janx kirjoitti: ↑30 Touko 2022, 19:42
Takanavallisessa sähköpyörässä ei voimansiirto rasitu. Kyllä tässä ihan vaan jalkavoimat oli käytössä. 
Sitä suuremmalla syyllä kampien lyhentäminen auttaa. Täsmälleen samoista syistä. 
Se ketjujen ylirasitus tulee myös napamoottorilliseen sähköpyörään siitä, että sähköllä avustettuna voima jaloissa säilyy ja jaksaa painaa lyhyinä pätkinä hulluja voimia. Kun moottorilla keventäen ajelee, tulee helposti ajeltua myös liian pienillä kadensseilla. Sitten ylämäki yllättää ja vahingossa vaihtaa pienemmälle eturatasta pienentämällä, ketjuvoimat kasvavat hullun suuriksi ja ketju ylikuormittuu. Tai jos ei vahingoitu heti, kerää väsymiskuormtushuippuja, joita riittävästi kasaannuttua ketju katkeaa.
Pahinta ketjulle on, kun ajetaan pieni edessä ja pieni takana.
Valitettavan tavallista. Kun katselen tästä ohi ajelevia ei aktiivipyöräilijöitä, on heillä käytännössä kaikilla käytössä pieni ratas edessä ja pieni takana, takarenkaassa ilmaa selvästi liian vähän ja ketjut kitisevät kuivuuttaan. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma