4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Oli tuossa talvirengaskaudella saanut ajella 118 vuorokauden jakson ilman renkaiden pumppaamista:

  • 2.12.2022 renkaiden pumppauksen jälkeen paineet olleet 2,7 - 2,9 baaria
  • 30.3.2023 lukemat ennen paineen lisäämistä 1,9 - 2,0 baaria
    -> laskua 0,8 - 1,0 baaria
    -> vajuuntumisnopeus 7,8 - 9,8 mbar/vrk
Viimeksi muokannut tm, 16 Huhti 2023, 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 16 Huhti 2023, 23:05

Kaikkia hiekoitussepeleitä ei ollut harjattu pois täältäpäin ainakaan vielä loppuviikosta,

Kyllä on hyvällä mallilla jos tilanne on tuo ettei ”kaikkia” ole harjattu, kun täälläpäin ei ole vielä edes haaveiltukaan harjauksen aloittamisesta. :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Suomi on iso maa...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Laiskuudesta sakotetaan, kun on jäänyt ketjun "määräaikaustarkastus" tekemättä: luomupuolen toisioketju vaihdenavalta takapyörälle oli selvästikin liian löysällä, kun se pääsi tipahtamaan tänään ketjupyöriltä ja jumittamaan... Ketjun katkaisun jälkeen matkaa pystyi kuitenkin jatkamaan hissukseen sähköllä muutaman kilometrin verran määränpäähän, jossa tarkempi tilannetsekkaus.

Ei ole 1CV:n huollettavuus järin hyvä, kun pitäisi takapyörä päästä irrottamaan: ensin korin irrotus, sitten sisälokarin aukirepiminen, jarrusatulan irrotus hankalasti kiekon läpi (pinnojen välistä), jonka jälkeen kiekon saa irti. No 1CV:n seuraavaan kehitysversioon sitten fiksummat rakenteet tältäkin osin.

3D-tulostettu jarrulevynsuoja oli paukkunut rikki, ja takakiekon pinnat saaneet vähän osumaa (eivät kuitenkaan katkenneet). Jarrulevyn suoruutta en vielä ehtinyt tsekata, mutta osumajälkiä oli siinäkin. Taitaa 1CV olla nyt hetken telakalla...

01_ketjut_sotkussa.jpg
01_ketjut_sotkussa.jpg (160.15 KiB) Katsottu 1969 kertaa
02_osat_irti.jpg
02_osat_irti.jpg (192.6 KiB) Katsottu 1969 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ketjunkeittelyilta. Toisioketju pääsi toista kertaa elämässään parafiinikylpyyn. Sangen pitkä voiteluväli oli toki aiheuttanut paikoin pintaruostetta ketjuun, mutta eipä tuo ollut alkanut rohisemaan tai kitisemään. Venymis(kulumis)varaakin oli vielä.
Kuva

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mikäs on Tepon resepti ketjuparafiinille?

Itte en ole tarvinnut etuvetoisissa moista, mutta kaveri kyseli maasturiin noista vanhoista lääkettä ketjun likaantumista vastaan..

Tämän hetken visio olisi sekoittaa sulaa parafiinikidettä ja parafiiniöjyä sopivaksi tahnaksi ja lisätä x- prosentti teflonjauhetta sekaan. Määristä ei vielä hajuakaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Puolet parafiinia ja toinen puoli parafiiniöljyä. Ei varmasti mikään optimi. Jää (tarkoituksella) vähän pehmeäksi.

Miinuksena tuolla suhteella että ketju ei ole "puhdas", eli käytettyä ketjua pyyhkäistessä jää mustaa käteen, mutta se ei kuitenkaan sotke samalla tavalla kuin tavallisella ketjuöljyllä voideltu ketju.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

Härski kirjoitti: 16 Touko 2023, 00:50

Mikäs on Tepon resepti ketjuparafiinille? Itte en ole tarvinnut etuvetoisissa moista, mutta kaveri kyseli maasturiin noista vanhoista lääkettä ketjun likaantumista vastaan.. Tämän hetken visio olisi sekoittaa sulaa parafiinikidettä ja parafiiniöjyä sopivaksi tahnaksi ja lisätä x- prosentti teflonjauhetta sekaan. Määristä ei vielä hajuakaan.

Ostin taannoin suksivoiteiden lisäksi Rambovahalta myös Ketjuraetta. En ole kokeillut vielä, mutta edullista tuo kait on. Kuten myös ne suksivoiteet.
https://rambovaha.mycashflow.fi/product ... vaha-140-g

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viime päivityksestä jo tovi vierähtänyt... Toukokuun ketjunputoamisepisodi ei onneksi aiheuttanut pitkää telakalla oloa. Hieman vääntyneen jarrulevyn takia takajarru jäi hinkaamaan, mikä ajan kanssa kulutti jarrupalan/palat loppuun. Onneksi ei hinkaa enää, mutta jarruttaessa soundi on metal-to-metal -> tästä syystä takajarrua ei ole tullut viime aikoina käytettyä. Tarvii vaihtaa jarrulevy ja palat seuraavan isomman huollon yhteydessä, eli kun kori on irti.

1CV:n matkamittariin on kertynyt nyt 3345 km, ja ensi kuun alussa tulee täyteen kaksi vuotta työmatkakäytössä. Härveli on pysynyt yllättävän hyvin kasassa, korin liimauksetkaan eivät ole vielä ratkennut mistään. Lukuisat teippiviritykset taasen ovat kaivanneet uusintaa matkan varrella.

Pyörivä tuulilasikiekko ei ole tällä hetkellä ihan kuosissa, kiekko ei tahdo pysyä paikoillaan. Onneksi sadeajoa ei ole osunut kohdalle kauheasti. Käyttötapa on nykyisellään pyöräyttää kiekkoa vain lyhyitä pyrähdyksiä kerrallaan, ettei se ehdi pudota vetorullalta.

Alkaisi olla aika vaihtaa talvirenkaat alle, ehkä huomenna...

Niin ja sähkönkulutuskuvaaja näyttää tällä hetkellä tältä:

1CV_sahkonkulutus_2023_10_28.jpg
1CV_sahkonkulutus_2023_10_28.jpg (84.23 KiB) Katsottu 827 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tämä on kyllä kiinnostavaa dataa. Jos joskus saan oman nelipyöräprojektin ajokuntoon niin tiedän vähän, millaista sähkönkulutusta odottaa. 50km pitäisi päästä säässä kuin säässä niin pahimmilla talvikeleillä tarvitaan 1500Wh.

Tuliko kokeiltua noina 30Wh/km päivinä ajamista ilman sähköä, että onnistuisiko? Vai loppuuko jo pito, jos vain luomukiekko vetää?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Luomuna ajaminen menee 1CV:llä liian raskaaksi kelillä kuin kelillä. Vähänkään tulee vastamäkeä, niin meno hyytyy. Nykyinen pieninkin välitys on liian raskas ylämäkiin. Kinnerin yli 90 kg:n omamassa pitää huolen tästä...

Vaikka 1CV olisi ollut kevyempikin, niin noina pahimpina talvipäivinä etenemisestä ei olisi tullut mitään ilman sähköapua. Tilanteet kun oli sitä, että ajoradalta aurattu lumet pyörätielle... Jos siinä ei olisi saanut pidettyä vauhtia yllä, niin eteneminen olisi pysähtynyt heti. Omissa jaloissa ei paukut riitä tuollaiseen ajoon. Ja jos tuollaiseen pahaan kohtaan joutuu pysähtymään, niin luomuvedon takarenkaan pito harvoin riittäisi liikkeellelähtöön. Ensimmäisissä talvikelin testeissä oli jo vaikeuksia, kun oli vielä puhditon apumoottori käytössä, ja säätimessä/akussa joku rajoitin napsautti sähköt pois: sopivasti kun oli lunta alla, niin pelkällä luomulla ei pito vaan riittänyt. Tiedä sitten jos olisi ollut polkuveto molempiin takapyöriin, ja vähän pienempi (helpommin pyöritettävä) välitys....

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Talvimenossa ei oikein riitä, vaikka luomuvälitys olisi kuinka tiheä hyvänsä. Siinä pitää olla dynaaminen menemisen maku, niin patit ja kuopat ei tökkää vauhtia. Tehoa saa siis olla ja akku niin iso kun vain lompsa kestää. 3000wh vois olla jo jotain.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Suurella mielenkiinnolla odotan sellaista talvea (ja miksei kesääkin), että alla olisi keskiömoottorilla varustettu kinneri. Millainen olisi sähkönkulutus verrattuna tuohon napamoottorilla varustettuun 1CV:hen? No vertailua toki vaikeuttaisi se, että vekotin poikkeaisi kaikilta muiltakin osin 1CV:stä...

Talvella ajovastusta on yleensä sen verran reilusti, että nopeus tippuu (ainakin painavalla kinnerillä) turhan pieneksi napamoottorille. Jos vetävien pyörien pito vaan riittäisi, niin keskiömoottorin kanssa voisi hyvin ajella hitaampaa ja toivottavasti vähemmillä wateilla. Toki tuossa "hidastelussakin" tulee raja vastaan, kun tuijotetaan Wh/km -lukemaa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko pehmeällä lumella ajaessa hyötyä ylläpitää sellaista nopeutta, ettei ehdi uppoamaan syvemmälle? Vähän kuin moottorikelkalla ajetaan veden päällä, jos vauhtia on tarpeeksi.

Voiko vierimisvastusvoima olla siis pienempi suuremmalla vauhdilla?

Vastaa Viestiin