vankuri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo niin sanottu "loppaus" . Voiko sen kumota osittain ohjausiskunvaimentimella. Tai kahella. :?: :?:
Tuli ainaskin aika teknisen olonen . :mrgreen: :mrgreen:
Nuo narut ja ketjut ei kiinosta, ei minun juttu . :wink: :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuli hullu idea , en tiedä onko liiankin hullu . Jori mainitsi tuon iänikuisen narun. Jos nuo narut korvataan vaimentimilla , jotka kääntävät myös ohjausta.
Voisiko eres teoriassa olla mahdollista ettei ohjaus loppaa. Yleensäkään onko kevyttä ja toimivaa vaimennin varta olemassa valmiina.
Esim sellainen jonka sisällä on jokin puolikiinteä massa , joka vaimentas liikettä . Nalle tässä kehittelee
ideaa . Jokin elastomeerin kaltainen massa putken sisällä , vaimentamassa liikettä .
Nyt taisi mennä ajatukset vähän vaikeeksi kirjoittaa selkokielelle. :cry: :cry:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tommonen tekis ohjauksesta hyvin huteran.

Kuvittele esim auton rattiakseli kumiseksi. Vehjes kääntyisi mielenkiitoisella viivellä epämäärisen määrän milloin minkäkin verran. .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Härski kirjoitti: 04 Touko 2022, 19:31

Tommonen tekis ohjauksesta hyvin huteran.

Kuvittele esim auton rattiakseli kumiseksi. Vehjes kääntyisi mielenkiitoisella viivellä epämäärisen määrän milloin minkäkin verran. .

Ajatus on sellainen että kaksi erikokoista putkea on sisäkkäinen ja ne ydistetään toisiinsa vaimentavalla aineella. Joka estää niitä liikaa värähtelemässä . Eikö loppaus johdu osittain juuri värhtelystä .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: vankuri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jotenkin tuntuis, että vaimennin tuossa välissä pikemminkin edesauttaisi ei toivottua ominaisuutta :roll: Sehän vaimentaisi nimenomaan ohjaustangon vaikutusta etuakseliin eikä suinkaan akselin liikettä runkoon nähden.

Kädet vaimentaa normaalisti pienet liikkeet ja resonanssit pois ohjauksesta. On pyöriä joita ei tulisi kuulonkaan ajaa ilman käsiä, mutta kädet tangolla ovat oivallisia.

Kolmirattaisessa pyörässä kenties voisi ohjausvaimentimen hoitaa ohjauslaakeroinnillakin :? koska ohjauksen ei tarvitse olla yhtä herkkä kuin kaksipyöräisissä, jotka pidetään ohjaamalla pystyssä. Liukulaakerit ja sopivan kireälle, niin olisi kitkavaimennettu ohjaus.

Vastaa Viestiin