jori vastailikin jo kysymykseen selkeästi ja niin perusteellisesti, että tuskinpa tässä lisättävää on. Simulaattorin demoajossa tulee näkyviin 6 pyörän yhteenveto 1000 m radalla, jossa on yksi 20 m korkea mäki (huippu 400 m kohdalla) ja 10 m syvä laakso (syvin kohta 800 m kohdalla).Punasella merkitty peruspyörä on kokonaismassalta 100 kg, ja keltanen on muuten sama, mutta 10 kg kevyempi. Pyörien lukuisat parametrit eivät näy helposti simulaattorin nykyversiosta, mutta ohjelmoinnista kiinnostunut voi kurkkia niitä ja koodia hakemistosta
http://koti.24.fi/optimistx/ajomalli2/js/
ja erityisesti sen tiedostosta
http://koti.24.fi/optimistx/ajomalli2/js/kilpailija.js
tunnus: 'oletus',
kuvaus: 'oletusarvoinen peruspy�r�ilij�',
kokonaismassa: 100, // kg
vierintakitkakerroin: 0.008, // laaduton
ilmanvastuskerroinala: 0.4, // m2, iv-kerroin*otsapinta-ala
luistokerroin: 1.0, // ehk� 0.5 olisi realisesmpi, //�l� muuta
polkutehomax: 150, // wattia
polkunopeusmax1: 7,// aloittaa polkemisen, jos nopeus laskenut t�h�n
polkunopeusmax2: 10,// lopettaa polkemisen, jos nopeus noussut t�h�n
akkuhyotysuhde: 0,// 0 tarkoittaa ei akkua/moottoria.
akkunopeusmax: 10,//lataa itse��n yli t�ss� nopeudessa
akkunopeusmin: 6.944,// avustaa alle t�ss� nopeudessa (25 km/h)
kiekkojenhalkaisijat: [0.5, 0.7], // metri�
kiekkojenpainot: [1.0, 1.5], // kg
alkunopeus: 0,
tuulennopeus: 0,// on sek� radalla ett� t�ss�, valittava kumpaa k�yt.
// teho l�hell� nopeutta 0 mietitt�v� (vrt. kiihtkomp.js)
polkufunktio: function (v) { // hysteresis
var teho;
if(!this.polkufunktio.edellinenteho) {
this.polkufunktio.edellinenteho = this.polkutehomax;
}
if (v > this.polkunopeusmax2){
teho = 0;
} else {
if (v < this.polkunopeusmax1){
teho = this.polkutehomax;
} else {
teho = this.polkufunktio.edellinenteho;
}
}
this.polkufunktio.edellinenteho = teho;
return teho;
Noita arvoja käyttämällä Debet/credit taulu osoittaa esim. , että kevyemmällä vierintävastus vie 23.37 % polkemisenergiasta, kun painavampi tarvitsee 24.52 %.
Kevyempi on noin 11 s nopeampi, ja vie energiaa ajon aikana keskimäärin 131.18 wattia (alamäessä nopeuden noustessa yli 10 m / s lopetetaan polkeminen ja aloitetaan uudestaan nopeuden laskettua arvoon 7 m/s).
Koska ajoajat ovat eripituiset, on energiaa = keskimääräinen teho * ajoaika kullekin energialajille.
Jos taulukko vaikuttaa mystiseltä, mielihyvin selitän tarkemmin.