee ilmasta kosteutta ja sen pakkasenkesto paranee aina siihen saakka, kunnes siinä on vettä noin neljännes ja kestää helposti -40°C pakkasta vielä kun vettä on jo puolet.
Ensimmäisessä sarakkeessa veden ja konsentraatin (etyleeniglykolin) määrät seoksessa, toisessa jäätymispiste ja oikealla kiehumispiste.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Läski-mbb:tä yrittäny ottaa käyttöön, kumma ett tulee kaikkee vikkaa-vikkaa vaikka ehjänä sen mielestäin tuohon pihaan jätin, viime tai edellisenä keväänä
Nyt pahimmat ongelmat korjannu, pyörii ja rullaa. Yhen kokonaisen kilometrin kävin polkemassa ja tuntuu vaan niin hirveen raskaalta Onko vanhuus vaan iskeny vanhuksen yhä heikommaks vai renkaaseen lisää painetta
Pakkastakin riittävästi, paremp pysyy sisällä vaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Läski-mbb:tä yrittäny ottaa käyttöön, kumma ett tulee kaikkee vikkaa-vikkaa vaikka ehjänä sen mielestäin tuohon pihaan jätin, viime tai edellisenä keväänä
Nyt pahimmat ongelmat korjannu, pyörii ja rullaa. Yhen kokonaisen kilometrin kävin polkemassa ja tuntuu vaan niin hirveen raskaalta Onko vanhuus vaan iskeny vanhuksen yhä heikommaks vai renkaaseen lisää painetta
Pakkastakin riittävästi, paremp pysyy sisällä vaan.
Sähköapu lisää liikunnan määrää, eikä suinkaan vähennä sitä. Varsinkin talvella
Täällä ainakin on pakkasta parikymmentä astetta lumi narisee jalkojen alla. Aurinko paistaa ja luistimet nahnittaa.
Lumen narina on sitä, kun lumen kiteet murtuvat kuorman alla. Pyörän renkaiden alla ne narisevat myös, eikä se narinan voima tyhjästä tule. Se lisää vierintävastusta ja leveällä renkaalla lumi kuormittuu vieläpä leveämmältä alueelta ja enemmän lunta narisutetaan lyttyyn kilometriä kohti.
Tämä vierintävastuksen kasvu ei ole yksiselitteinen tuon leveyden suhteen. Pehmeässä lumessa suuri kosketusala, eli pieni rengaspaine voi tuottaakin lumikerroksen kantokyvystä riippuen myös vähemmän murtuneita lumikiteitä kuin kapea kovapaineinen. Joka tapauksessa talvella on kulkuvastukset niin suuria, että sähköapua olen useasti kiittänyt.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nyt on kova käännytys sähköapu-uskonlahkon suunnalta
Kuha nyt ne vaimon sähkövehkeet saapuu ja vielä jos saan asennettua taikka jopa toimimaan - katellaan sitten pittääkö itellekin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En tiedä miksi mineraaliöljyä käytetään, mutta jos shimanon kannalta sitä miettii niin on siinä joitakin hyötyjä ja haittoja.
Shimano (pätee myös muihin yrityksiin joilla on oma seos) voi määrittää sen koostumuksen vapaasti joka ei toki ole käyttäjän kannalta hyvä asia, mutta ei välttämättä ole paha.
Mineraaliöljyssä riittää käyttölämpötilat hyvin normaaliin käyttöön.
Mineraaliöljyt ei ime ilmasta kosteutta itseensä eivätkä sekoitu veden kanssa vaan vesi painuu niissä pohjalle joka voi olla tietyissä tilanteissa haittaa kuten talvella jos jarrussa on paljon vettä, mutta kun neste ei ime sitä ilmasta niin se ei yleensä ole ongelma.
Mineraaliöljyllä on siis hyvä säilyvyys verrattuna DOT3/4 nesteisiin nähden.
Tänään kulki paremmin, jaksoin jo kolmen kilsan päähän ostamaan polkimet töppösten alle. Kevyemmän kulkemisen syynä puoli baaria (painetta) lisää, ketjuihin öljyä vai eilinen kilsan kova harjoitus
Kotona uudet polkimet paikoilleen ja lyhyt testi - sopivat huopikkaille oivasti ensi tuntumalta. En ottanu niitä missä on metalli tapit liukuesteinä ku aattelin, ett menevät huopikkaasta äkkiä läpi - näissä vaan muoviset kohoumat.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onkos sulla ihan huopapohjaiset huopikkaat, kun nastoja pelkäät.
Talvipyöräilyssä ja muutenkin on tärkeää ajaa, tai ainakin aloittaa hiljaa. Talvella helposti lähtee liian lujaa, kun kylmä ilma ei niin nopeasti kerro, että tehot on korkealla. Siksi niitä sydänkohtauksia tulee lumitöissä niin paljon enemmän kuin kesällä soutaessa tai halkohommissa.
Hiljaa hyvä tulee. Niin hiljaa, kuin huopatossutehtaalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma