Ai siinä onkin tuollaiset 2-nivel vetoakselit. Periaatteessa samanlainen kuin autoissa. Sittenhän riittää että vapaarattaan akselit on laakeroitu (siniset) Ei vetoakselilla ole omaa laakerointia autoissakaan, vaan se on perän ja pyöränlaakerin varassa. Tai no joissakin etuvetoisissa autoissa eripituisten vetoakselien pidemmässä on tukilaakeri keskellä. Nivelet on tietenkin oltava tukilaakerin ja pyörän välissä, pitää muistaa että vetoakseli liikkuu booreissaan joustoliikkeen mukana.
Vastaava akselisto on Velove Armadillossa:
Jousitettu katettu nelipyörä
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Jousituksen ulkoputkia. Tuonne väliin sisäputki ja kumipötköt ja pulteilla koko hoito kiristetään kasaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Miksi kolme paria hitsejä, mutta neljä paria pultteja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Heilurivarsi, jousituksen sisäputken ulkopäässä on laakeripesä, johon väliakselin ulompi laakeri menee. Vahvistan heilurivartta vielä kolmiorakenteella. Silloin hukataan kyllä tavaratilaa, mutta muuten tuonne liitokseen tulee aika kovia voimia.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Sisus on nyt kumia koko matkalta. Vähän liian jäykkä näin, mutta keventäminen on helppoa vähentämällä kumia keskeltä.
Väliakselille ostin halvat laakerit. Ne pyörivät nätisti ja väliakseli menee niiden sisään kuten akselin kuuluu mennä laakeriin, mutta kun laakerit tunkee laakeripesiin kevyellä vasaroinnilla, ne pyörivät hyvin heikosti ja väliakselia joutuu vasaroimaan, jotta sen saa liukumaan laakerin läpi. Eihän sitä selitä mikään muu kuin että laakeri joustaa? Kun laakerin ottaa pesästä ulos, se pyörii taas nätisti. Olen toistanut tätä monta kertaa ja aina laakeri jumittaa pesässä ja pyörii nätisti ulkona. Sama akselin kanssa: menee nätisti laakeriin ulkona, mutta pesässä todella nihkeästi.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Löytyi hyvä kuva, miten nivelakselia on käytetty Velove Armadillossa. Laakerit siis vain tasauspyörästölle. Tuolla nivelakselin pituussäätyvässä osassa on jousi, kai varmistamassa, ettei nivelakselin ja tasauspyörästön välinen liitos liu'u auki, vaan kaikki akselin suuntainen liike tapahtuu siihen tarkoitetussa osassa jousen alla.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Laakereiden huonosta pyörimisestä: samaan törmännyt aiemmin itsekin, kun laakeripesä on ollut soikea tai muuten vaan epämääräisen muotoinen (ei pyöreä). Helpotusta asiaan on saanut, kun on tehnyt laakeripesistä paksumpiseinämäiset, jolloin pysyvät paremmin muodossaan hitsattaessa. Toteutus esim. pyörötangosta sorvaten.
Kokeile fiksausta esim. Dremelillä tms., eli laakeripesän pyöristämistä parhaaksi katsotuista kohdista. Jos menee liian väljäksi, niin laakeri lopulta liimalla kiinni pesään...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Olen käyttänyt y-laakeriyksikköjä. Ovat halpoja ja sallivat pienen heiton linjauksessa koska pesä on pallopintainen. Niistä löytyy vielä halvempi peltiversiokin. Tuossa valurautapesällä:
https://www.virtasenkauppa.fi/laakeriyk ... pysty-7423
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Mitä jos vaan jätän heikosti pyörivän laakerin paikalleen? Hajoaako se käytössä? Täytyyhän sen olla aika pehmeää materiaalia kun se vääntyy niin helposti ja palautuu muotoonsa pesän ulkopuolella.
Vai kalliimpi laakeri tilalle? Ovatko kovempia eivätkä väänny?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Polkumies kirjoitti: ↑26 Heinä 2023, 11:46Mitä jos vaan jätän heikosti pyörivän laakerin paikalleen? Hajoaako se käytössä? Täytyyhän sen olla aika pehmeää materiaalia kun se vääntyy niin helposti ja palautuu muotoonsa pesän ulkopuolella.
Vai kalliimpi laakeri tilalle? Ovatko kovempia eivätkä väänny?
Teräskappaleen jäykkyyteen ei vaikuta teräksen laatu mitenkään. Vain kappaleen mitat ja muoto vaikuttavat.
Minä tekisin kuten Teppo ehdotti, eli vinguttaisin laakeripesää väljemmäksi. Tuota touhua sanottiin ennenvanhaan läppäämiseksi. Merkkausvärillä tutkittiin, mistä kohdasta ahdisti ja siitä hiottiin.
Ei tuolla kuitenkaan mitään suurempaa merkitystä ole. Aikansa kestää. Jos laakerin vastus ei haittaa polkemisenergiankulutusmielessä, ei se pieni vastus laakerin kestävyyteen vaikuta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Valmis takaheilurivarsi:
Eteen tulee vastaava rakenne, mutta kahdet päällekkäiset varret eteenpäin osoittamaan ja jousielementtiä kahdessa lyhyessä pätkässä kumpaankin. Kuvassa demonstroitu takaheilurivarrella.
Näitä pitää tehdä 16 kpl... neliöputkesta halkaisemalla yksi kylki pois ja jäljelle jäävästä vasaroimalla. Onko tähän mitään helpompaa tapaa?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Etupyörien tuentaa meinaisin rakentaa seuraavaksi, mutta sitä varten pitää päättää geometria. Yhdessä tutkimassani tadpolessa on reilusti casteria ja pyöränakseli ohjausakselin etupuolella, kuten normaaleissa polkupyörien etuhaarukoissa. Autoissa taas on vähemmän casteria ja pyöränakseli samalla linjalla ohjausakselin kanssa tai jopa sen takana, hieman ostoskärryjen tyyliin. Jättö voi olla molemmissa sama, kuten tässä kuvassa:
Olka-akselin sivuttaiskulman (KPI) yritän pitää mahdollisimman pienenä, kuitenkin niin että akselin projektio leikkaa maan renkaan maakosketuspisteen ulkopuolella pari senttiä, jotta jarrutuksen vaikutus ohjaukseen minimoituisi. Käytännössä tämä taitaa vaatia ainakin 15° KPI:ta.
Oliko siitä joskus jo puhetta, että reilusti casteria ja pieni KPI pitää mutkissa ulomman pyörän camberin sopivampana polkupyörän kiekoille?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Tuossahan on kyse käytännössä siitä, että casterkulma pitäisi olla vinompi kuin sivukallistuma. Tämä on kuitenkin käytännössä vaikea toteuttaa. On siis vaikea fyysisillä ohjausnivelillä saada ulompaa pyörää kallistumaan ohjaussuuntaan, jos olkapoikkeama on kaksi senttiä negatiivinen. McPherson-tyyppisillä virtuaalinivelillä ohjausnivelen saisi mihin haluaa, mutta fyysisiä niveliä on hankala sijoittaa kiekon pinnojen väliin, jos pyörän pitää pyöriä.
kannattaa tehdä purkin kannesta ja vaikka kynästä yhteen liimaamalla sellainen lelu, jolla tuota probleemaa voi tutkia muuttelemalla casterkulmaa. Sivukallistumahan on liimalla kiinni kiekossa. Aikansa kun pyörittelee alkaa hahmottua noiden kulmien vuorovaikutus ohjaavan pyörän sivukallistumaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Pyöränakseli on vähän ohjausakselin edessä (jos pallonivelet tulevat tuon neliöpalkin keskilinjalle sivusta katsottuna). Tarkoitus on laittaa reilumpi caster, 20° luokkaa.
Pääsee nämäkin kiekot nyt rihtaamaan kun on niille järkevä ripustus.
Paljonko on riittävän pieni kääntösäde, jolla kääntyy pyöräteilläkin tiukemmat käännökset? Onko kolme metriä riittävän lyhyt vai olisiko vielä lyhyemmästä iloa?