Mä ajattelin suosia simppeliä ratkaisua, että pysähdyn ja vaihdan akun, kun aika on. Ihan manuaalisesti kaapelia siirtämällä akusta toiseen.
Hase Kettwiesel sähköistäminen
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4969
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
jori kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 22:35ukram2 kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 21:50Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.
Selittäisitkö tarkemmin. Miksei rinnan. Mikä on se ilmiö, miksi se on haitallista.
Siis jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi, niin iso virta kulkee niiden välillä. En tosin tiedä tiedä tarkemmin miten iso, mutta lataus pitäisi tehdä jollain maksimivirralla, mikä varmaankin ylittyy tuossa tapauksessa? Jos akut on suojattu ylivirralta, niin ehkä ok?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
ukram2 kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 10:53jori kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 22:35ukram2 kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 21:50Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.
Selittäisitkö tarkemmin. Miksei rinnan. Mikä on se ilmiö, miksi se on haitallista.
Siis jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi, niin iso virta kulkee niiden välillä. En tosin tiedä tiedä tarkemmin miten iso, mutta lataus pitäisi tehdä jollain maksimivirralla, mikä varmaankin ylittyy tuossa tapauksessa? Jos akut on suojattu ylivirralta, niin ehkä ok?
Miten tuohon toinen täysi ja toinen tyhjä-tilanteeseen on jouduttu, jos akut ovat olleet koko ajan rinnan kytkettynä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
jori kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 11:10ukram2 kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 10:53jori kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 22:35ukram2 kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 21:50Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.
Selittäisitkö tarkemmin. Miksei rinnan. Mikä on se ilmiö, miksi se on haitallista.
Siis jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi, niin iso virta kulkee niiden välillä. En tosin tiedä tiedä tarkemmin miten iso, mutta lataus pitäisi tehdä jollain maksimivirralla, mikä varmaankin ylittyy tuossa tapauksessa? Jos akut on suojattu ylivirralta, niin ehkä ok?
Miten tuohon toinen täysi ja toinen tyhjä-tilanteeseen on jouduttu, jos akut ovat olleet koko ajan rinnan kytkettynä.
Siis jos käytetään Bilteman kytkintä, jossa on mahdollisuus käyttää a/b/rinnan akkuja, niin esimerkiksi ekana ladataan täyteen molemmat akut ja sitten ajetaan toinen tyhjäksi, ja tässä vaiheessa on mahdolisuus kytkeä rinnan, jolloin täysi akku pikalataa tyhjää, ja jos ei ole rajoitettu latausvirtaa niin virta voi olla paljon isompi kuin mitä akun valmistajan spekseissä lukee maksimi latausvirraksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
ukram2 kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 12:18jori kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 11:10ukram2 kirjoitti: ↑12 Loka 2021, 10:53jori kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 22:35ukram2 kirjoitti: ↑11 Loka 2021, 21:50Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.
Selittäisitkö tarkemmin. Miksei rinnan. Mikä on se ilmiö, miksi se on haitallista.
Siis jos toinen akku on tyhjä ja toinen täysi, niin iso virta kulkee niiden välillä. En tosin tiedä tiedä tarkemmin miten iso, mutta lataus pitäisi tehdä jollain maksimivirralla, mikä varmaankin ylittyy tuossa tapauksessa? Jos akut on suojattu ylivirralta, niin ehkä ok?
Miten tuohon toinen täysi ja toinen tyhjä-tilanteeseen on jouduttu, jos akut ovat olleet koko ajan rinnan kytkettynä.
Siis jos käytetään Bilteman kytkintä, jossa on mahdollisuus käyttää a/b/rinnan akkuja, niin esimerkiksi ekana ladataan täyteen molemmat akut ja sitten ajetaan toinen tyhjäksi, ja tässä vaiheessa on mahdolisuus kytkeä rinnan, jolloin täysi akku pikalataa tyhjää, ja jos ei ole rajoitettu latausvirtaa niin virta voi olla paljon isompi kuin mitä akun valmistajan spekseissä lukee maksimi latausvirraksi.
Ahaa, tässä olikin kyse siitä erikoistilanteesta, jossa ajetaan ensin toisella akulla akku tyhjäksi ja sitten kytketään vahingossa akut rinnan. Teoriassa tuossa voisi tosiaan hetkellisesti nousta akkujen välinen virta isoksi. Ongelma ei siis ole yleisesti akkujen rinnan kytkemisessä, vaan sen tekemisessä (vahingossa) täyden ja tyhjän akun kesken ilman virtaa rajoittavaa komponenttia.
Minä en ymmärrä, miksi niitä pitäisi kytkeä erikseen käyttöön. Koko ajan rinnan kytkettynä akkujen virrat jäävät pienemmiksi ja kokonaismatkan aiheuttama purkumäärä on pienempi ja akkujen kesto parempi.
Litiumakkuja ei kannata purkaa loppuun, ja jatkaa sitten täydellä akulla, sillä niiden kestoikä riippuu pitkälti siitä, miten usein, miten syvälle ja miten pitkiä aikoja ne ovat purettuna ja toisaalta myös aivan täyteen ladattuna. Litiumakku ei tykkää viettää aikaa noilla kapasiteetti-jännitekäyränsä jyrkillä alueilla.
Näistä käyristä on vähän vaikea päätellä, muuta kuin että tyhjän ja täyden akun kytkeminen rinnan tuottaa hetkellisesti korkean piikin, joka kuitenkin laskee nopeasti toisen akun tyhjetessä ja toisen täyttyessä. Molempien jännitteet muuttuvat nopeasti suurten virtojen tapauksessa, eli alimman käyrän mukaan. Kumma, ettei tätä ole kukaan mitannut, tai ainakaan en löytänyt raporttia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Kahta akkua ajattelen, että saisin vähän reilummin kapasiteettia.
Hase Kettwieselin etupyörän viereen sopisi kummallekin puolelle melko mukavasti n. 10Ah (36V) pullomallinen akku.
Tuossa youtube videossa https://youtu.be/9zILIYZwDAE esitellään mokkulaa, jonka sisällä varmaankin nuo diodit.
Näköjään tuottaa lämpöä kohtalaisesti, kun tarvitsee jäähdytysrivat.
Mikä mahtaa olla tehohäviö noissa diodeissa?
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Katsoin jostain että tavallinen 50A 100V tasasuuntausdiodi toimii max 1.1V pudotusjännitteellä. Kyllähän se kuluttaa tehoa jonkin verran, mutta verrattuna 36V akkujännitteeseen se on kuitenkin aika vähän.
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Tuolla toisessa ketjussa jo kerroinkin, että projekti on edennyt ja ensimmäinen koeajo tehty - jesari ym. virityksin.
Kaksi akkua paikalla, toinen vain käytössä.
Tuosta kahden akun rinnankytkennästä vielä:
Ajatus oli, että laitan noi tasasuuntausdiodit varmistamaan, ettei pääse vahingossa purkautumaan akusta toiseen suurella virralla.
Nyt oivalsin, että voihan tämän varmistaa ihan yksinkertasesti sulakkeillakin.
Tarkoitus on kuitenkin, että molemmat akut ovat aina käytössä ja ladataan samanaikaisesti, joten jännitteet pitäisi pysyä samana.
Mutta aina voi sattua vahinko, vaikkapa niin, että akun pohjassa oleva kytkin on joskus off.
Näistä sulakkeista olisi muutama kysymys:
- minkä tyyppinen sulake olisi mielestänne sopiva, ajattelin laittaa ne ihan vaan johtoon, tarvittaessa koteloon?
- entä koko?
- pitääkö olla hidas vai nopea?
Moottorin nimellisteho on 250W, mutta nähtäväst joskus jopa 350W. Jos akun jännite 36V, olisi maksimivirta noin 10A.
Jos akut rinnan, olisi virta per akku 5A.
Olisiko 10A sulake sopiva? Eli tuleeko sillä akku riittävästi suojatuksi nopeaa purkautumista vastaan?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Samoja akkuja käytetään kilowattisissakin, joten jos haluat käyttää sulaketta tuohon yhteenkytkemiseen, niin ihan hyvin voi olla tuon 15 A, tai jopa 20 A. ei ne virrat nouse niin suuriksi kuitenkaan muutaman Voltin jännite-erolla, joka tuossa voi olla mahdollinen.
Eikös samuel tai TM voisi irtokennoillaan kokeilla, mitä kuinka korkeaksi virta piikkaa, kun kytketään täysi ja vajaa kenno yhteen. Yhden kennoparin kokeilu riitää, sillä siitä siinä isonkin akun sisällä on kyse. Pihtivirtamittari pitäisi olla, jotta tuo kokeilu olisi turvallinen.
Jos kovasti hirvittää, voi tuota harjoitella ensin vain pienellä varauserolla ja sitten siirtyä suurempaan. Minä arvaan, ettei tuossa virrat nouse liian suuriksi, vaan virta laskee muutamassa sekunnissa kohtuulliseksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Kennoja löytyy testattavaksi muttei virtamittaria, määhän lainasin Jori sulta kun sähkömoponi kulutuksia mittailin.
Yleensä kennoille on ilmoitettu maksimi latausvirraksi 1C eli 3Ah kennolle 3A.
Kennot saattaa kestää ylivirtaa hyvin, tai sitten ei.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Minä voin luovuttaa mittarin tähän käyttöön. Onko sinulla kulkua tänne keskustan suuntaan. Voit hakea mittarin meiltä. Laitan tuohon pihalla nököttävään autonromuun kuskin penkille. Voin tuodakin, mutta myöhemmin. Nyt on muutama päivä vähän liikaa kiireitä. Käykö ensi viikolla joku ilta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Nyt on muuta mietittävääjoten vähään aikaan joten ei kiirettä sen mittarin kanssa.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Laitoin sitten kummankin akun johtoon ihan tuommosen auton lattasulakkeen, nyt aluksi ja varovaisesti pieni 5A sulake.
Hyvin toimi koeajossa ja sulake keski, joitain mäkiä menin täydellä teholla.
Lattasulakkeet on tarkoitettu 12V systeemeille, mutta kai ne kestää myös 40V.
Ja eikös se niin mene, että 5A 12V sulake periaatteessa palaa 5A virralla myös tuossa 40V systeemissä
Sulake kai palaa, kun siinä syntyvä tehohäviö ylittää kynnysarvon.
Ja tehohäviö tulee kaavasta P = R*I**2.
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Sulake kestää saman 5A:n virran jännitteestä riippumatta. Olkoon vaikka 1000V. Katkaisukyvyn ja suojauksen takia niille on nimetty jännite. Sen ylittyessä (riittävästi) sulake ei enää pysty hoitamaan sitä tehtävää, mikä sulakkeella on.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen
Nojaski kirjoitti: ↑29 Tammi 2022, 12:46Laitoin sitten kummankin akun johtoon ihan tuommosen auton lattasulakkeen, nyt aluksi ja varovaisesti pieni 5A sulake.
Hyvin toimi koeajossa ja sulake keski, joitain mäkiä menin täydellä teholla.
Lattasulakkeet on tarkoitettu 12V systeemeille, mutta kai ne kestää myös 40V.
Ja eikös se niin mene, että 5A 12V sulake periaatteessa palaa 5A virralla myös tuossa 40V systeemissä
Sulake kai palaa, kun siinä syntyvä tehohäviö ylittää kynnysarvon.
Ja tehohäviö tulee kaavasta P = R*I**2.
Tästä on keskusteltu ennenkin, eikä yksimielisyyttä löytynyt, mutta minun mielestäni kyse on wateista eli voltti kertaa ampeeri.
Sulakkeen 12v ilmoittaa vain sen maksimin minkä sulake katkaisee varmasti. 40v systeemissä 12v sulakkeessa saattaa jäädä valokaari palamaan sulakkeen napojen väliin.