Nazca Pioneerissani on vannejarrut ja valmistajalta näköjään vielä saisi etuhaarukan jossa on kiinityskorvake levyjarrulle mutta vastaavaa takahaarukkaa en kyllä mistään löytänyt. Mahtaako olla täysin tekemätön paikka teräksiseen takahaarukkaan lisätä moinen kiinnityskorvake?
Kaipa teräkseen voi hitsata kiinnikkeen, ja jonkinlaisia pannalla kiinnitettäviä levyjarrukorvakkeita on myös olemassa, ainakin AliExpressistä näyttäisi saavan.
shopping.jpeg (43.01 KiB) Katsottu 10376 kertaa
Onko edessä ylä- vai alaohjaus? Jos etuhaarukka on ihan normaali niin siihenhän voi laittaa minkä tahansa sopivan haarukan, jossa on levyjarrukiinnitys. Jos siis ulkonäöllä ei ole väliä...
Kiitokset vastauksista! Pyörässä on alaohjaus, siksi suunnittelin sille yhteensopivan etuhaarukan ostamista alkuperäisenä kun niitä tosiaan vielä jonkin aikaa ainakin on saatavilla. Pitänee selvitellä noita adaptereita ja niitten sopivuutta & kestävyyttä.
Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.
Miten niin ei tarvitse. Kyllä levyt kaikissa on paras. Vähemmän huoltoo vuosien varrella. Eikä vanteet turhaan kulu jarrutellessa. Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma.
Ei sinne taakse tarvi vannejarrua muuttaa levyksi. Turhaa vaivannäköä.
Miten niin ei tarvitse. Kyllä levyt kaikissa on paras. Vähemmän huoltoo vuosien varrella. Eikä vanteet turhaan kulu jarrutellessa. Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma.
No takajarruhan on vaan viranomaisia ja kerran elämässä paniikkijarrutusta varten. Ei kai nyt kukaan oikeesti jarruta takajarrulla?
Mitään järkiperustetta tuolle vannejarru -> levyjarru konversiolle ei löydy. Hyöty ei ylitä rahanmenoa ja vaivannäköä.
MUTTA
Kyseessä on harrastus. Värkkäily ja uusien osien asennus on kivaa hommaa eikä siinä pidä liikaa rahoja laskea tai miettiä järkiperusteita.
Hep! Minä jarrutan aina takajarrulla, mikäli se on olemassa ja toimii hyvin. Mun pyörät enimmäkseen ollut niin takapainoisia, että jarrutus takajarrulla on vähintään yhtä tehokas kuin etujarrulla. Eikä pidon häviäminen ole niin vakavaa takarenkaasta, voi olla joissain tilanteissa jopa toivottavaa. Eturenkaasta pidon katoaminen johtaa välittömään kaatumiseen ja liian hyvä pito yhdistettynä kovaan jarrutukseen swb pyörällä, kippaa koko pyörän eturenkaan ympäri. Kokemusta on Flevolla kippailusta useita kertoja.
Mitään järkiperustetta tuolle vannejarru -> levyjarru konversiolle ei löydy. Hyöty ei ylitä rahanmenoa ja vaivannäköä.
MUTTA
Kyseessä on harrastus. Värkkäily ja uusien osien asennus on kivaa hommaa eikä siinä pidä liikaa rahoja laskea tai miettiä järkiperusteita.
Oliko tämä nyt jottain sarkasmia tms? Kun en ole ihan varma.
Juu. Varmaan pärjää.
Kävimme vähän mäkisemmässä maastossa, Nizza - Gorges du Verdon - Nizza, niin vanteet kuumenivat niin paljon niissä alamäissä, että olis pian hajonnut kumit. Ja niinhän eräälle ystävälle kävi Mallorcan saarella, kun tulivat eräältä luostarikukkulalta alas. Eturengas räjähti ja sai pysähtymään juuri ennen rotkoa.
Et jos sit kuitenkin levyjarrut...
Ai levyjarrut joka pyörään siksi, koska vuoristossa tarvitsee?
Täällä kotimaan ajossa en koko kuumenemisongelmaa ole havainnut. Eipä sillä, hyväthän ne levyt on, mutta jos on toimiva vannejarruinen pyörä, millä ei ole huomenna alpeille lähdössä, niin onko rahan ja vaivan arvoista alkaa vaihtamaan levyjarrut?