Noissa tartee olla , sekä vasen- että oikeekätiset kierteet . Muuten tarka säätö ei kovin mahollista.
vankuri
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4809
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vankuri
jooseha kirjoitti: ↑24 Maalis 2022, 14:52Itse laittaisin yleiskäyttöiset pallonivelet tarvittaessa suojattuna. Ei mene törkeästi ylimitoitetuksi ja pärjää ilman erikoisia kierretappeja. Siitäkin huolimatta, että työkalut on kivoja
Esim IiKooHoolta saa 6-16 millisiä suojattuja.
Säätötapa yleiskäyttöisissä on erilainen, kun sitä ei voi tehdä pyörittämällä raidetankoa. En näe tätä kuitenkaan ongelmana. Säätö pitää tehdä vain kerran eikä camber-kulman edes tarvi olla yhtä tarkka kuin aurauskulman.Mopoauton lisäksi sopiva pieni suojattu raidetangonpää saattaisi löytyä mönkijästä tuskin kuitenkaan yhtä halvalla kuin halvimmat henkilöauton osat
Laitoin kyselyn , jos löytys vasenkätisenä . Jos ei löydy , aina on mahollista muuttaa kiere systeemiä. Tehdä tappi , jossa toinenpää on vasenkätinen ja toinen oikeekätinen . Täytyypä suunitella. Kunhan IKH vastaa ensin .
Re: vankuri
Mikäs nallella on ajatuksena tuossa eturenkaiden kallistelussa?
Ilmeisesti ne on ajatus laittaa kallistelemaan samaan malliin kuin kaksipyöräisessäkin renkaat kallistuu aina sisäkurviin? Ilmeiseti ihan näyttävyyden ja teknisen milenkinnon siivittämä juttu.. Sillä tokihan vakkuriakseli toimii pystyillä renkailla, kuten enenne vanhaan, vaikkapa hevosvaunuissa.
Re: vankuri
Onkohan rakenne suunniteltu liian pienille vipusuhteille, jos yhden kierroksen tarkkuus ei riitä säätämiseen..
Meinaan, äkkiäkös ajaessa sen yhden kierroksen verran syntyy niveliin välystä ja renkaat on.. Hmm.. Ei halutussa asennossa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4809
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vankuri
Härski kirjoitti: ↑25 Maalis 2022, 10:22Mikäs nallella on ajatuksena tuossa eturenkaiden kallistelussa?
Ilmeisesti ne on ajatus laittaa kallistelemaan samaan malliin kuin kaksipyöräisessäkin renkaat kallistuu aina sisäkurviin? Ilmeiseti ihan näyttävyyden ja teknisen milenkinnon siivittämä juttu.. Sillä tokihan vakkuriakseli toimii pystyillä renkailla, kuten enenne vanhaan, vaikkapa hevosvaunuissa.
Taitaa olla tuo tekniikka ja sen luominen osittain tärkein pointti . Toiseksi kun traikki kallistuu , niin takapyöräkin kulkee oikeessa asennossa kurviin . Huom. tässä tekeleessä käytän "24" ( 60-057 ) renkaita ja kallistaminen lisää kääntymiskykyä . Lisäksi on tulossa kaikee muuta härpäkettä , kunhan pääsemme kaudelle 2023 . Opisto kun lopettaa tän projektin hetkeksi . Monta vuotta on mennyt aloittamisesta ja monta viel eressä .
Toimii varmaan ilman kallistuksia vankuri . Mutta sortaa myös renkaita aikas paljon .
Re: vankuri
Sulla kuuluis ehdottomasti olla oma paja, että pääsisit toteuttamaan ittees ilman liikoja odotteluja.
Kateeksi käy tuo into.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4809
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vankuri
Härski kirjoitti: ↑25 Maalis 2022, 11:05Sulla kuuluis ehdottomasti olla oma paja, että pääsisit toteuttamaan ittees ilman liikoja odotteluja.
Kateeksi käy tuo into.
Ei kannata kadehti . Talli on mutta käynyt ahtaaksi . Toisaalta hyvä ettei ole kunnon pajaa. Säilyy kotona rauha ja hyvä tahto . Toinen juttu , että suunittelu ja piirtäminen rakentelussa se tärkein osa. Siinä ei tarvita mitään muuta kuin nojatuoli , piirustuslehtiö ja tietsikka josta guuklaa eri lähteitä .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13838
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: vankuri
Okeasti tarkkaan säätöön ei suinkaan käytetä vasenkätistä ja oikeakätistä kierrettä, vaan kahta oikeakätistä, joilla on eri nousu. Millin nousu toisessa päässä ja milli + vartti toisessa, tuottaa kierroksella vain tuon varttimillin säädön.
Eri nousuisia oikeakätisiä on tarjolla ainakin kolmea nousua lähes joka paikassa, joten eiköhän tuo onnistu ilman meitä vasenkätisiäkin.
Tukitangon eri päihin eri kierteellä varustetut nivelpäät ja väliin tanko, jossa on nuo kierteet päissään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: vankuri
Yksinkertaisimmillan tuo olisi erikokoiset raidetangonpäät. Silloin kierteen nousut olisivat luontojaan erit.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4809
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vankuri
https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13838
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: vankuri
Nojanalle kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 18:44https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa .
Mistään viisaista tiedä, mutta tuosta kuvasta voi havaita, että rungon kallistuessa sisäkaarteen puoleinen pyörä tulee lähelle polkijan reittä. Kun tuo ohjaussauva on kiinni kallistuvan pyörän mekaniikassa, väistää se kallistuessaan reittä vähän paremmin ja etuakseli mahtuu kääntymään jyrkempään kulmaan. Pyörä siis kääntyy pienemmällä kääntösäteellä. Myös ulompi pyörä mahdollistaa jyrkemmän kääntökulman kallistamalla ohjaussauvaa kohti kuskia. Sauvaan siis ulottuu kauempaa ja akseli on mahdollista kääntää jyrkempään kulmaan myös ulkokaarteen sauvalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4809
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: vankuri
jori kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 20:15Nojanalle kirjoitti: ↑02 Huhti 2022, 18:44https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa .Mistään viisaista tiedä, mutta tuosta kuvasta voi havaita, että rungon kallistuessa sisäkaarteen puoleinen pyörä tulee lähelle polkijan reittä. Kun tuo ohjaussauva on kiinni kallistuvan pyörän mekaniikassa, väistää se kallistuessaan reittä vähän paremmin ja etuakseli mahtuu kääntymään jyrkempään kulmaan. Pyörä siis kääntyy pienemmällä kääntösäteellä. Myös ulompi pyörä mahdollistaa jyrkemmän kääntökulman kallistamalla ohjaussauvaa kohti kuskia. Sauvaan siis ulottuu kauempaa ja akseli on mahdollista kääntää jyrkempään kulmaan myös ulkokaarteen sauvalla.
Wanckuri.jpg
Tässä ollaan pitkälti nyt kesätauolla ja nyt aikaa viimeistellä kun on niitä kylmiä sadepäiviä . Tuli mieleen , mitä jos tohon rakentas yläohjauksen . Onko aivan hullu ideana.
Sitä pitempään jo tuuminnut , ei mahoton toteuttaa . Mutta onko sille jokin rajoittava tekijä .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 13838
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: vankuri
Nojanalle kirjoitti: ↑03 Touko 2022, 10:38Tässä ollaan pitkälti nyt kesätauolla ja nyt aikaa viimeistellä kun on niitä kylmiä sadepäiviä . Tuli mieleen , mitä jos tohon rakentas yläohjauksen . Onko aivan hullu ideana.
Sitä pitempään jo tuuminnut , ei mahoton toteuttaa . Mutta onko sille jokin rajoittava tekijä .
Ainoa rajoittava tekijä on tuon vankkuriohjauksen valtaisa olkapoikkeama, joka nykäisee ohjausta rajusti töyssyn suuntaan. Suorassa ohjauksessa on se etu, että kädet toimivat ohjausvaimentimina melko hyvin, kun liike on enimmäkseen eteen-takse. Toisin kuin suoraohjatussa olkatappiohjauksessa, jossa käsien paino haittaa stabiliteettia.
Minä tekisin, jos ikinä yläohjausta tuohon suunnittelisin, isovälityssuhteisen rattiohjauksen. Iso välityssuhde hidastaa ohjausakselin liikettä ja syö sen halun tehdä äkkinäisiä liikkeitä. Se, miten tuollainen isovälityssuhteinen ohjaus tehdään Nalletyylillä, on minulle täysin arvaamattomissa. Itse jos tekisin (tiedätte tietenkin jo), tekisin naruvälitteisen "mäkiauto-ohjauksen", enintään polkupyörän ketjua olisi se.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma