Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 02 Kesä 2023, 11:13

Ei kai pelkkä katsurin leima tee sähköpyörästä automaattisesti turvallista? :D

Rekisteröintikatsastus vois olla noin 250€. Jarrutus- ja käsittelytesti maksaa luokkaa 750€ ja jos EMC testi menee komponenttien hyväksynnällä, niin ei tuolla tonnilla paljon lentele tai aja taksilla?

Eikö se autonkin tee? No nykyään ei kyllä paljon kiinnosta katsuriakaan, mutta leiman on saanut kuitenkin.

Tonnilla pääsee Tukholmaan 16 kertaa edestakas. Enemmän kuin tarvitsen lopun elämäni aikana. En ole koskaan käynyt Tukholmassa. En laita tonnia lisää, että saan laillisen pyörän. Ajelen mielummin alle 1000 watin vehkeillä. :wink:

Olen ymmärtänyt, että nämä hyväksynnät maksavat kymmeniä tuhansia euroja. Saa osoittaa vääräksi, jos löytyy oikea hinnasto.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onpa hyvä kun tuli keskustelua aiheesta. Tarkistin tämän hetken tilanteen.
Helpotuksia on tullut entisestään mm. jarrutestin voi tehdä laskennallisesti!
Kohta janx joutuu aloittamaan omavalmiste S-pedelec projektin, kun ei enää tekosyitä löydy! :wink:

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... 015.3.2021

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

...Valitettavaa on, että tehokasta +1 kW sähköpyörää ei pysty itse rakentamalla saamaan lailliseksi. Sinne ajoradalle vakuutettuna ja rekisteröitynä. Nyt ne ovat kaikkialla muualla ja pirun tehokkaita. :(

Niin mitäs tässä nyt alunperin oikein haettiin? Yli kilowatin vehjettä, joka kulkee max. 45 km/h? Siis sähkömopoa, jossa kuitenkin polkimet, vai? Ja mieluusti kokonaan itse rakennellen, vaiko jotain aihiota pohjana käyttäen?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja tm »

... vai oliko vaan pohdiskelua yleisellä tasolla, koska liikenteessä laittomia vehkeitä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yleisenä pohdintana: En oikein henkilökohtaisesti ymmärrä mopon L1e-B hienoutta, joutuu ajamaan liikenteen seassa 45km/h ja liikenne kuitenkin kulkee 60-80km/h. Ei ole kovin rento fiilis, kun on koko ajan ohitettavana.
No ehkä hiljaisesti liikennöidyllä maaseudulla voi jotenkin perustella mopon paremmuutta, varsinkin kun ennen vuotta 1985 syntyneet eivät tarvitse ajokorttia. Näin kuuro ja sokea pappa pääsee laillisesti käymään kirkonkylän viinakaupassa.

Pienitehoinen moottoripyörä L3e-A1 on huomattavasti mopoa järkevämpi, koska sillä ajetaan muun liikenteen nopeutta.

L1e-A taas on mahtipeli. Saa ajaa pyörätietä ja 1000w moottori riittää takuulla mihin vaan tarpeelliseen. 25km/h nopeudella ehtii oikein hienosti muutaman kymmenen kilometrin matkat.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

... L1e-A taas on mahtipeli. Saa ajaa pyörätietä ja 1000w moottori riittää takuulla mihin vaan tarpeelliseen. 25km/h nopeudella ehtii oikein hienosti muutaman kymmenen kilometrin matkat.

Aamen. 1CV:n kokemusten perusteella allekirjoitan tuon. Lähiajelussa leppoisa kulkupeli, kun pääsee autojen seasta turvaan pyörätielle, siellä missä sellainen on. "Normikinneriin" (Quest jne) verrattuna tämä korostuu alamäissä, koska 1CV:n napamoottori jarruttaa ja estää vauhdin kasvun...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti: 02 Kesä 2023, 18:47

L1e-A taas on mahtipeli. Saa ajaa pyörätietä ja 1000w moottori riittää takuulla mihin vaan tarpeelliseen. 25km/h nopeudella ehtii oikein hienosti muutaman kymmenen kilometrin matkat.

Jos haluaisi sähköistää kinnerin, niin moderni kinneri painaa varmaan 25 kg, sähkö ja moottori varmaan 10 kg ja kuski varusteineen vaikka 90 kg tekee yhteensä 125 kg kokonaispainoa. 250 watilla sitä saa nostetuksi 20 cm sekunnissa eli jos ajaa vaikka 18 km/h eli 5 m/s, saa ylämäki olla enintään 4 %. Kyllähän silläkin varmaan pärjäisi.

Jos taas ottaisi 1000 W:n moottorin, niin sepä jaksaisikin nostaa laitetta 80 cm/s eli 25 km/h nopeudella, siis 7 m/s se jaksaisikin raahata kinneriä ylös 11 %:n ylämäkeä. Juhuu! Silloin se toimisi sekä Vihdissä että jopa Nokialla Porintiellä.

Onko se niin, että avaustuksen pitäisi siis olla keskiömoottorilla, jotta se ei hidastaisi ajoneuvoa alamäissä? Kinnerillä kun kuitenkin haluaisi rullailla alamäet vapaalla yhdeksääkymppiä niin kuin Lahdessa ja varmaan se onnistuisi myös Nokiallakin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllä se napamoottorikin rullaa, jos siinä on vapaakytkin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

No sehän on hyvä, että on helpompaa. Vieläkään en usko sen edullista olevan. Ei siten ole pelkoa s-pedelec projektista. Saisi nyt edellisiäkin eteenpäin. Taitaa olla aika tasan vuosi viime nojakkiajelustakin, jos kevään leirikoulun muutamia metrejä ei lasketa. Vointi ei houkuttele ajelemaan kuin autolla eikä mielellään silläkään.

Alunperin päivittelin, kun en ole vielä yhtään yli 1 kW diy-pyörää nähnyt liikenteessä laillisena, että jos joskus näkisi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Arin laskut taisi olla ns vapaalla rullaavia. Toki pyöräillessä on ihan suotavaa, notta kuskikin osallistuu menontekoon edes muodollisesti.

Meiltä löytyy itte rakenneltu rajoittamaton 500w teräsrunkoinen pystäri, joka mun alla on kokonaispainoltaan reilusti yli sen 125kg., silti sanon et liikkuu normaali ajoon "vähintään riittävästi". Toki täällä Satakunnassa on maasto verrattain tasaista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohon avustustehon rajoituksen tarpeellisuuteen ja "vaarallisuuteen" on perehdytty syvällisemmin tämän ketjun alkupuolella vuonna 2015, erityisesti sivulla 11. Tuolloin oli juuri tullut uusi sähköajoneuvolaki, joka antoi sen aikaiselle huipputuotteelle, Segwayn rinnakkaispyöräiselle kulkineelle kaikki vapaudet ilman vastuuta. Tuossa laitteessa oli kaikki piirteet, jotka lisäsivät vaaraa ja vähensivät hyötykäytön mahdollisuuksia vaikkapa sähköavusteiseen tavarapyörään nähden. Silti vapaudet sai vain tämä Segway ja tavarapyörä joutui kärsimään vuosisadan mittaisesta pyöräilyn sysimisestä.

Nyt rinnakkaispyöräinen Segway on käytännössä kadonnut markkinoilta ja korvautunut samat vapaudet omaavilla sähköpotkulaudoilla. Tässä video, jossa kerrotaan, miksi tuo rinnakkaispyöräinen Segway katosi markkinoilta.

Laitan tähän vielä linkin tuonne kahdeksan vuoden takaiseen keskusteluun, jossa ennakoitiin tuo Segwayn kohtalo ja puolustettiin riittävän tehokkaalla sähköavustuksella varustetun polkupyörän oikeuksia sähköajoneuvolain sorron alla.
Tässä (liian pitkä) viesti, johon on koottu perustelut edelliselle ja vielä perään linkkejä yksityiskohtien pohdintaan. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 675#p86675
Tuon viestin sisältö löytyy Pikajalassa julkaistusta artikkelista pari sivua myöhemmin. https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.p ... 882#p89882

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Havaintopsykologiaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisään tämän tekstin myös tänne, jotta löytyy myös aiheenmukaisella haulla.

Ketjussa Nojapyörä mediassa ketjussa käsiteltiin taas kerran "eihän sinua näe"-ilmiötä.
viewtopic.php?p=158815#p158815

Jori kirjoitti:

Tuo kaikki on hyvin inhimillistä ja ainakin tieteen näkökulmasta ymmärrettävää käyttäytymistä, vaikka vaikuttaakin arkiajattelun näkökulmasta silkalta piittaamattomuudelta. :|

Oikeassahan nuo ovat omista näkökulmistaan kaikki. Autoilijat ja muutkin liikenneosapuolet katsovat liikennetilannetta havaintopsykologian kuvailemalla tavalla etsien katsomastaan näkymästä tuttuja elementtejä, joita aivojensa assosiaatiomallissa ovat määritelleet etsittäväksi -yleisemmässä mielessä vaaran merkkejä. Tämä malli muodostuu automaattisesti kokemuksen myötä ja sisältää juuri tästä syystä vain jostain aiemmasta havainnosta tuttuja elementtejä. :?

Mielenkiintoinen ilmiö ovat hämähäkit ja käärmeet, joita osaamme tuossa mielessä havaita myös ennen kuin meillä on niistä omaa kokemusta. Jonkinlainen perinnöllinen havaintomalli on siis olemassa jo ennen kuin kokemusta on kertynyt. Valitettavasti tässä mallissa ei ole kinnereitä, eikä muita nojapyöriä. :mrgreen:

Kaikki sellainen, jota ei ole tuossa kokemuksen määrittämässä assosiaatiomallissa määritelty uhkaaviksi, tai muuten merkittäviksi, jää sivuseikaksi ja niiden huomaaminen riippuu lähinnä tuurista ja vireystilasta. :shock:

Tässä mielessä nuo autoilijat, jotka sanovat, ettei kinneriä näe, ovat väärässä. Kyllä he sen näkevät, eivät vain tajua näkemäänsä heti, säikähtävät tätä assosiaatiomallin ulkopuolisen elementin murtautumista tietoisuuteensa ja tuohtuvat tämän "häiriön" aiheuttajalle, kun kolmimetrinen räikeän oranssi kinneri tällä tavalla pyytämättä ja yllättäen nousee ymmärretyksi havainnoksi. :x

Ei tälle mitään tuossa tilanteessa voi. Havaintomalli järkkyy, ja se aiheuttaa epämukavan olon. Siksi on hyvä olla valmiina tätä havaintomallin vajavuutta korostava vastaus, johon tuo mielikuva ekaluokkalaisesta turvaliivissään erinomaisesti edustaa. :D

Oikeassa on ajoukin. Edellä kuvailtujen havaintomallin puutteiden vuoksi ei kannata ajella oudoilla vehkeillä, kuten nojapyörillä ja kinnereillä kuvitellen, että näkyisimme samalla tavalla kuin yleisemmät liikenne-elementit. Mielikuva siitä, ettet kuitenkaan näy, on järkevä ja parantaa turvallisuutta siihen saakka, kunnes nojapyörät ja kinnerit aikaa myöten porautuvat useimpien liikenneosapuolien tajuntoihin. Aina on kuitenkin niitä liikennepartnereita, joiden vireystila on syystä tai toisesta niin alhaalla, etteivät kaikki heidän aistein havaitsemansa elementit kykene porautumaan tajunnan piirin sisäpuolelle. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Havaintopsykologiaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kopion myös koiravahdin kirjoituksen havaintopsykologiasta kirjoitetun tekstin Nojapyörä mediassa ketjusta tänne paremmin löydettäväksi. Lisäsin myös loppuun käännöksen koiravahdin jakamasta linkistä, jotta minun lisäkseni muutkin huonosti englantia lukevat voivat sen helposti lukea läpi. :)

viewtopic.php?p=158834#p158834

koiravahti kirjoitti:

Näkeminen ja havaitseminen on monimutkainen ja yksilöllinen asia. Laiska ihminen ei ole kiinnostunut havaitsemaan muita asioita kuin mitkä välittömästi vaikuttavat hänen omaan turvallisuuteensa. Auton ratissa huono kuski havainnoi siis vain sellaisia asioita jotka voivat aiheuttaa hänelle hengenvaaran. Eli muut isot ajoneuvot joiden massa riittää ruttaamaan oman auton loukkaantumiseen johtavalla voimalla. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät ole niin tärkeitä koska niistä koituu lähinnä vain vaivaa kun joutuu selvittämään kolarin seurauksia (jos siis ei pysty pakenemaan huomaamatta paikalta).

Tuota havaitsemisen motivaatiota voisi kehittää vaikkapa rangaistusseuraamuksia koventamalla. Lähes kaikki autoilijat havaitsevat ja jarruttavat refleksimäisesti nopeusvalvontakameroiden kohdalla (huom. ne on harmaita pieniä laatikoita pientareella, ei neonvärejä/heijastimia tai valoja) koska pienestä ylinopeudesta on välittömänä seurauksena automaattinen rike-/rikosseuraamus.

Sääntöjen rikkomisesta pitää seurata jotain niin tuntuvaa että se muuttaa yleisesti liikennekäyttäytymistä. Nyt jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tässä mielessä sorretussa asemassa. Vain kohteliaat ja hyvin käyttäytyvät autoilijat ovat ottaneet tavaksi huomioida heitä. Harmillisen isolle joukolle autoilijoita he ovat näkymättömiä tai merkityksettömiä.

Tämä vanha ja usein esillä ollut julkaisu on edelleen kohdallaan havainnoinnista. Jos elämä on kiinni siitä että havaitsee vihollisen ja tai muita eloonjäämiseen liittyviä asioita riittävän tarkasti niin näkemiseen pitää kehittää kurinalainen prosessi. Lentäjille tätä opetetaan, miten skannataan mittaristoa ja varmistetaan ympärillä olevan ilmatilan liikennettä. Ehkä samaa opetusta ja valistusta tarvittaisiin myös autoilijoille? Toisena osapuolena ei välttämättä riitä että näkee lähestyvän kuljettaan silmien katsovan sinua koska koskaan ei voi olla varma että kuljettaja olisi näkemisen lisäksi havainnut sinut. https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pil ... -cyclists/

John Sul kirjoitti:

"Anteeksi kaveri, en nähnyt sinua." On tunnuslause, jota kuljettajat käyttävät maassa ja alaspäin. Onko tämä huolimaton ja vaarallinen kuljettaja vai eikö kuljettaja todella nähnyt sinua?

RAF:n John Sullivanin raportin mukaan vastauksella voi olla merkittäviä seurauksia tapaan, jolla koulutamme kuljettajia ja kuinka pyöräilijöinä pysymme turvassa teillä.

John Sullivan on Royal Air Force -lentäjä, jolla on urallaan yli 4000 lentotuntia, ja innokas pyöräilijä. Hän on kolaritutkijana ja osallistunut useisiin raportteihin. Hävittäjälentäjien on selviydyttävä yli 1000 mph:n nopeuksista. Kaikki kaatumiset analysoidaan tarkasti, jotta niistä saadaan oppia, joista voi olla hyötyä.

Silmiämme ei ole suunniteltu ajamiseen
Olemme satojen tuhansien vuosien evoluution tulos. Silmämme ja tapa, jolla aivomme käsittelevät vastaanottamiaan kuvia, sopivat erittäin hyvin hyökkäämään pahaa-aavistamattomiin antilooppeihin ja havaitsemaan uhkia, kuten sahahampaisia tiikereitä.

Nämä uhat ovat suurelta osin poissa, ja ne on korvattu suurilla nopeuksilla meitä kohti ajavilla ajoneuvoilla. Tätä emme ole vielä sopeutuneet käsittelemään.

Miksi?

Valo tulee silmiimme ja putoaa verkkokalvolle. Sitten se muunnetaan sähköimpulsseiksi, jotka aivot havaitsevat kuvina. Vain pieni osa verkkokalvostasi, fovea-niminen keskiosa, voi tuottaa korkearesoluutioisen kuvan. Tästä syystä meidän on katsottava jotain suoraan nähdäksemme yksityiskohtia.

Muusta verkkokalvosta puuttuu yksityiskohtia, mutta se vaikuttaa lisäämällä perifeeristä näköä. Kuitenkin vain 20 asteen päässä näkölinjastasi näöntarkkuus on noin 1/10 siitä, mitä se on keskellä.

Kokeile tätä pelottavaa testiä nähdäksesi kuinka paljon yksityiskohtia menetät ääreisnäössäsi
Seiso 10 metrin päässä autosta.
Liikuta silmiäsi ja katso vain yhden auton leveydeltä oikealle tai vasemmalle autosta.
Liikumatta siihen, mihin katseesi nyt katsovat, yritä lukea auton rekisterikilpi.
Kokeile testiä uudelleen 5 metrin päästä.
Testi osoittaa, kuinka vähän yksityiskohtia pystyt todella vangitsemaan silmiesi puolelta.

Tämä ei tarkoita, että emme voisi nähdä jotain reunanäössämme – tietysti voimme. Kun lähestyt liikenneympyrää, sinun on vaikea olla näkemättä valtavaa kuorma-autoa, joka nojaa päällesi, vaikka silmäkulmastakin – mitä suurempi kohde, sitä todennäköisemmin näemme sen. Mutta näkisitkö moottoripyörän vai pyöräilijän?

Jotta meillä olisi hyvät mahdollisuudet nähdä esine törmäysradalla, meidän on liikutettava silmiämme ja luultavasti päätämme, jotta saamme kohteen näkömme keskelle – jotta voimme käyttää fovea-näkymiämme korkean resoluution avulla. ratkaise yksityiskohta.

Tässä on, kun asiat muuttuvat todella mielenkiintoisiksi
Aivosi täyttävät tyhjät kohdat

Kun liikutat päätäsi ja silmiäsi skannataksesi kohtausta, silmäsi eivät pysty liikkumaan sujuvasti sen yli ja näkemään kaikkea. Sen sijaan näet kuvassa sarjan erittäin nopeita hyppyjä (kutsutaan sakkadeiksi) hyvin lyhyillä tauoilla (kutsutaan fiksaatioiksi) ja vain taukojen aikana kuva käsitellään.

Aivosi täyttävät aukot yhdistelmällä perifeeristä näköä ja olettamusta, että aukoissa olevan on oltava sama kuin sen, mitä näet taukojen aikana.

Tämä saattaa kuulostaa hullulta, mutta aivosi itse asiassa estävät kuvan, joka vastaanotetaan, kun silmäsi liikkuvat. Tästä syystä et näe sellaista sumeaa kuvaa, jonka näet katsoessasi sivuttain ulos junan ikkunasta.

Ainoa poikkeus tähän on, jos seuraat liikkuvaa kohdetta.

Toinen testi kokeiltavaksi
Jos et ole vakuuttunut, kokeile tätä testiä.

Katso peiliin.
Katso toistuvasti oikeasta silmästäsi vasempaan silmään.
Näetkö silmäsi liikkuvan? Et voi.
Toista testi ystäväsi kanssa ja katso niitä. Näet heidän silmänsä liikkuvan melko selvästi.
Et voi nähdä omia silmiäsi liikkuvan, koska aivosi sulkevat kuvan heti, kun silmäsi liikkuvat. Tätä kutsutaan Saccadic maskingiksi.

Aiemmin tämä palveli meitä hyvin. Se tarkoitti, että pystyimme hiipimään antilooppeihin ilman, että tarpeettomat yksityiskohdat ja monet hyödyttömät, epäselvät kuvat rasittaisivat aivoamme.

Mutta mitä tapahtuu, kun tämä järjestelmä otetaan käyttöön nykyajan tilanteessa, kuten liikenneliittymässä?

Miksi kaipaamme moottoripyöriä ja polkupyöriä
Liikenteen risteyksessä kaikki kuljettajat paitsi pahin kuljettajat katsovat molempiin suuntiin tarkistaakseen vastaantulevan liikenteen. On kuitenkin täysin mahdollista, että silmämme "hyppäävät" vastaantulevan polkupyörän tai moottoripyörän yli.

Mitä pienempi ajoneuvo, sitä todennäköisemmin se putoaa sakkateen sisään.

moottoripyörä sakkalassa

Tämä ei varsinaisesti ole huolimaton kuljettaja, vaan pikemminkin ihmisen kyvyttömyys nähdä mitään sakkadin aikana. Tästä syystä syy niin moniin "Anteeksi kaveri, en nähnyt sinua" -syitä.

Mitä nopeammin liikutat päätäsi, sitä suurempia hyppyjä ja lyhyempiä taukoja. Siksi sinulla on suurempi mahdollisuus kadota ajoneuvo.

Näemme tehokkaasti kiinteiden esineiden läpi,aivomme täyttäessä kuvan.

Lisäksi pyrimme välttämään tuulilasin reunoja. Siksi auton ovipilarit luovat entistä leveämmän kuolleen kulman. Tätä kutsutaan tuulilasin vyöhykkeeksi.

Musiikin soittamisen vaara
Korvamme auttavat meitä rakentamaan kuvan ympäristöstämme. Kuitenkin autoissamme tai musiikin soidessa aivoiltamme evätään toinen hyödyllinen vihje. Lisäksi pyörät ovat lähes täysin äänettömiä, joten autoilijat eivät kuule niitä.

Kuinka onnettomuudet tapahtuvat
Oletetaan, että ajat mukana. Lähestyt risteystä ja huomaat liikenteen puutteen. Katsot vasemmalle ja oikealle ja jatkat eteenpäin. Yhtäkkiä kuulet äänitorven räjähdyksen, kun moottoripyörä välähtää edessäsi välttäen onnettomuuden.

Mitä juuri tapahtui?

Lähestyessäsi et nähnyt toista ajoneuvoa täydellisellä törmäysradalla. Koska reunanäkösi ei pysty havaitsemaan suhteellista liikettä ja ajoneuvo voi olla piilossa, koska se on lähellä ovipilaria, huomaat sen kokonaan.

Valheelliseen turvallisuuden tunteeseen tuudittautuneena katsoit nopeasti oikealle ja vasemmalle välttääksesi liikenteen hidastamisen takanasi, ja katseesi hyppäsi puhtaasti lähestyvän ajoneuvon yli, varsinkin kun se oli vielä lähellä ovipilaria tuulilasissa. Loput tiestä oli tyhjää, ja tämä oli kohtaus, jolla aivosi täyttivät aukot! Pelottavaa, vai mitä?

Et ollut välinpitämätön – mutta olit tehoton.

Lisäksi, jos et odottanut pyöräilijää, aivosi todennäköisemmin hyppäävät automaattisesti siihen johtopäätökseen, että tie on tyhjä.

Nyt kun sinua on varoitettu. Mitä voit tehdä?
moottoripyörää ei voi nähdä

Ennakkovaroitettu on aseistettu, joten voimme tehdä tässä.

Kuljettajat:

Hidasta liikenneympyrän tai risteyksen lähestyessä. Vaikka tie näyttää tyhjältä. Vaihtelemalla nopeutta voit nähdä ajoneuvot, jotka muuten olisivat sinulle näkymättömiä.
Silmäys ei koskaan riitä. Sinun on oltava yhtä järjestelmällinen ja harkittu kuin hävittäjälentäjä olisi. Keskity vähintään kolmeen eri kohtaan tien varrella oikealle ja vasemmalle. Etsi läheltä, keskietäisyydeltä ja kaukaa. Harjoittelemalla tämä voidaan saavuttaa nopeasti, ja jokainen tauko kestää vain sekunnin murto-osan. Hävittäjälentäjät kutsuvat tätä "tarkkailuksi", ja se on heidän selviytymiselleen elintärkeää.
Katso aina oikealle ja vasemmalle vähintään kahdesti. Tämä kaksinkertaistaa mahdollisuutesi nähdä ajoneuvo.
Katso tuulilasin pylväiden viereen. Vielä parempi, nojaa hieman eteenpäin katsoessasi oikealle ja vasemmalle niin, että katsot ovenpilareiden ympärille. Huomioi, että lähin pilari estää enemmän näkemästäsi. Hävittäjälentäjät sanovat "Siirrä päätäsi - tai olet kuollut".
Tyhjennä lentoreittisi! Kun vaihdat kaistaa, tarkasta peilit ja viimeisenä tarkastuksena katso suoraan kohtaan, johon ajetaan.
Aja valot päällä. Kirkkaat ajoneuvot tai vaatteet on aina helpompi havaita kuin tummat värit, jotka eivät ole kontrastia näkymän kanssa.
Polkupyörien, moottoripyörien ja jalankulkijoiden havaitseminen on erityisen vaikeaa heikossa auringonpaisteessa, koska kontrasti vähenee.
Pidä tuulilasi puhtaana – muiden ajoneuvojen näkeminen on riittävä haaste ilman likaista tuulilasia. Et koskaan näe hävittäjäkonetta, jonka kuomu on likainen.
Lopuksi, älä ole pelle – jos katsot matkapuhelintasi, et pysty näkemään paljon muuta. Sen lisäksi, että katsot todennäköisesti alas syliisi, myös silmäsi ovat keskittyneet alle metrin päähän ja jokainen etäisyyden päässä oleva kohde on epätarkka. Vaikka katsot ylös ja ulos, kestää sekunnin murto-osan, ennen kuin silmäsi tottuvat – tämä on aika, jota sinulla ei ehkä ole.
Pyöräilijät ja moottoripyöräilijät:

Ymmärrä sakkadissa olemisen riski. Korkeakontrastiset vaatteet ja valot auttavat. Erityisesti vilkkuvat LED-valot (edessä ja takana) ovat erityisen tehokkaita pyöräilijöille, koska ne luovat kontrastia ja päälle-pois-vilkkuminen houkuttelee reunanäköä samalla tavalla kuin liike. Ei ole mitään väärää jättää nämä päälle päiväsaikaan. (Varsinkin jos ne ovat ladattavia)
Polkupyörien suhteellisen hitaampi nopeus tarkoittaa, että ne ovat lähempänä törmäyskohtaa, jos ajoneuvo alkaa vetäytyä niiden tielle. Käännä tämä hyödyksesi – katso risteyksiä ohittaessasi lähestyvän tai pysähtyneen kuljettajan päätä. Kuljettajan pää luonnollisesti pysähtyy ja keskittyy sinuun, jos sinut on nähty. Jos kuljettajan pää pyyhkäisee läpisi pysähtymättä, on mahdollista, että olet sakkalassa – sinun on oletettava, että sinua ei ole nähty, ja odottaa kuljettajan vetäytyvän ulos!
Ymmärrä, että jos aurinko paistaa, tuulilasi on likainen tai tuulilasi, jota vasten sataa, kuljettajilla on todennäköisesti vähemmän mahdollisuuksia nähdä sinut.
Osallistu pyöräilykurssille – tämä opettaa sinulle, missä sinun täytyy olla tiellä, kuinka käyttää näköäsi varmistaaksesi, että kuljettajat kiinnittävät sinuun huomiota, ja muita hyödyllisiä tekniikoita, jotka voivat minimoida vaarat. Katso: Kuinka tehdä seuraavasta pyörämatkastasi edellistä turvallisempi.
Mitä meidän pitäisi tehdä inhimillisille heikkouksillemme?
John Sul

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://docs.google.com/document/d/1z0s ... obilebasic
Pyöräliitto pyytää kommentteja ja täydennystä lausuntoonsa esteettömyydestä - kolmipyörät mainittu. Kommeintoikaa, kenellä on sana hallussa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Laitan tämän videon myös tänne, koska täällä se on aiheenmukaisemmassa paikassa.
Olen korostanut sitä, miten havainto, näkeminen ja näkemisensä ymmärtäminen reagoitavaan muotoon ovat kaikkia eri asioita. Tällä videolla asiaa käsitellään videon alussa. Loppu on itsehoitoterapiaa paremman näkökyvyn luomiseksi.
[media]Tässä ketjussa, ja varsinkin "Havaintopsykologiaa" ketjussa olen korostanut sitä, miten havainto, näkeminen ja näkemisensä ymmärtäminen reagoitavaan muotoon ovat kaikkia eri asioita. Tällä videolla asiaa käsitellään videon alussa. Loppu on itsehoitoterapiaa paremman näkökyvyn luomiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin