Jousitettu katettu nelipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ai siinä onkin tuollaiset 2-nivel vetoakselit. Periaatteessa samanlainen kuin autoissa. Sittenhän riittää että vapaarattaan akselit on laakeroitu (siniset) Ei vetoakselilla ole omaa laakerointia autoissakaan, vaan se on perän ja pyöränlaakerin varassa. Tai no joissakin etuvetoisissa autoissa eripituisten vetoakselien pidemmässä on tukilaakeri keskellä. Nivelet on tietenkin oltava tukilaakerin ja pyörän välissä, pitää muistaa että vetoakseli liikkuu booreissaan joustoliikkeen mukana.
Kuva
Vastaava akselisto on Velove Armadillossa:
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jousituksen ulkoputkia. Tuonne väliin sisäputki ja kumipötköt ja pulteilla koko hoito kiristetään kasaan.

jousituksen ulkoputkia.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Miksi kolme paria hitsejä, mutta neljä paria pultteja. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 24 Heinä 2023, 22:26

Miksi kolme paria hitsejä, mutta neljä paria pultteja. :?

Ja aluksi oli tarkoitus laittaa viisi paria pultteja...

Vahvistan tuota porrasta ehkä vielä pienillä kolmioilla, ja ulkopäätä jollain laipalla.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Heilurivarsi, jousituksen sisäputken ulkopäässä on laakeripesä, johon väliakselin ulompi laakeri menee. Vahvistan heilurivartta vielä kolmiorakenteella. Silloin hukataan kyllä tavaratilaa, mutta muuten tuonne liitokseen tulee aika kovia voimia.

heilurivarsi.jpg
heilurivarsi.jpg (143.32 KiB) Katsottu 867 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Sisus on nyt kumia koko matkalta. Vähän liian jäykkä näin, mutta keventäminen on helppoa vähentämällä kumia keskeltä.

heilurivarret.jpg

Väliakselille ostin halvat laakerit. Ne pyörivät nätisti ja väliakseli menee niiden sisään kuten akselin kuuluu mennä laakeriin, mutta kun laakerit tunkee laakeripesiin kevyellä vasaroinnilla, ne pyörivät hyvin heikosti ja väliakselia joutuu vasaroimaan, jotta sen saa liukumaan laakerin läpi. Eihän sitä selitä mikään muu kuin että laakeri joustaa? Kun laakerin ottaa pesästä ulos, se pyörii taas nätisti. Olen toistanut tätä monta kertaa ja aina laakeri jumittaa pesässä ja pyörii nätisti ulkona. Sama akselin kanssa: menee nätisti laakeriin ulkona, mutta pesässä todella nihkeästi.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Löytyi hyvä kuva, miten nivelakselia on käytetty Velove Armadillossa. Laakerit siis vain tasauspyörästölle. Tuolla nivelakselin pituussäätyvässä osassa on jousi, kai varmistamassa, ettei nivelakselin ja tasauspyörästön välinen liitos liu'u auki, vaan kaikki akselin suuntainen liike tapahtuu siihen tarkoitetussa osassa jousen alla.

2016-02-11-13-27-11-hdr.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Laakereiden huonosta pyörimisestä: samaan törmännyt aiemmin itsekin, kun laakeripesä on ollut soikea tai muuten vaan epämääräisen muotoinen (ei pyöreä). Helpotusta asiaan on saanut, kun on tehnyt laakeripesistä paksumpiseinämäiset, jolloin pysyvät paremmin muodossaan hitsattaessa. Toteutus esim. pyörötangosta sorvaten.

Kokeile fiksausta esim. Dremelillä tms., eli laakeripesän pyöristämistä parhaaksi katsotuista kohdista. Jos menee liian väljäksi, niin laakeri lopulta liimalla kiinni pesään...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Olen käyttänyt y-laakeriyksikköjä. Ovat halpoja ja sallivat pienen heiton linjauksessa koska pesä on pallopintainen. Niistä löytyy vielä halvempi peltiversiokin. Tuossa valurautapesällä:
https://www.virtasenkauppa.fi/laakeriyk ... pysty-7423


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitä jos vaan jätän heikosti pyörivän laakerin paikalleen? Hajoaako se käytössä? Täytyyhän sen olla aika pehmeää materiaalia kun se vääntyy niin helposti ja palautuu muotoonsa pesän ulkopuolella.

Vai kalliimpi laakeri tilalle? Ovatko kovempia eivätkä väänny?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 26 Heinä 2023, 11:46

Mitä jos vaan jätän heikosti pyörivän laakerin paikalleen? Hajoaako se käytössä? Täytyyhän sen olla aika pehmeää materiaalia kun se vääntyy niin helposti ja palautuu muotoonsa pesän ulkopuolella.

Vai kalliimpi laakeri tilalle? Ovatko kovempia eivätkä väänny?

Teräskappaleen jäykkyyteen ei vaikuta teräksen laatu mitenkään. Vain kappaleen mitat ja muoto vaikuttavat.
Minä tekisin kuten Teppo ehdotti, eli vinguttaisin laakeripesää väljemmäksi. Tuota touhua sanottiin ennenvanhaan läppäämiseksi. Merkkausvärillä tutkittiin, mistä kohdasta ahdisti ja siitä hiottiin. :)
Ei tuolla kuitenkaan mitään suurempaa merkitystä ole. Aikansa kestää. Jos laakerin vastus ei haittaa polkemisenergiankulutusmielessä, ei se pieni vastus laakerin kestävyyteen vaikuta. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Valmis takaheilurivarsi:

valmis heilurivarsi.jpg
valmis heilurivarsi.jpg (68.49 KiB) Katsottu 722 kertaa

Eteen tulee vastaava rakenne, mutta kahdet päällekkäiset varret eteenpäin osoittamaan ja jousielementtiä kahdessa lyhyessä pätkässä kumpaankin. Kuvassa demonstroitu takaheilurivarrella.

etujousituksen idea.jpg
etujousituksen idea.jpg (171.19 KiB) Katsottu 722 kertaa

Näitä pitää tehdä 16 kpl... neliöputkesta halkaisemalla yksi kylki pois ja jäljelle jäävästä vasaroimalla. Onko tähän mitään helpompaa tapaa?

peltipalikka.jpg
peltipalikka.jpg (61.11 KiB) Katsottu 722 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Etupyörien tuentaa meinaisin rakentaa seuraavaksi, mutta sitä varten pitää päättää geometria. Yhdessä tutkimassani tadpolessa on reilusti casteria ja pyöränakseli ohjausakselin etupuolella, kuten normaaleissa polkupyörien etuhaarukoissa. Autoissa taas on vähemmän casteria ja pyöränakseli samalla linjalla ohjausakselin kanssa tai jopa sen takana, hieman ostoskärryjen tyyliin. Jättö voi olla molemmissa sama, kuten tässä kuvassa:

sama jättö eri casterilla ja pyöränakselin sijainnilla.jpg

Olka-akselin sivuttaiskulman (KPI) yritän pitää mahdollisimman pienenä, kuitenkin niin että akselin projektio leikkaa maan renkaan maakosketuspisteen ulkopuolella pari senttiä, jotta jarrutuksen vaikutus ohjaukseen minimoituisi. Käytännössä tämä taitaa vaatia ainakin 15° KPI:ta.

kpi~2.jpg
kpi~2.jpg (29.29 KiB) Katsottu 686 kertaa

Oliko siitä joskus jo puhetta, että reilusti casteria ja pieni KPI pitää mutkissa ulomman pyörän camberin sopivampana polkupyörän kiekoille?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 27 Heinä 2023, 10:21

Oliko siitä joskus jo puhetta, että reilusti casteria ja pieni KPI pitää mutkissa ulomman pyörän camberin sopivampana polkupyörän kiekoille?

Tuossahan on kyse käytännössä siitä, että casterkulma pitäisi olla vinompi kuin sivukallistuma. Tämä on kuitenkin käytännössä vaikea toteuttaa. On siis vaikea fyysisillä ohjausnivelillä saada ulompaa pyörää kallistumaan ohjaussuuntaan, jos olkapoikkeama on kaksi senttiä negatiivinen. McPherson-tyyppisillä virtuaalinivelillä ohjausnivelen saisi mihin haluaa, mutta fyysisiä niveliä on hankala sijoittaa kiekon pinnojen väliin, jos pyörän pitää pyöriä. :roll:
kannattaa tehdä purkin kannesta ja vaikka kynästä yhteen liimaamalla sellainen lelu, jolla tuota probleemaa voi tutkia muuttelemalla casterkulmaa. Sivukallistumahan on liimalla kiinni kiekossa. Aikansa kun pyörittelee alkaa hahmottua noiden kulmien vuorovaikutus ohjaavan pyörän sivukallistumaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 827
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jousitettu katettu nelipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pyöränakseli on vähän ohjausakselin edessä (jos pallonivelet tulevat tuon neliöpalkin keskilinjalle sivusta katsottuna). Tarkoitus on laittaa reilumpi caster, 20° luokkaa.

olka-akselin rakentamista.jpg

Pääsee nämäkin kiekot nyt rihtaamaan kun on niille järkevä ripustus.

Paljonko on riittävän pieni kääntösäde, jolla kääntyy pyöräteilläkin tiukemmat käännökset? Onko kolme metriä riittävän lyhyt vai olisiko vielä lyhyemmästä iloa?

Vastaa Viestiin