Nick kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 15:43En tiedä ymmärränkö vieläkään tuota jättöä oikein joten mennään sieltä mistä aita on matalin eli kopioin omistamani Performerin keulan kulmat, pitäisi kaiken järjen mukaan olla toimiva, runko on yksinkertaisempi, aavituksen korkeampi suorasta rungosta johtuen ja takana ei ole jousitusta.
Juu, ei ole ihan helppo asia tuo oikean jätön hahmottaminen. Tässä sinulla on pysty ohjauskulma, mikä on herkkä ohjattava tavallisessa etupyörässä, jolloin siinä olisi hyvä olla riittävästi jättöä. Tässä sitä on vähän, mutta se on riittävä, koska jalat luovat painoa ohjausakselin etupuolelle, ne tuottavat ns. efektiivistä jättöä ja rauhoittavat kulkua samaan tapaan kuin geometrinen jättö vapaasti kääntyvässä etupyörässä.
Vinompi ohjausakseli jättää suuremman osan kääntyvän etuosan (etupyörä + haarukka + mahdollisesti kampikeskiö romppeineen ja vielä osa jalkojen painosta) ohjausakselin etupuolelle tuottamaan liikkeelle jatkuvuutta ja ohjausmomenttia kallistuksen suuntaan. Tästä syystä erityisen vino ohjausakseli ja varsinkin MBB-rakenne on parempi tehdä pienemmällä jätöllä ja tosi vinot jopa hiukan negatiivisella jätöllä.
Lyhyt etupuomi herätti huomiota. Se on kyllä MBB-pyörässä mahdollinen, joska jalat kääntyvät ohjauksen mukana, eivätkä siksi hakkaa etupyörään kääntyessä, mutta lyhyt etupuomi tarkoittaa takana olevaa painopistettä, joka ei etuvetoisessa ole paras mahdollinen ratkaisu, jos etupyörä on suuri ja kantava, eikä siksi tarvitse siirtää painoa suuremmalle ja paremmin rullaavalle takapyörälle.
Kevyt vetävä etupyörä oireilee talvella ylämäessä, jolloin kuvaan piirretty painopiste kohdistaa voiman lähemmäs takapyörää (violetti linja), jolloin vastaavasti etupyörälle jää vähemmän kuormaa ja siksi vähemmän pitoa (vihreä linja). Pyörien kuormat jakautuvat ristiin linjojen pituuksien suhteessa. Takapyörä kantaa vihreän lijan pituisen osan kuormasta ja etupyörä violetin osan.