Vääntääkö ketjuvoima pyörän kyljelleen, suoralla vedolla ja riuskalla liikkeellelähtöpolkaisulla?
Niin tarkoitatko etuvedolla? Mahdollisesti kyllä jos pyörä lyö tyhjää....
Luulen että tähän saisi takavedon ilman sivusiirtoakselia ja sillon vois penkkiäkin siirtää taaksepäin..
Jos kallistus ei ole lähdössä lukittuna pyrkii se suoralla takavedolla vetämään takarengasta ylöspäin.
Omien kokemusten valossa ketjuvoiman aiheuttamista vetelyistä, suhtautuisin hyvinkin epäillen suoran vedon toimivuuteen tällaisessa toteutus mallissa.
Entäs välitysakselilla niinkuin tässä kuvassa vai pyrkiikö se aina nousemaan kun poljetaan. Entä jos veto olisi kummassakin pyörässä, ja jos renkaiden etäisyys toisistaan on 30cm niin en usko että tavittaisiin mitään (mikä se on kun pyörät pyörii eri nopeudella) hässäkkää. Ja eikös se että veto on kummallakin pyörällä niin mahtaisi kumota toistensa vaikutuksen????
Pahoittelen aamuhorinoitani, kestää tää herääminen tänään aika kauan...
Jos kallistus ei ole lähdössä lukittuna pyrkii se suoralla takavedolla vetämään takarengasta ylöspäin.
Omien kokemusten valossa ketjuvoiman aiheuttamista vetelyistä, suhtautuisin hyvinkin epäillen suoran vedon toimivuuteen tällaisessa toteutus mallissa.
Entäs välitysakselilla niinkuin tässä kuvassa vai pyrkiikö se aina nousemaan kun poljetaan. Entä jos veto olisi kummassakin pyörässä, ja jos renkaiden etäisyys toisistaan on 30cm niin en usko että tavittaisiin mitään (mikä se on kun pyörät pyörii eri nopeudella) hässäkkää. Ja eikös se että veto on kummallakin pyörällä niin mahtaisi kumota toistensa vaikutuksen????
Pahoittelen aamuhorinoitani, kestää tää herääminen tänään aika kauan...
Ainakin sen vetolinjan hallitseminen on helpompaa jos apuketjun lähtö on likempänä niveltä ja tuolloinhan hallinta on vastaava kuin jousitetussa takahaarukassa, mutta jos veto olisi molemmin puolin niin sehän sitä kyllä sitten ehkäisisi.
Toki sitten kun aletaan miettimään kallistuksen tomivuutta vedonalla niin polkeminen pyrkisi nostamaan pyörää aina pystyyn.
Ja tässä vaiheessa keskustelu alkaa menemään vetolinjojen ja muiden ominaisuuksien osalta yli minun hilseen niin hyppään taka alalle seuraamaan keskustelua sivusta. Ja myönnän että minulla on aukko sivistyksessä näiden kallistuvien osalta että onko näitä tehty takavetoisena.
Jos kallistus ei ole lähdössä lukittuna pyrkii se suoralla takavedolla vetämään takarengasta ylöspäin.
Omien kokemusten valossa ketjuvoiman aiheuttamista vetelyistä, suhtautuisin hyvinkin epäillen suoran vedon toimivuuteen tällaisessa toteutus mallissa.
Entäs välitysakselilla niinkuin tässä kuvassa vai pyrkiikö se aina nousemaan kun poljetaan. Entä jos veto olisi kummassakin pyörässä, ja jos renkaiden etäisyys toisistaan on 30cm niin en usko että tavittaisiin mitään (mikä se on kun pyörät pyörii eri nopeudella) hässäkkää. Ja eikös se että veto on kummallakin pyörällä niin mahtaisi kumota toistensa vaikutuksen????
Pahoittelen aamuhorinoitani, kestää tää herääminen tänään aika kauan...
Ainakin sen vetolinjan hallitseminen on helpompaa jos apuketjun lähtö on likempänä niveltä ja tuolloinhan hallinta on vastaava kuin jousitetussa takahaarukassa, mutta jos veto olisi molemmin puolin niin sehän sitä kyllä sitten ehkäisisi.
Toki sitten kun aletaan miettimään kallistuksen tomivuutta vedonalla niin polkeminen pyrkisi nostamaan pyörää aina pystyyn.
Ja tässä vaiheessa keskustelu alkaa menemään vetolinjojen ja muiden ominaisuuksien osalta yli minun hilseen niin hyppään taka alalle seuraamaan keskustelua sivusta. Ja myönnän että minulla on aukko sivistyksessä näiden kallistuvien osalta että onko näitä tehty takavetoisena.
Periaatteessa kyllä pyörä pyrkisi nousemaan vedon alla mutta mikä on käytännön merkitys jos kuskikin painaa 115 kiloa ja lisäksi ajoneuvo ja kamat mitä kannetaan mukana pyöräillessä.
Vääntääkö ketjuvoima pyörän kyljelleen, suoralla vedolla ja riuskalla liikkeellelähtöpolkaisulla?
Jos suunnittelija ymmärtää mitä suunnittelee, tätä ei tapahdu. Paskalla suunnitelmalla noin voi käydäkin, muttu silloin menee varmaan moni muukin asia persiilleen
Vääntääkö ketjuvoima pyörän kyljelleen, suoralla vedolla ja riuskalla liikkeellelähtöpolkaisulla?
Jos suunnittelija ymmärtää mitä suunnittelee, tätä ei tapahdu. Paskalla suunnitelmalla noin voi käydäkin, muttu silloin menee varmaan moni muukin asia persiilleen
Jos suunnittelijalla ei ole mitään hajua mitä se tekee
Mutta ei pitäisi kaatua koska kallistuksessa on lukko juuri liikkeelle lähtöä varten että pyörä pysyisi pystyssä itsellään
Tuo ketjuvedon lisääminen molempiin takapyöriin ei pelasta sekään. Riippuen heilurin asennosta, ketjuvoima pyrkii nostamaan tai laskemaan heilurivarsia. Kun ajetaan kaarretta ketjuvoima siis vaikuttaa takaheilureihin eri tavalla, eli kallistaa lisää, tai nostaa pystyyn.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvin sama rakenne kuin noissa muissakin. Tässä on vain jousi pystyssä, ehkä helpompi ymmärtää. Senhän voi kiertää mihin asentoon vain. Jousi vaatii tietysti jotain tukea sivusuunnissa.
No tarjotaan nyt tätä valmiiksi rakennettua ja toimivaksi testattua Twisteriä rungoksi.
Miten Twisteri nousee ylämäet? Nouseeko kaikki asfaltoidut?
Kaikki mäet, alikulut ja sillat mitä olen löytänyt niin nousee. Viimekesän lyhyt telemark perä tuotti hieman pito-ongelmia, mutta jäykällä trikeperällä ja pitkällä telemark perällä vetopito on riittävä.
Tuo ketjuvedon lisääminen molempiin takapyöriin ei pelasta sekään. Riippuen heilurin asennosta, ketjuvoima pyrkii nostamaan tai laskemaan heilurivarsia. Kun ajetaan kaarretta ketjuvoima siis vaikuttaa takaheilureihin eri tavalla, eli kallistaa lisää, tai nostaa pystyyn.
Eli voidaan sanoa että varmin voisi olla tuo etuveto, ja jos Viljamikin vielä siunaa niin semmonen siis.
Tätä projektia haluun kyllä köydä vakoilemassa kun muistaakseni tässä lähistöllä vaikutat!
Etuveto, periaatteessa olisi deltasa veroratkaisuna simppelimpi, Mutta teeppä vielä suunnitelmat oikein mittakaavapiirroksena, niin saat niistä vähän toduudenmukaisempia. Jotenkin nuo renkaat haiskahtaa pienille noissa skisseissä.
Tätä projektia haluun kyllä köydä vakoilemassa kun muistaakseni tässä lähistöllä vaikutat!
Etuveto, periaatteessa olisi deltasa veroratkaisuna simppelimpi, Mutta teeppä vielä suunnitelmat oikein mittakaavapiirroksena, niin saat niistä vähän toduudenmukaisempia. Jotenkin nuo renkaat haiskahtaa pienille noissa skisseissä.
Täytyy kaivaa millimetripaperi esille ja ruveta piirtelemään, ajattelin 20 renkaita kaikki
Saako tästä selvää...
kallistuva.jpg
Hyvin sama rakenne kuin noissa muissakin. Tässä on vain jousi pystyssä, ehkä helpompi ymmärtää. Senhän voi kiertää mihin asentoon vain. Jousi vaatii tietysti jotain tukea sivusuunnissa.
Mietin tätäkin kyllä kun piirtelin ja jätin tämän tyylisen jousituksen pois kahdesta syystä ensinnäkin jos kiikku paketin leveys on 14cm niin siinä ei ole liiemmin tilaa ja uskoisin että saan paremman jouston erillisellä jousella vaikkakin tuolla ehdottamallasi jousella saataisiin yksi liikkuva osa rungosta pois ja kaikki mikä on vähemmän on enemmän
Tossa olisi vähän mittapiirrustusta millimetripaperille. Sen minkä huomasin että on muuten pitkä, tooosi pitkä.
Pituutta saisi pois jättämällä jousituksen pois kun runko on kuitenkin 2m pitkä niin luulisi senkin hiukan syövän tärinää.
Etuvetoon laitoin ohjuri rattaat että kammet tulee hiukan taaemmas ettei kenkä ei osu vahingossakaan etupyörään ja sillä saa vielä hiukan siirrettyä kampia jos tarvii.
Pyörän koko mitta ilman kuomua on 3m ja renkaat on noin 50 cm halkaisijaltaan, ja eikös jousituksen asiaa ajaisi jos penkki olisi jousitettu? Paitsi että joustaako penkki pois alta poljettaessa???
Ja toisaalta tuota runkoputkea voisi edestä laskea niin saisi kuskia alas ja kokonais korkeutta pienemmäksi
Oliko sitä SWB:tä jo ehdotettu, eli eturengas olisi polkimien takana? Näin korkealla istuimella se ei rajoita etupyörän kääntymistä ja kääntösäteen saa pidettyä pienenä.
Samalla takapyöriä voi tuoda edemmäs, koska etupyörälle menee muutenkin SWB:ssä enemmän painoa.
Jos vehkeestä taas tulee noin pitkä ja iso, sinnehän mahtuisi sisään 622-milliset kiekot. Rullaaminen paranee eikä kallistuksen takia tarvita pienempien kiekkojen sivuttaisjäykkyyttä. Isoja vaihteitakin saa helpommin, jos haluaa mennä kovaa. Ei tarvita mitään jättimäisiä eturattaita tms.