Lisää kikkareita odottamassa hitsausta:
4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Illan kolvailusessio takana...
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Alemmasta poikkiputkesta tarvii vielä katkaista pätkä pois keskeltä, tasauspyörästön ja rataspakan tieltä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
tm kirjoitti: ↑16 Helmi 2022, 23:43Tongsheng TSDZ2 -keskiömoottorikin saapui, tilasin 250-wattisen 36 voltin version täältä:
https://www.pswpower.com/collections/ts ... motor-kits
SähköCF:fää suunnitellessa tuli vastaan tieto, että TSDZ2 moottoria saa myös jalkajarruversiona!
Tämä oli mukava yllätys jalkajarrufanille.
Varmaankin huomasit tämän jarruvaihtoehdon tilatessa?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Kerkiitkö saada lauantaiksi ajokuntoon
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Pastori kirjoitti:Kerkiitkö saada lauantaiksi ajokuntoon
Kyllä lauantaiksi valmistuu... kuukaudesta ja vuodesta ei vaan vielä tiedä .
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Vilijami kirjoitti:tm kirjoitti: ↑16 Helmi 2022, 23:43Tongsheng TSDZ2 -keskiömoottorikin saapui, tilasin 250-wattisen 36 voltin version täältä:
https://www.pswpower.com/collections/ts ... motor-kitsSähköCF:fää suunnitellessa tuli vastaan tieto, että TSDZ2 moottoria saa myös jalkajarruversiona!
Tämä oli mukava yllätys jalkajarrufanille.Varmaankin huomasit tämän jarruvaihtoehdon tilatessa?
Juu, tiedossa oli. Eräs toinen jalkajarrufani tuosta mainitsi minulle taannoin. 4Fat sai nyt kuitenkin sen "tavallisen" version, jossa ketju/keskiöratas ei liiku kun kampia pyörittää taaksepäin.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Rautasahamies iski...
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Sahailun jälkeen ilta jatkui laakeripesien sorvaamisella. Puolet eli kaksi sain tehtyä, toiset jonain toisena iltana.
Hitsailut vääntelee putkia luonnollisesti hieman mutkille. Katkaistu alempi akseliputki ei ole suora, joten tein laakeripesistä hieman väljät ja käytän laakerin ja pesän välissä lukitetta lopullisessa kokoonpanossa.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Loputkin taka-akselin laakeripesät valmiit. Mallailin palikoita paikoilleen, näyttäisi jarrulevy ja rataspakka mahtuvan rungon ympärille, vaikkei montaa milliä ylimääräistä tilaa jääkään.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Olen pähkinyt taka-akselinpäiden toteutusta, eli mitä vetoakseleiden ja pyörännapojen väliin laittaisi. Samagagan omat akselinpäät kun on tehty valmistajan omille navoille, jotka eroavat reilusti nyt käytettämistäni takanavoista.
Koska Samagagan akselinpää ja vetolaippa eivät näyttäneet olevan ns. yhtä puuta, niin päätin kokeilla hydrauliprässiä niiden irrottamiseen. Hyvin lähtivät erilleen ja vielä ehjinä. Seuraavaksi sorvasin vetolaipan reiän 15 -> 17 milliin, eli vetoakselin halkaisijaan. Nyt irralliset vetolaipan sai liu'utettua vetoakselin päälle. Kiinnitys hoituu hitsaten, mutta ennen sitä väkästelen vielä täytettä vetoakselien ja pyörännapojen väliin.
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Sain samuelilta vanhaa turvavyötä tuleviin penkin ripustuskokeiluihin. Jos naruviritykset tuntuvat liian huteroilta, niin tämä on ainakin tuhtia tavaraa .
EDIT: toki narun ja turvavyön välissä on järeyden puolesta olemassa vielä tavalliset kuormaliinatkin, joissa on lukitus- ja säätökilkkeet jo valmiina kiinni ...
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Aika palapeli tästäkin taas tuli. Holkkien ja putkien sorvailua ja hitsailua. Pistää välillä miettimään, onko tässä mitään järkeä. No epäilys yleensä kaikkoaa, kun saa työn alla olevan kokonaisuuden valmiiksi.
Tämänkertaisessa rakenteessa ideana oli, että vetoakselia ei tarvisi hitsata muualta kuin päästä. Vääntömomentti kulkee ensin vetoakselin päähän hitsatun uloimman holkin kautta putkeen, josta vetolaippaan ja pyörännapaan.
Kaikki onnistui muuten hyvin, mutten huomannut tarkistaa vetolaipan reikiä ennen aloitusta. Navan jarrulevyn kiinnitysruuvien (6 kpl) kantojen pitäisi osua näihin reikiin, ja vääntömomentin siirtyä vetolaipalta pyörännavalle. No eipä ollut reikien paikoitus sinnepäinkään... Ei mitään toivoa saada ruuvien kantoja osumaan reikiin. Ratkaisin ongelman väliaikaisesti ruuvaamalla ruuvit laipan läpi napaan. Ei hyvä, mutta kestänee ehkä ensitestit...
Sitten tarvisi tehdä vielä toinen samanmoinen, toivottavasti paremmalla vetolaipalla...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen
Outo juttu, ettei reiät osu. Jakohalkaisijan luulisi olevan saman. Onko tuo navan puolen (jarrulevykiinnitys) epäsymmetrinen, vai onko akselilaipan reiät porattu "polven päällä". Vai onko napaosa epäsymmetrisesti reikien suhteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma