Kärsitkö Python kuumeesta?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.

Kärsitkö Python kuumeesta?

En. En aio koskaan rakentaa enkä kokeilla. Jos tietäisin missä lähin ajopeli on - en tekisi edes tarpeitani siihen ilmansuuntaan.

4
11%

Vain unissani. Näen niistä hailakoita ja epäteräviä unia. Saattavat olla painajaisiakin.

2
6%

En. Olen saanut jo rokotuksen. Olen Python veteraani ja siis immuuni.

3
9%

Kyllä. Voisin kokeilla ajamista, eritoten jos vaihtoehtona on tanhuaminen tai kirkkokuoron sopraanon hommat.

15
43%

Kyllä. Aion ensitilassa tutkia asiaa, kokeilla ja kenties rakentaa tuommoisen.

9
26%

Kyllä. Tärisen kuumeessa. Teen kaikkeni hankkiakseni/rakentaakseni Pythonin ja siirtyäkseni uskoon.

2
6%

Ääniä yhteensä: 35

Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Kärsitkö Python kuumeesta?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

]

jjonas kirjoitti:

Lisää matskua löytyy täältä, jos ketä kiinnostaa: http://www.lasinenherne.net/nojis2.html

Kävin sattumoisin viimeyönä lueskelemassa. Hyvä sivu.

Ja statuspäivityksenä - ekat tunnit ja ehkä jo kilsatkin takana lainapyyttonilla. Alan jo pikkuhiljaa uskoa että se on mahdollista :)
Oman laitteen rakennustyöt ovat toki vaiheessa:

1. mallailua ja ideointia - nivelen kulma näkyy vinossa metallikappaleessa.

python_build-2.jpg
    python_build-2.jpg (20.13 KiB) Katsottu 2575 kertaa
  2. Etuosan mietintää - joo kiekko väärinpäin, mutta noin pysyi kikkareet paremmin kiinni

python_build-3.jpg
    python_build-3.jpg (24.41 KiB) Katsottu 2575 kertaa
  3. Takaosa liitoskohtaa jyystämässä.
    [attachment=2]python_build-2.jpg[/attachment

Liitteet
python_build-1.jpg
python_build-1.jpg (11.67 KiB) Katsottu 2574 kertaa
Joutilas
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

jjonas kirjoitti:

Itellä tuli omatekoisella pyyttonilla täyteen 8 000 km ihan tässä hiljan.

Mukavastihan sulla noita kilometrejä on kertynyt, eli ajotilanteissa isännästä ei enää tarvinne kiistellä. :wink:

Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.

Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas

Pastori kirjoitti:

Monikotuumaiset nuo kiekot?

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:

Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.

Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?

Mulla ois tähän idea, joka toimi omasta mielestä hyvin:

Kuva

Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas

jviirret kirjoitti:

Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.

Tuohon suuntaan olen itsekin ollut kääntymässä.

Ja juuri noi, että ovat tavallaan hiukan istuimen takana, ei alla. Jos olisivat alla, niin olen miettinyt, että voisikohan jossain 'lipassa' jäädä ranteet pahasti väliin? Passiivista turvallisuutta. :)

Pastori
Viesti:

Joutilas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Monikotuumaiset nuo kiekot?

20

Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus. Ja mulla nyt on noita kasassa valmiina :)
Ja sitäpaitsi, pyörän kokonaismitta on lyhempi = mahtuu mun autoon tarvittaessa kepeesti sisälle.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas

Pastori kirjoitti:

Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus.

Omat kokemukset 22" 110sm akseliväli.

Miten tuo mainittu hallittavuus? Hitaan ketteryys tai vauhdissa stabiili? Tuosstahan oli juttua: pieni jättö ja painoa polkimilla.
Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.

Itse poljeskelen mieluiten matalammalta, josta johtuen 24" alkaa pythonissa olemaan ehdoton maksimi.

jviirret

Pienen pyörän paremuus tulee juurkin tuosta että se mahdollistaa pienen jätön. Edun voi helposti ulosmitata jos pienestä renkaasta huolimatta tuo nivelen kauas etuakselista. Enkä usko että tuo pienempi jättö mitenkään opettelu vaihetta lyhentää, se vain kestää aikansa ennen kuin ihminen oppii käsien sijaan tekemään tasapainoa ylläpitävät ohjausliikkeet jaloillaan. Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.

Joutilas kirjoitti:

Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.

Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.

Jukka

Pastori
Viesti:

jviirret kirjoitti:

Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.

Olisikohan mahdollista vapauttaa aivot myös ajattelusta ajon aikana. Ehkä.

jviirret kirjoitti:

Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.

Jukka

Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.

jviirret

Pastori kirjoitti:

Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.

Penkkiä voi kyllä hieman siirtää eteenpäin kun ruuva sen irti pohjasta. Sitten se kyllä ottaa tiukasti käännyttäessä kiinni lokasuojaan :( Toinen mahdollisuus on laittaa polkimiin laudasta sahatut palikat, ruuvaamalla tai teippaamalla.

Jukka

propel

Viesti Kirjoittaja propel »

Mäpäs oon vaan 178 mutta tuntuu riittävän jalat polkimille ilman kurottelun tuntua, tosin penkki on sellainen että saa helposti pidettyä itsensä lokaria vasten.

Olin jo varautunut kyllä tuohon polkimien paksunnokseen mutta paksupohjaiset kengät riittäneet tähän asti... Polkimiin pitäisi kai sitten tehdä joku paino joka pitää ne oikeassa asennossa vapaana ollessa, helpottanee.

Oma jarrukahva on kyllä hieman liian edessä ja sivulla, ottaa kaatuessa osumaa.

Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.

jviirret

propel kirjoitti:

Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.

Jos poljinkeskiön korkeutta muutetaan takapään korkeudella, niin siinä muuttuu kaikki muukin, ohjauskulma, jättö, painopiste... Pelkkä poljinkeskiön korkeuden vaikutus kyllä hukkuu tuon muun geoometrian muutoksen sekaan.

Jukka

Pastori
Viesti:

Ihan Terpan kiusaksi nostin vanhaa ketjua.

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pastori kirjoitti:

Ihan Terpan kiusaksi nostin vanhaa ketjua.

Siirsin rastiani pykälän alaspäin mutta vielä on (vähän)matkaa käsien tärinään :) pari vuotta sitten olen ketjussa spekuloinut 3-pyöräisen puolesta mutta nyt sydän sykkii kahdelle pyörälle.

Pythoon.jpg
Pythoon.jpg (22.46 KiB) Katsottu 2422 kertaa

Toi kuvan pyörä rupes askarruttamaan josko siinä olisi oiva matkapeli? Noin peruslaiskana jätkänä olen tuossa eteisessä pyörinyt Bobyakin ympärillä ja hunttaillut, että olisiko siinä melkein valmis takapää. Takahaarukkaan tukia lisää, kuormatilan pohjaan rauta poikittain keskelle ja siihen, jos hitsaisi pakoputkityylisen putken johon saisi työnnettyä etupään ja se sitten pultilla kiinni. Eli olisi mahdollisuus tehdä myöhemmin keveämpi simppeli takapää tai palauttaa tarvittaessa Bobi kärrykäyttöön.

Jos homma menisi ihan käteen niin eipähän tarvitsi enää pelätä, että joku kärryn varastaisi :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

tavasti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Noin peruslaiskana jätkänä olen tuossa eteisessä pyörinyt Bobyakin ympärillä ja hunttaillut, että olisiko siinä melkein valmis takapää.

Jotenkin tuntuisi, että jos kyseessä on aito Bob Yak, niin turhan kallis tuollaiseen kokeelliseen temppuiluun, jonka tuloksena voi olla romurautaa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin