Mä sanon aina näille kommentoijille että mun kinneri on korkeempi ja paremmin näkyvä kuin ekaluokkalainen fillarilla huomioliivi päällä. Se yleensä pistää miettimään että mitä pukeutumis- ja muita vaatimuksia sen jälkeen huudellaan autoilijan suunnalta jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Nojapyörä mediassa
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä mediassa
koiravahti kirjoitti: ↑09 Elo 2023, 14:07Mä sanon aina näille kommentoijille että mun kinneri on korkeempi ja paremmin näkyvä kuin ekaluokkalainen fillarilla huomioliivi päällä. Se yleensä pistää miettimään että mitä pukeutumis- ja muita vaatimuksia sen jälkeen huudellaan autoilijan suunnalta jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Touché!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Nojapyörä mediassa
Tuota samaa pikkupyöräilijäkommenttia minäkin olen käyttänyt. Muistetaan me kinneristit kuitenkin myös antaa autoilijoille aikaa nähdä meidät ja reagoida meihin, eikä tulla siihen risteykseen 25 km/h. Sillä pienellä pyöräilijällä harvemmin on yhtä kova vauhti kuin meillä! Minä yritän aina saada katsekontaktin siihen autoilijaan risteyksissä. Vain yhden kerran olen tässä epäonnistunut ja auton liikkeet väärin tulkinnut, onneksi ehdin jarruttaa. Liikenne on yhteispeliä
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä mediassa
Tuo kaikki on hyvin inhimillistä ja ainakin tieteen näkökulmasta ymmärrettävää käyttäytymistä, vaikka vaikuttaakin arkiajattelun näkökulmasta silkalta piittaamattomuudelta.
Oikeassahan nuo ovat omista näkökulmistaan kaikki. Autoilijat ja muutkin liikenneosapuolet katsovat liikennetilannetta havaintopsykologian kuvailemalla tavalla etsien katsomastaan näkymästä tuttuja elementtejä, joita aivojensa assosiaatiomallissa ovat määritelleet etsittäväksi -yleisemmässä mielessä vaaran merkkejä. Tämä malli muodostuu automaattisesti kokemuksen myötä ja sisältää juuri tästä syystä vain jostain aiemmasta havainnosta tuttuja elementtejä.
Mielenkiintoinen ilmiö ovat hämähäkit ja käärmeet, joita osaamme tuossa mielessä havaita myös ennen kuin meillä on niistä omaa kokemusta. Jonkinlainen perinnöllinen havaintomalli on siis olemassa jo ennen kuin kokemusta on kertynyt. Valitettavasti tässä mallissa ei ole kinnereitä, eikä muita nojapyöriä.
Kaikki sellainen, jota ei ole tuossa kokemuksen määrittämässä assosiaatiomallissa määritelty uhkaaviksi, tai muuten merkittäviksi, jää sivuseikaksi ja niiden huomaaminen riippuu lähinnä tuurista ja vireystilasta.
Tässä mielessä nuo autoilijat, jotka sanovat, ettei kinneriä näe, ovat väärässä. Kyllä he sen näkevät, eivät vain tajua näkemäänsä heti, säikähtävät tätä assosiaatiomallin ulkopuolisen elementin murtautumista tietoisuuteensa ja tuohtuvat tämän "häiriön" aiheuttajalle, kun kolmimetrinen räikeän oranssi kinneri tällä tavalla pyytämättä ja yllättäen nousee ymmärretyksi havainnoksi.
Ei tälle mitään tuossa tilanteessa voi. Havaintomalli järkkyy, ja se aiheuttaa epämukavan olon. Siksi on hyvä olla valmiina tätä havaintomallin vajavuutta korostava vastaus, johon tuo mielikuva ekaluokkalaisesta turvaliivissään erinomaisesti edustaa.
Oikeassa on ajoukin. Edellä kuvailtujen havaintomallin puutteiden vuoksi ei kannata ajella oudoilla vehkeillä, kuten nojapyörillä ja kinnereillä kuvitellen, että näkyisimme samalla tavalla kuin yleisemmät liikenne-elementit. Mielikuva siitä, ettet kuitenkaan näy, on järkevä ja parantaa turvallisuutta siihen saakka, kunnes nojapyörät ja kinnerit aikaa myöten porautuvat useimpien liikenneosapuolien tajuntoihin. Aina on kuitenkin niitä liikennepartnereita, joiden vireystila on syystä tai toisesta niin alhaalla, etteivät kaikki heidän aistein havaitsemansa elementit kykene porautumaan tajunnan piirin sisäpuolelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Nojapyörä mediassa
Teemaa voi omakohtaisesti tutkia tällä testivideolla.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Nojapyörä mediassa
Näkeminen ja havaitseminen on monimutkainen ja yksilöllinen asia. Laiska ihminen ei ole kiinnostunut havaitsemaan muita asioita kuin mitkä välittömästi vaikuttavat hänen omaan turvallisuuteensa. Auton ratissa huono kuski havainnoi siis vain sellaisia asioita jotka voivat aiheuttaa hänelle hengenvaaran. Eli muut isot ajoneuvot joiden massa riittää ruttaamaan oman auton loukkaantumiseen johtavalla voimalla. Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät ole niin tärkeitä koska niistä koituu lähinnä vain vaivaa kun joutuu selvittämään kolarin seurauksia (jos siis ei pysty pakenemaan huomaamatta paikalta).
Tuota havaitsemisen motivaatiota voisi kehittää vaikkapa rangaistusseuraamuksia koventamalla. Lähes kaikki autoilijat havaitsevat ja jarruttavat refleksimäisesti nopeusvalvontakameroiden kohdalla (huom. ne on harmaita pieniä laatikoita pientareella, ei neonvärejä/heijastimia tai valoja) koska pienestä ylinopeudesta on välittömänä seurauksena automaattinen rike-/rikosseuraamus.
Sääntöjen rikkomisesta pitää seurata jotain niin tuntuvaa että se muuttaa yleisesti liikennekäyttäytymistä. Nyt jalankulkijat ja pyöräilijät ovat tässä mielessä sorretussa asemassa. Vain kohteliaat ja hyvin käyttäytyvät autoilijat ovat ottaneet tavaksi huomioida heitä. Harmillisen isolle joukolle autoilijoita he ovat näkymättömiä tai merkityksettömiä.
Tämä vanha ja usein esillä ollut julkaisu on edelleen kohdallaan havainnoinnista. Jos elämä on kiinni siitä että havaitsee vihollisen ja tai muita eloonjäämiseen liittyviä asioita riittävän tarkasti niin näkemiseen pitää kehittää kurinalainen prosessi. Lentäjille tätä opetetaan, miten skannataan mittaristoa ja varmistetaan ympärillä olevan ilmatilan liikennettä. Ehkä samaa opetusta ja valistusta tarvittaisiin myös autoilijoille? Toisena osapuolena ei välttämättä riitä että näkee lähestyvän kuljettaan silmien katsovan sinua koska koskaan ei voi olla varma että kuljettaja olisi näkemisen lisäksi havainnut sinut. https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pil ... -cyclists/
Re: Nojapyörä mediassa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/urpo ... UwLjAuMC4w
Kauppalehdessä juttua kinnereistä.
Re: Nojapyörä mediassa
Urpon laihutuskuuri tonnin/kilo
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Talvipyöräily
Nojapyöräaiheiset pelikortit.
Löysin kaappien kätköistä pelikortit, jotka sain aikoinaan jonkun osatilauksen yhteydessä Hollannista. Nää on julkaistu Nederlandse Ligfietsersvereningingin 20-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2005.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
- ajou
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1607
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
- Paikkakunta: Espoo - Järvenperä
Re: Talvipyöräily
Sori, lipsahti tänne talvipyöräilyotsikon alle. Saa siirtää, jos joku osais, kiitos.
Terveisin Artsi
Jouta Quad (Arcus III)
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Talvipyöräily
Hienot kortit .
Re: Nojapyörä mediassa
Taas pääsin lehteen, tällä kertaa Lapin Kuriiriin, joka on Ranuan ja Posion paikallislehti.
Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)
Re: Nojapyörä mediassa
Hienoa
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-
Re: Nojapyörä mediassa
Syyskuussa 2019 olin juuri kääntynyt Urheiluopistontieltä 140-tielle Vierumäellä, kun Googlen kuvausauto ajoi ohi. Siellähän minä oon.
Sahi
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä mediassa
Mitenkäs sinä sen nyt huomasit. Itsekin olen sen kuvausauton nähnyt muutaman kerran, mutta ei minulla ole enää harmainta aavistustakaan, missä olen tuolloin ollut niin suurella tarkkuudella, että kykenisin asian tarkastamaan streetviewistä. Pitkä viive havainnosta mahdollisuuteen tarkastaa tilanne riittää pudottamaan minut kyydistä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma