On se sähkö nyt kallista. Posi TV teki erikoislähehtyksessään hyvän analyysin nykyisen sähkön hinnan raketoinnin syistä.
https://positv.fi/videot/uutiset-jakso-44/
Minä olen pörssisähkösopparini takia tehnyt muutamia lisätoimia, joilla olen hieman helpottanut sähkön korkean hinnan vaikutuksia talouteeni.
Mittailin kylmäkoneiden kulutuksia ja huomasin, että kaksi pakastearkkuani olivat ulkoisesta yhdennäköisyydestä huolimatta todella erilaisia kulutukseltaan. Toinen kulutti 0,86 kWh vuorokaudessa ja toinen 1,60 kWH/vrk.
Noiden kahden pienen pakastimen lisäksi kellarissa oli muutaman vuoden takaisiin ylioppilasjuhliin torifistä kympillä ostettu suurehko pakastin, jonka ei ollut käytössä. Kyljessä oli tarra A+. Mittailin ison pakastimen sähkönkulutusta ja totesin sen vievän jopa hieman vähemmän sähköä kuin vähemmän kuluttava noista pienemmistä. Siirsin pakasteet molemmista pienistä tuohon suureen ja aloin näin saada säästöä tuon enemmän kuluttavan pakastimen kulutuksen verran, eli 1,6 kWh vuorokaudessa. 
Eilen mittailin äidin pakastinta ja kauhistuin. Hänen pakastimensa vei 3,49 kWh/vrk. Tuohan on nykyhinnoilla jo reilun euron päivässä. Tulee siinä jätskille hintaa. 
Opin siis, että ihan samanlaisilta päälle päin näyttävät pakastimet kuluttavat hyvin erilaisia määriä sähköä. Kannattaa siis mitata omansa. Kulutusmittareita saa kaupoista reilusta kympistä lähtien. Parhaimmillaan tuollainen investointi voi maksaa itsensä parissa viikossa. 
Jääkaapeissa oli myös eroja, mutta niiden kulutukset olivat pienempiä, 0,2 - 0,4 kWh/vrk.
Laitan tähän talteen myös yhdistelmäkäyrän Suomen tuulivoimatilastosta. Kyhäsin itse käyrän kahdelta vuodelta tästä taaksepäin. Kasvua vuoden takaisesta yli 1600 MW.