Vilijami kirjoitti: ↑20 Kesä 2022, 22:03
Paseo + janx = 150kg, tesla model s + kuski = 2250kg eli 15x massa.
Paseon akku 360wh x 15 = 5400Wh
Paseo 50km, tesla 500km eli 10x range.
5400Wh x 10 = 54000Wh
Kaupunkiajossakin teslan nopeus lienee 1,575 kertainen pyörään verrattuna.
54000Wh x 1,575 = 85000Wh. (eli Teslan akku 85kWh)
Eli kulutus on molemmissa sama suhteutettuna muuttujilla 
Laskut voivat olla päin seiniä, korjatkaa ihmeessä!
En ihan ymmärtänyt, mitä tässä laskettiin. Luultavasti oli tarkoitus laskea kantaman perusteella kulutus ja sitä kautta vertailla kulutuksia "samalta viivalta"
Ajoneuvon liikuttamiseen kuluva energia kuluu vierintävastukseen ja ilmanvastukseen ja voimalaitteen häviöihin.
Ilmarenkaan vierintävastus on melko vakio, mutta henkilöauton vyörenkaan vierintävastuskeroin on pienempi kuin polkupyörän ristikudosrenkaan. Erot vierintävastuskertoimissa voivat olla helposti ainakin kaksinkertaiset.
Ilmanvastuskerroin Cd on henkilöautolla pieni, yleensä alla 0,3 , mutta tuo kertoimeen pitää laskea mukaan ajoneuvon otsapinta-ala. Samoin tietysti tuohon vierintävastuskertoimeen ajoneuvon paino. Absoluuttiset ilmanvastusvoimat nopeuden suhteen kertoo CdA, joka huomioi myös ajoneuvon otsapinta-alan. CdA arvot ovat yllättäen melkein samat kattamattomassa Paseossa ja paljon suuremmassa Teslassa (0,56).
Merkittävin ero on siis valtava ero ilmanvastuskertoimessa ja vierintävastuskertoimessa, jotka molemmat ovat henkilöautossa edullisemmat kuin polkupyörässä. Kinnerissä ilmanvastus pienenee henkilöautoluokkaan, mutta vierintävastuskerroin jää henkilöautoa heikommaksi.
Jos tavoitteena on kuljettaa yksi henkilö, pitää verrata Wh/km arvoja. Sähköpaseolla ne ovat 10Wh/km luokkaa alle 30 km/h nopeudella ja Teslalla 140-180Wh/km 80 km/h nopeudella.
Siitä voi sitten pohtia, mitä vaikuttaa, jos Teslaan tunkee mukaan viisi ihmistä ja ja niiden tavarat ja ajaa nelinkertaisella nopeudella. Tai mitä tahansa muuta haluaakaan pohtia.
Nämä ajoneuvot on tarkoitettu erilaisiin nopeuksiin ja erilaisille matkoille. Teslalla ei kannata ajaa Paseonopeudella, koska voimalaitteen häviöt kasvavat, kun nopeus laskee alle 50 km/h.
Kun halutaan kauas ja nopeasti, kuluu kilometriä kohti enemmän energiaa, koska nopeus lisää energiankulutusta kilometriä kohti samoin paino, joka kasvaa, kun energiaa kannetaan mukana pitkää matkaa varten.
Jos ajoneuvojen ominaisenergiankulutukseen haluttaisiin suhtautua vakavasti, pitäisi ensimmäisenä kehittää kinneriin sopivat vyörenkaat. 