Nojapyöriä Youtubessa

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Velogin uudessa videossa käsitellään polkupyöriin liittyviä keksintöjä. Kovin oli tuttu näkökulma ja minusta mukavaa kuunneltavaa. Harjalokarillekin löytyi historia.

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

En muista nyt tähän hätään noiden nimiä ja merkkejä, joten en vastannut Velogille. Jos joku tietää näiden nykytilanteesta enemmän, voisi vastata Velogin videon kommentteihin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Velogin uudessa videossa käsitellään polkupyöriin liittyviä keksintöjä. Kovin oli tuttu näkökulma ja minusta mukavaa kuunneltavaa. Harjalokarillekin löytyi historia.

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

En muista nyt tähän hätään noiden nimiä ja merkkejä, joten en vastannut Velogille. Jos joku tietää näiden nykytilanteesta enemmän, voisi vastata Velogin videon kommentteihin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Schlumpf mountain drive ja Sram dual drive lienevät uusimpia.
Radiuksessa on mulla Sachs Torpedo 3x7.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sturmey-archerilta löytyy kyseinen tuote: https://www.sturmey-archer.com/en/produ ... rk3-silver


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Jarcco kirjoitti: 27 Marras 2022, 14:59

Sturmey-archerilta löytyy kyseinen tuote: https://www.sturmey-archer.com/en/produ ... rk3-silver

Esimerkiksi HP Velotechnikin pyörissä tuo on muutamaa mallia lukuunottamatta kaikissa se perusversio eli vain yksi ratas edessä ja Sturmin napa takana.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2002
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 27 Marras 2022, 12:23

Jostain syystä Velogi ei ole nähnyt ratas-napavaihde hybridivaihteistoja enää 90-luvun jälkeen. Eikös nuo kuitenkin ole melko yleisiä nojapyörissä. Eturattaassa mäkivaihteena ja takavaihteissakin muistan jonkun käyttäneen 2-, tai 3-vaihteista napaa ketjuvaihteen kaverina.

Milanissa on takanavassa SRAM-Dualdrive. Siinä on kolme vaihdetta lisää yhdeksän takarattaan ja kahden eturattaan päälle.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Sram DualDrive ei ole kauhean uusi keksintö ja sen valmistuskin on jo lopetettu, nykyään tuo Sturmey-Archer taitaa olla ainoa joka tuollaisia napoja valmistaa.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Lyhyen videonpätkän tein kun maailman ensimmäinen tehtaan ulkopuolinen Azub T-Tris AR saapui meidän koeajettavien pyörien valikoimaan.
Ensi viikosta lähtien tätä voi tulla koeajamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=51hPkmWGn48

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Daniel fenn esittelee viimeisiä tekosiaan.

Sanaakaan en ymmärrä, mut rajun näköinen vekotin on tuo uusin luomus. Lienee ennätysyrityksiä varten, sillä ei tuollaisella ole liikenteeseen enää asiaa.

https://youtu.be/xqgTXl_0epw

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://youtube.com/watch?v=h9V44zrAstY
Neliveto käsillä poljettava nojakki

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja ajou »

"Löysin" tämän tekemäni videon Hki Low Ridesta vuodelta 2015. Mukava muistella menneitä ;-)

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Cruzbike Tilting Trikeä kehitellään opiskelijavoimin:
https://youtu.be/mSk4r06jGn8?si=2phyqspboLN3V7jJ
Lisää tietoa. Sivulla perustelu miksi tälläistä tarvitaan:
https://sites.uwm.edu/bike-motorcycle-l ... -tricycle/
Mikäli käsitin oikein, tässä on uutta verrattuna aikaisempiin kehitelmiin se, että vipuvarsien välityksiä voi muuttaa ajon aikana (nostamalla tai laskemalla tankoa) ja siten kallistuskulma voi olla pienempi hidasajossa. Ajaja ei kuitenkaan suoraan ohjaa millään vivulla kallistuskulmaa. Vähän vaikea asia selittää, mutta aukenee parhaiten kun jaksaa lukea tuolta koko tarinan. Täysin mekaaninen systeemi on kuitenkin kyseessä.
Googlen kääntämä selitys:

Voimme vaihdella kallistuvan kolmipyörämme tehollisia kellokammen mittoja siirtymällä siihen, missä raidetangot liittyvät kääntövarsista, mikä muuttaa rataa, jolla istuin kulkee kolmipyörän kallistuessa. Jos istuimen liikerata muuttuu seuraamaan suuremman säteen omaavaa kaarta, se toimii kuin korkeampi polkupyörä tai pidempi käänteinen heiluri, mikä hidastaa sen kiihtymiskiihtyvyyttä (roll acceleration).


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Ilahduttavan taitavaa mekanismien käsittelyä. :D

Ideana tuossa on siis, paitsi lukita ja vapauttaa kallistuminen, myös tuottaa kallistumisliikkeelle enemmän tai vähemmän hitautta niin, että matala pyörä kaatuu hitaasti kuin korkea, jotta kuski ehtii reagoida. Asiaa voi tihrustaa videolla kohdasta 41 sekuntia.
https://youtu.be/mSk4r06jGn8?t=41

Yritän selittää, mitä tuossa tapahtuu

Tilttiheiluri.JPG

Tuo hitauselementti tehdään paksulla ja painavalla vauhtipyörämäisellä heilurikappaleella B . Heilurin kulmaliikkeen välityssuhde takapyörien heilurivarsien liikkeeseen muuttuu seuraajarullien C liikkuessa kaarevassa urassa. Kun seuraajarullat ovat sisimmässä asennossaan, on seuraaja samalla linjalla kelloheilurin akselin A ja takapyörän vetopisteen E kanssa, jolloin välityssuhde on takapyörän heilurilta vauhtipyöräheilurille on ääretön ja kallistuminen on lukittu.

Kun ohjausvarren liikkeellä liikutetuilla vaijereilla liikutetaan V-muotoista, seuraajarullia liikuttavaa, mekanismia G taakse (kuvassa oikealle), työntää aukeava V-mekanismi seuraajia ulommas kaarevilla radoillaan ja takapyörien heilurivarsien ja vauhtipyöräheilurin välityssuhde pienenee. Kun seuraajat ovat lähellä vauhtipyöräheilurin akselilinjaa, sen kulmanmuutokset ovat suuria verrattuna takapyörien heiluriliikkeisiin, jolloin pienikin pyörän kallistuminen vaatii tuon mekanismin kautta suuren liikkeen vauhtipyöräheilurilta ja näin hidastaa pyörän kaatumista.

Mitä kauemmas V-mekanismi seuraajia siirtää tuosta keskiasennostaan, sitä pienemmäksi muuttuu välityssuhde vaihtipyöräheilurin ja takapyörien heilurivarsien välillä ja sitä matalamman kaksipyöräisen tapaan tuo kolmipyörä käyttäytyy.

Hieno oivallus, mutta mekanismi, jonka tehtävä on toimia vain hitautena = lisämassana polkupyörässä herättää hieman närästyksen tapaisia oireita ainakin minussa. Tiedeprojektiksi, tai motorisoituun tavarapyörään, tai moottoripyörään, kuten tuo Andrew tuossa sanoi, saattaisi hyvinkin sopia.

PS. Huomatkaa Naruperä D. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Taitaa tälläiset mekanismit olla meidän, vanhan liiton porukan juttuja...
Tuollaisen voisi toteuttaa myös sähköisesti. Helposti samalla saisi mukaan automatiikkaa. Mekaniikka maksaa usein enemmän kuin sähkökomponentit. Autoissa on nappula toimintoja siirretty näytölle, säästösyistä koska harva niistä pitää. Seuraavaksi ohjaus toteutetaan ilman mekaanista yhteyttä ratin ja pyörien välillä. Ja sähkövaihteethan on jo fillareissa. Tekniikka siis kehittyy kosketusnäyttösukupolven haluamaan suuntaan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Nojapyöriä Youtubessa

Viesti Kirjoittaja ajou »

Honza Gollan perheen nojakkireissun video on valmistunut.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin