Kävin sattumoisin viimeyönä lueskelemassa. Hyvä sivu.
Ja statuspäivityksenä - ekat tunnit ja ehkä jo kilsatkin takana lainapyyttonilla. Alan jo pikkuhiljaa uskoa että se on mahdollista
Oman laitteen rakennustyöt ovat toki vaiheessa:
mallailua ja ideointia - nivelen kulma näkyy vinossa metallikappaleessa.
python_build-2.jpg (20.13 KiB) Katsottu 2567 kertaa
Etuosan mietintää - joo kiekko väärinpäin, mutta noin pysyi kikkareet paremmin kiinni
python_build-3.jpg (24.41 KiB) Katsottu 2567 kertaa
Itellä tuli omatekoisella pyyttonilla täyteen 8 000 km ihan tässä hiljan.
Mukavastihan sulla noita kilometrejä on kertynyt, eli ajotilanteissa isännästä ei enää tarvinne kiistellä.
Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.
Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?
Itsellä toinen p-projekti vaiheessa. Vanhassa kaikki kontrollit hoituivat jaloilla (2 vaihdetta ja jalkajarru), mutta nyt tulisi jarru- ja vaihdekahvoja ja niille pitäisi löytää sopiva paikka.
Sulla suora tanko tuossa istuimen etureunassa. Aika kätevässä paikassa, mutta onko kokemusta, miten rakenteiden käy, jos sattuu kaatumaan?
Mulla ois tähän idea, joka toimi omasta mielestä hyvin:
Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.
Eli laittaa kahvat penkin taakse/alle. Ei ota osumaa kaatumisista.
Tuohon suuntaan olen itsekin ollut kääntymässä.
Ja juuri noi, että ovat tavallaan hiukan istuimen takana, ei alla. Jos olisivat alla, niin olen miettinyt, että voisikohan jossain 'lipassa' jäädä ranteet pahasti väliin? Passiivista turvallisuutta.
Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus. Ja mulla nyt on noita kasassa valmiina
Ja sitäpaitsi, pyörän kokonaismitta on lyhempi = mahtuu mun autoon tarvittaessa kepeesti sisälle.
Mulle on jäänyt käsitys että pienemmät kiekot = parempi hallittavuus.
Omat kokemukset 22" 110sm akseliväli.
Miten tuo mainittu hallittavuus? Hitaan ketteryys tai vauhdissa stabiili? Tuosstahan oli juttua: pieni jättö ja painoa polkimilla.
Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.
Itse poljeskelen mieluiten matalammalta, josta johtuen 24" alkaa pythonissa olemaan ehdoton maksimi.
Pienen pyörän paremuus tulee juurkin tuosta että se mahdollistaa pienen jätön. Edun voi helposti ulosmitata jos pienestä renkaasta huolimatta tuo nivelen kauas etuakselista. Enkä usko että tuo pienempi jättö mitenkään opettelu vaihetta lyhentää, se vain kestää aikansa ennen kuin ihminen oppii käsien sijaan tekemään tasapainoa ylläpitävät ohjausliikkeet jaloillaan. Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.
Joutilas kirjoitti:
Ainakin pienillä pyörillä saa vapaammin valita poljinkeskiön korkeuden, jolla silläkin lienee omat ajovaikutuksensa.
Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.
Hauskuus alkaa sitten kun homma painuu "selkäytimeen" ja aivot vapautuu kokonaan ajotapahtumasta.
Olisikohan mahdollista vapauttaa aivot myös ajattelusta ajon aikana. Ehkä.
jviirret kirjoitti:
Tuossa mun entisessä mustassa pythonissa on kampia laskettu etuhaarukkaa alaspäin taivuttamalla, ja kyllä, kyllä se hallittavuutta ja ajoasentoa mun mielestä paransi. Siinä oli 26" renkaat tuolloin ja vaatii tosiaan ajajalta vähintään 180cm pituuden, mieluummin yli.
Jukka
Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.
Mä olen 184 ja ilmeisesti siis persjalkainen, pitää olla ristiselän takana superlonin palanen että saa tukevemman ajotuntuma = jalat kunnolla polkimille. Harjoitteluni on siis tapahtunut tuolla Jukan vanhalla pyörällä.
Penkkiä voi kyllä hieman siirtää eteenpäin kun ruuva sen irti pohjasta. Sitten se kyllä ottaa tiukasti käännyttäessä kiinni lokasuojaan Toinen mahdollisuus on laittaa polkimiin laudasta sahatut palikat, ruuvaamalla tai teippaamalla.
Mäpäs oon vaan 178 mutta tuntuu riittävän jalat polkimille ilman kurottelun tuntua, tosin penkki on sellainen että saa helposti pidettyä itsensä lokaria vasten.
Olin jo varautunut kyllä tuohon polkimien paksunnokseen mutta paksupohjaiset kengät riittäneet tähän asti... Polkimiin pitäisi kai sitten tehdä joku paino joka pitää ne oikeassa asennossa vapaana ollessa, helpottanee.
Oma jarrukahva on kyllä hieman liian edessä ja sivulla, ottaa kaatuessa osumaa.
Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.
Poljinkeskiön korkeutta pystyn säätämään pitämällä puupalikkaa halutussa kohden takahaarukan liikerataa. Toistaiseksi on ollut niin vähän kokemusta ettei kunnolla pysty sanomaan, mutta tuntuisi että pers alhaalla jalat ylhäällä olisi hallitumpaa aj- köh kiemurrella. Mutta muutos ei ole ihmeellisen iso.
Jos poljinkeskiön korkeutta muutetaan takapään korkeudella, niin siinä muuttuu kaikki muukin, ohjauskulma, jättö, painopiste... Pelkkä poljinkeskiön korkeuden vaikutus kyllä hukkuu tuon muun geoometrian muutoksen sekaan.
Siirsin rastiani pykälän alaspäin mutta vielä on (vähän)matkaa käsien tärinään pari vuotta sitten olen ketjussa spekuloinut 3-pyöräisen puolesta mutta nyt sydän sykkii kahdelle pyörälle.
Pythoon.jpg (22.46 KiB) Katsottu 2414 kertaa
Toi kuvan pyörä rupes askarruttamaan josko siinä olisi oiva matkapeli? Noin peruslaiskana jätkänä olen tuossa eteisessä pyörinyt Bobyakin ympärillä ja hunttaillut, että olisiko siinä melkein valmis takapää. Takahaarukkaan tukia lisää, kuormatilan pohjaan rauta poikittain keskelle ja siihen, jos hitsaisi pakoputkityylisen putken johon saisi työnnettyä etupään ja se sitten pultilla kiinni. Eli olisi mahdollisuus tehdä myöhemmin keveämpi simppeli takapää tai palauttaa tarvittaessa Bobi kärrykäyttöön.
Jos homma menisi ihan käteen niin eipähän tarvitsi enää pelätä, että joku kärryn varastaisi
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"