Jopo

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takarattaaksi vaihdoin 19 hampaisen ja nyt välitykset ovat täydelliset. Gain ratio (siis todellinen välitys mikä huomioi myös kammen mitan) on nyt suoralla kakkosvaihteella 3,6 eli 90 kadenssilla nopeus on luokkaa 20 km/h. Itselleni tuo 3,6 gain ratio on osoittautunut parhaaksi tasamaavälitykseksi, ajoi pitkää matkaa tai lyhyttä. Silloin ei kramppaa, hapota tai polttele lihaksia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 04 Elo 2022, 10:31

Takarattaaksi vaihdoin 19 hampaisen ja nyt välitykset ovat täydelliset. Gain ratio (siis todellinen välitys mikä huomioi myös kammen mitan) on nyt suoralla kakkosvaihteella 3,6 eli 90 kadenssilla nopeus on luokkaa 20 km/h. Itselleni tuo 3,6 gain ratio on osoittautunut parhaaksi tasamaavälitykseksi, ajoi pitkää matkaa tai lyhyttä. Silloin ei kramppaa, hapota tai polttele lihaksia.

Oletko oikeasti kokeillut erilaisilla kammenpituuksilla. Vähän arveluttaa noin yksinkertainen nyrkkikaava ilman laajempia perusteluja. :?

En siis ole eri mieltä, mutta haluan paremman perustelun.(Ja lisää keskustelua foorumille) :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, olen kokeillut 117, 120, 130, 140, 150 ja 170 kammilla. 130-170 kammilla kun asettaa gain ration samaksi, niin polkutunnelma on aika tarkasti sama sen tehokkaan kolmasosakierroksen aikana. 117 ja 120 kammilla se ei ihan suoraan enää mene ja vaihteita joutuu vaihtelemaan paljon
Tuo gain ratio mittaustapa on jalan liike suhteessa kuljettuun matkaan. Paljon parempi tuo on kuin metriä kampikierrokselle tai nopeus x kadenssille. Onhan siinä ero liikkuuko jalka 170mm kampikierroksen aikana metrin vai 130mm kampikierroksen aikana 80cm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos tarkennuksesta. Nyt tästä keskustelusta voivat jo viisastua muutkin kuin vain tekniikkaorientoitunut sisäpiiri. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yllättävän hyvin rullaa ensiasennus schwalbe road cruiserit.

Onko kellään kokemuksia brooksin cambium kumisatuloista?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti: 04 Elo 2022, 15:40

Onko kellään kokemuksia brooksin cambium kumisatuloista?

Mulla on pari noita nahkaisia. Ovat äärettömän miellyttäviä. Cambium taitaa olla vähän kovempi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ennen ja jälkeen kuvat kaupallisella penkin mutkaputkella. Tuli parempi. Ylämäet nousee helpommin, vaikka pystäripuolella yleisesti toista väitetään.

Liitteet
IMG_20220818_184812.jpg
IMG_20220818_191908.jpg
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ennen kun ajoin kilpaa, niin meille neuvottiin että takamusta loivaan ylämäkeen hivenen taaenmaksi .
Silloin sai väntöä lisää nousuun . Vältettiin turhaa satulalta nousemista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vielä piti kääntää stemmi ympäri, että saa ohjaustangon riittävän lähelle. Ulkonäköä se ei parantanut, mutta ajoasento tuntuu luontevalta.

Liitteet
IMG_20220822_115815.jpg
hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Eikö Jopossa ole tarkoitus säätää ohjauksen etäisyyttä kallistamalla ohjaustankoa? Vai laskeeko liikaa samalla alaspäin?

-Harri-
Flevobike

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, laskee liian alas. Jopo 50v juhlamallissa ois 80mm korkeampi stemmi. Pitää kysellä pyöräliikkeistä sellaista ohikulkiessa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hommasin toisen stemmin ja reikäsahasin siitä ohjaustangon kiinnittimen irti. Reikäsaha ei ollut aivan oikean kokoinen. Viimeistely viilalla.

Liitteet
IMG_20240214_122319.jpg
IMG_20240214_123609.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuumaisen stemmiputken päälle lähimmäs sopiva oli 30x2 putki, johon leikkasin puristushalkion. Liikaa välystä suoraan kiristykseen, jonka ratkaisin pätkällä ohutseinäistä alumiinista verhotankoa (=putkea). Halkaisija oli hieman pieni, mutta halkaisin putkenpätkän ja muotoilin stemmin ympärille. Tuli tosi napakka sovite.

Liitteet
IMG_20240214_133809.jpg
Viimeksi muokannut Vilijami, 14 Helmi 2024, 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eli teurastettu stemmi paikoilleen ja 30x2x500mm putki päälle. Kiristys supra w2 pulttikiristeisillä klemmareilla.
Putken yläpäähän alkuperäinen stemmi myös verhoputki soviteholkilla ja normaali kiilakiristys. Twisteristä joutilaaksi jäänyt suora tanko, joka soveltuu huonolle kädelle paremmin kuin alkuperäinen jopon tanko. Vaijerit riitti just ja just.
Vielä pitäis maalata. Se viimeistely on mulle tuskaista.

Liitteet
IMG_20240214_161653.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Jopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kunnon koeajo on vielä lumisateen vuoksi tekemättä, mutta tuntui tallissa 3 metrin kokeilussa olevan riittävän korkealla. Ja mielestäni ulkonäkö parantui.

Vastaa Viestiin