Lavan etureunasta runkoon tuleva putki ratkesi rungosta hitsisauman vierestä.
Rungossa oli ensiksi 5cm putki, minkä päälle lavasta tuleva putki tuli ja ruuvilla lukittu paikalleen, koska piti saada purettua autokuljetusta varten.
Kun se ekan kerran ratkesi, korikorjaajamme hitsasi liitoksen kiinteäksi.
Tätähän aattelin ekaksi n. 40 kg tavaroille, mutta kun asentajat alkoi kaks päällä kulkeen kahvilla niin sitten ei kestänyt.
Appari sentään istui lavan perällä mutta kun jalat tuli eestä yli niin ei kestänyt vääntöä.
Seuraavaksi varmaan pitää tehdä peräkärry, kun halliin tuli kolme autonosturia lisää ja tavaramäärä kasvaa.
On tuo Rahtitunturi kyllä vaan niin hieno peli, ettei sitä mikään peräkärry pysty korvaamaan. Toki peräkärryn saa helpommin kestämään sen "kartanlukijan"...
Moottoripyörien sivuvaunun jokaisessa kiinnityspisteessä on nivel, vaikka kolmiorakenne ei anna moottoripyörän kallistua. Nivelet myötäävät rakenteen joustaessa ja siten hitsit eivät ratkeile.
Juu nivelet olis hyvät, ei vaan rakennusaikana löytynyt tallista.
Tän fillarin hinta oli 0€, mitään osaa en ostanut.
Mutta täältä korjaamolta löytyy pari MIGiä, hitsataan lisää rautaa taas kun ratkeaa seuraavan kaerran.
"... Seinään pää ja uudelleen, sitä rytmissä päivittäin mä teen." (Ismo Alanko, Levottomat jalat)
Klamppi, joka on ruuvilla kiinni, on tässä mielessä nivel. Klamppi kuulostaa hienolta, mutta on vain taivutettu lattarauta, jossa on pari ruuvinreikää. Tuo rakenteen jäykistäminen vain siirtää rasittuvan kohdan paikkaa. Ratkeilu ei lopu, ennen kuin rakenteellisesti sallitaan pieni liike noissa pitkien varsien päissä, jonne jäykästi kiinnitettynä välittyy suuria momentteja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Moottoripyörien sivuvaunun jokaisessa kiinnityspisteessä on nivel, vaikka kolmiorakenne ei anna moottoripyörän kallistua.
Niissä on myös säädöt sivuvaunun ja pyörän keskinäiselle asennolle eli tämän sallivat nivelet on pakko ollakin.
Kolmipyöräisiä on maailma täynnä ilman nivelillä kasattuja runkoja eli tuskin niitä sivuvaunufillarissakaan tarvii kunhan rakenne on oikein mitoitettu eikä siihen voi tonnia rautaa tarvita. Vahvistaa vaan olemassa olevaa. Kyllä se jossain vaiheessa rupeaa kestämään
Toki nivel ja vaikka kumipusla saattaa olla paremmin mitoitusvirheitä kestävä, kevyempi ja insinöörien mielille ihanteellisempi rakenne. Tämä kyllä vaatisi pyörän uudelleen rakentamisen niin merkittäviltä osilta, ettei näe nähdäkseni vaivaa.
Niissä on myös säädöt sivuvaunun ja pyörän keskinäiselle asennolle eli tämän sallivat nivelet on pakko ollakin.
Kolmipyöräisiä on maailma täynnä ilman nivelillä kasattuja runkoja eli tuskin niitä sivuvaunufillarissakaan tarvii kunhan rakenne on oikein mitoitettu eikä siihen voi tonnia rautaa tarvita. Vahvistaa vaan olemassa olevaa. Kyllä se jossain vaiheessa rupeaa kestämään
Toki nivel ja vaikka kumipusla saattaa olla paremmin mitoitusvirheitä kestävä, kevyempi ja insinöörien mielille ihanteellisempi rakenne. Tämä kyllä vaatisi pyörän uudelleen rakentamisen niin merkittäviltä osilta, ettei näe nähdäkseni vaivaa.
Totta. Ilman nivelöintejä asiaan tulee suhtautua vaan eri näkökulmasta. Silloin ei joustoa hyväksytä, kuten tässä sivuvaunumotocross-moottoripyörän rungossa.
Aika keveillä putkituksilla voisi rakennetta tukevoittaa. Näin syntyneet pystyssä olevat nelikanttiruudut voisi tukea ohuilla vino(veto)tangoilla tai diagonaalisuuntaan asennetulla lankaverkolla, niin saisi vielä jäykkyyttä merkittävästi lisää.
Liitteet
2D4A937A-E661-409B-AC1C-8CE4B8486631.jpeg (233.17 KiB) Katsottu 11153 kertaa
Aika keveillä putkituksilla voisi rakennetta tukevoittaa. Näin syntyneet pystyssä olevat nelikanttiruudut voisi tukea ohuilla vino(veto)tangoilla tai diagonaalisuuntaan asennetulla lankaverkolla, niin saisi vielä jäykkyyttä merkittävästi lisää.
Tuo olis muuten ok, mutta tuulilasilaatikot on 40x120x250 kokosia.