Itse olen kantapäänkautta oppinut että pohjamaalia niin vähän kuin mahdollista, mitä vähemmän sitä parempi, kuitenkin niin että pohjasta tulee tasaisen värinen. Mitä paksumpi pohjamaalikerros on, sitä huonommin pintamaali pysyy.Paksu pohjamaalikerros ikäänkuin repeää kahtia, osa jaa pintamaaliin ja osa runkoon. Joillakin spray maaleilla se tosiaan tarkoittaa kolmea, mutta osalla taas riittää yksi kerros, riippuen vähän siitä kuinka kirjava pohja on.
Mulla on joskus 15-20 vuotta sitten halvalla paukkumaalilla ilman pohjamaalia maalaamani (pysty)pyörä. Ruosteiset kohdat teräsharjasin muualle jätin alkuperäisen maalin alle. Hyvin on pysynyt maali kiinni. Viimeiset 12 vuotta se on tosin ollut yleensä katon alla Pohjamaali voi siis olla kokonaan tarpeeton.
Tää pyörä meni purkuun 2015. Siirsin siitä silloin takahaarukan sellaisenaan seuraavaan eli tähän kuvassa olevaan, josta ei ole omaa ketjua:
Nyt siitä repesi takahaarukka alapuolelta.
Ei siis pidä paikkaansa se mitä olen useammasti väittänyt, että maastohaarukka kestää tuollaisessa käytössä tai kestäähän se näemmä 8 vuotta.
Olihan se tosiaan romulavalta haettu. Kuitenkin jviirretin mukaan noi maastopyöröt olivat siitä hyviä(karmeita ajettavia) ettei niillä kukaan oikeasti ole ajanut eli ovat uuden veroisia
En. Pyörä ei ole enää minun. Joutuu muut paikkaamaan mun virheet
Taannoin eräs pyörämerkki lupasi elinikäistä runkotakuuta tuotteilleen, tosin vain ensimmäiselle omistajalle... . Eipä olisi siis tässäkään auttanut...