PW kirjoitti: ↑07 Marras 2022, 15:48
Vilijami kirjoitti: ↑07 Marras 2022, 15:17
Kuistilla kompura joutuu tekemään vähemmän töitä, kuin lämpimässä sisätilassa. Varmasti kulutus kasvaa, jos raahaat pakastimen olohuoneeseen.
Juu, näin miekin luulin
Pakastimen kyltissä lukee 0,6kw/24h.
Tuohan on lähes uusi pakastin ja kulutuslukemat vaikuttavat olevan A++ luokassa. "Lähes kaksikymmentä vuotta" on pakastinhommissa riittävän uusi parhaisiin kulutuslukemiin. Minun pakastimeni olivat viime vuosituhannelta ja vanhin yli 50-vuotias ja tämä uusinkin 90-luvulta. 
Ei noita pakastimen kylkeen kirjattuja kulutuslukemia aivan sokkona kannata uskoa, vaan mitata kuitenkin. Mutta mittauksiinkaan en ihan usko. Tuota 0,3 kWh kulutuslukemaa ei oikein voi pitää uskottavana, ellei pakastimen sisälämpötila ole kovin paljon lämpimämpi kuin -18 astetta.
Kulutus nimittäin riippuu lähinnä lämpötilaerosta sisä- ja ulkopuolen välillä. Jos kyljessä lukee 0,6 kWh/vrk. Se on mitattu +20 ulkolämpötilan ja -18 sisälämpötilan mukaan. Jos kulutus on puolet nimellisestä, pitäisi lämpötilaeron olla (38/2=19), eli kuistilla keskimäärin aste pakkasta, jos sisälämpö on -18, niin kuin pitäisi.
Keskemmällä talvea tuo tietysti pitää paikkansa, mutta tähän vuodenaikaan pitäisi tuolla kulutuksella kuistilla olla kylmempää kuin ulkona. Pakastin tietysti lämmittää kuistia, eikä kuisti jäähdy ulkoilman mukaan, vaan muutaman asteen perässä. Luulen, että mittauksessa jotain ei osunut ihan kohdilleen. Mahdollisesti pakastimen käyntijaksot osuivat molemmissa päissä mittausjakson ulkopuolelle.
Mittaa pakastimen sisälämpötila ja useamman vuorokauden kulutus, niin käyntijaksovirhe tasaantuu ja kulutus nousee lähemmäs puolta kilowattituntia vuorokaudessa, mikä sen laskelman mukaan pitäisi olla, vaikka onkin sijoitettu viileään paikkaan.
Minulla nuo pakastimet ovat kellarissa, jossa on syksyisin 12 astetta ja talvella nollan kieppeillä. Ei se kulutus siltikään ole paljon poikennut noista nimelliskulutuksista. Jonkin verran tietysti riippuu myös siitä, miten paljon pakastinta availlaan.