Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Ralii kirjoitti: 30 Heinä 2023, 11:29

Kapeat renkaat ovat haitaksi lähinnä maaantieajossa, joskin porukka on laittaneet spacereita ja leveämpiä renkaita, joilla tuokin haitta saadaan paljon parempaan kuntoon.

Autohan on, varsinkin nykyiseen käytettyjen hintatasoon verrattuna sisätiloiltaan ihan eri maailmasta verrattuna muuhun saman hintatason tarjontaan.

Itsellä on juuri nyt ostohousut jalassa i3:n kanssa. 2020+ mallit ovat ns. Charged-malleja joissa rengas on kasvanut 175mm R20 kokoon kun alkuperäisessä on 155mm/175mm R19 rengaskoko. REX-mallissa siis takana leveämmät 175 mm ja edessä 155 mm kun taas ilman REXiä kaikissa reunoissa 155 mm renkaat. Auto on todella laadukas hintaansa nähden. Varsinkin nyt kun valmistus on lopetettu ja Ruotsista tuodaan paljon halvan kruunun hintaisia ja vähän ajettuja i3:a. Ainoa mikä tässä automallissa arveluttaa on talvirenkaiden saatavuus. Mikään muu automerkki ei tietääkseni käytä tämän kokoista rengasta -> rengasvalmistajia on vähän ja saatavuus vaikuttaa ajoittain heikolta. Kunnollisen kitkarengaspaketin hinta näyttäisi olevan alkaen 200€ per rengas. Tiedä sitten lopettavatko isot rengasvalmistajat asteittain näiden renkaiden valmistuksen kun autonkin valmistus on lopetettu? Harmi että tästä Bavarian Teslasta ei tullut tämän suositumpi. Minusta i3:ssa on moni asia paremmin mietitty kuin nykyisessä sähköautosuunnittelussa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja tm »

No ei se tietenkään renkaiden saatavuutta paranna, jos myyntimäärät on marginaalisia. Tuskin kuitenkaan ihan hetkessä markkinoilta poistuu, mutta mitään edullisia tarjouksia ei kannata odotella. Ellei jollekin rengaskaupalle ole sattunut jäämään ikääntyneitä renkaita varastoon... nämä eivät tietenkään se järkevin (turvallisin) vaihtoehto talvirenkaiksi...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Alle 100€/kpl kun vähän tinkii merkistä. :D

Liitteet
Screenshot_2023-08-01-19-24-01-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Grenlander, Nankang ja Triace olisivat ainakin budjettivaihtoehtoja, mutta aika murskaavia arvioita olen lukenut näistä. Auto on muuttunut todella vaikeaksi ajaa liukkailla keleillä. Kapea rengas, kevyt auto, korkea sivuprofiili ja takaveto voimakkaalla regenillä ovat varmasti hankala yhdistelmä budjettirenkaiden kanssa. Tässä i3:ssa regeniä ei saa kytkettyä pois ilman auton hakkerointia. Toki äkkiähän sen kaasupolkimen käytön oppii niin että ei suorilta nosta jalkaa pois talviajossa vaan etsii sen rullauskohdan jossa moottori ei vedä eikä myöskään jarruta. Mutta löytyykö se selkärangasta jossain äkkitilanteessa ja osaako luistonesto toimia järkevästi niin että auto ei lähde esim. mutkassa luistelemana vastaantulijan kaistalle...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

koiravahti kirjoitti: 02 Elo 2023, 15:57

Grenlander, Nankang ja Triace olisivat ainakin budjettivaihtoehtoja, mutta aika murskaavia arvioita olen lukenut näistä. Auto on muuttunut todella vaikeaksi ajaa liukkailla keleillä. Kapea rengas, kevyt auto, korkea sivuprofiili ja takaveto voimakkaalla regenillä ovat varmasti hankala yhdistelmä budjettirenkaiden kanssa. Tässä i3:ssa regeniä ei saa kytkettyä pois ilman auton hakkerointia. Toki äkkiähän sen kaasupolkimen käytön oppii niin että ei suorilta nosta jalkaa pois talviajossa vaan etsii sen rullauskohdan jossa moottori ei vedä eikä myöskään jarruta. Mutta löytyykö se selkärangasta jossain äkkitilanteessa ja osaako luistonesto toimia järkevästi niin että auto ei lähde esim. mutkassa luistelemana vastaantulijan kaistalle...

Eco ja eco pro modet höllentää tuota regenin ensipuraisua jonkun verran, joten niillä kannattaa talvella ajaa jos on liukasta.

Ajovakaudenhallintan on tossa tosiaan aikalailla viiveetön ja auto on vaikea saada sivuluisuun jos ei halua.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen ajanut autoilla ulos tieltä kymmeniä kertoja. No lähinnä nuorena ja sillon tuli ajeltua tosi huonoilla renkailla, mutta koskaan syynä ei ollut renkaiden liukkaus. Tilannenopeus ja luisutteluleikki noihin ulosajoihin johti. Ja hyvä niin, siinä sitä oppi. Hirvittää istua ihmisten kyydissä, jotka ovat aina ajaneet hyvillä renkailla. Heillä on hillitön luotto pitoon, joka voi sopivassa tilanteessa osoittautua virhearvioksi. Nykyisin ajelen liukkaalla jarrua juurikaan polkematta, vaikka autossani on ihan hyvät talvirenkaat. Se nuoruuden oppi meni perille ja johtaa myös taloudelliseen ajotapaan.

Vastaa Viestiin