Minulla on ollut vuosia Performance traikki pidemmän aikaa vähäisellä käytöllä. Asun mäkisessä maastossa ja siksi ajelen mieluummin sähköpyörillä.
Olen ennakkotilannut velomobiilin protomallin perusteella, mutta kolmen vuoden odotuksenkaan jälkeen siitä ei kuulu muuta kuin tiedotteita.
Päätin sähköistää tuon traikkini ja rakentaa siihen katteen. Tilaamani osat noudan torstaina 24.8.2023. Osat toimittaa Akkutehdas Helsinki Oy.
Projektille annan nimeksi Avalon kinneri.
Ennakkotestituloksia testilenkillä ennen muutostöitä:
Kampien lyhennys: Kammet lyhensin 142 mm. Tulos positiivinen, mukavampi polkea kuin vanhat 170 kammet. Keskinopeus kasvoi testilenkillä lyhyemmillä kammilla 1,9 km/h, maksiminopeus 3,3 km/h. Mutta jyrkähkö ylämäki oli kyllä hidas nousta lyhyen voimantyönnön vuoksi. Naapurin rouva käveli samaa nopeutta kadun toisella puolella puuskuttamatta.
Ovaalit eturattaat: Parasta mitä olen kokeillut. Tuntui aivan ihanalta niillä polkea. Kammen pituus tässä 145 mm. Jalat tekivät lähes luonnollisen oloista liikettä. Nopeuden lisäys peräti 22% testilenkillä. Eikä se jyrkkä ylämäkikään enää tuntunut niin tikuttamiselta, vaan traikki liikkui ylämäkeenkin. Etsin nyt rattaita, joissa ovaalisuus olisi lähes maksimaalista nelipulttisella kiinnityksellä.
Etuakselin siirto: Rakenne mahdollisti, että voin siirtää etuakselia 190 mm eteenpäin. Teetin runkoputken ympärille uuden korvakkeen ja akseli siihen kiinni. Tämä on toinen juttu, joka oli "parasta mitä olen tehnyt". Vakavuus lisääntyi, tiukassa jarrutuksessa takapyörä ei enää nouse ylös, tiukkaan mutkaan taitettaessa kovasta vauhdista ei ole enää tunnetta, että traikki kaatuisi. Kaiken lisäksi sekä keskinopeus että huippunopeus kasvoivat jonkin verran. On se nyt leppoisa ja mukava ajella vanhaan verrattuna. Tässä kyydissä nyt viihtyy. Kuopat ja koholla olevat kaivon kannet eivät enää iske niin pahasti.
Takajousi: Takajousen tulen muuttamaan ilmajoustoiseksi. Nyt siinä on kierrerenkaalla kiristettävä kierrejousi jousto. Halpistuote oletettavasti. Kiinnitys ns. puslakiinnityksellä, joten mahdollisuuksia pitäisi olla runsaasti.
Katteen malli ja muoto: On vielä päättämättä mutta tutkinnan alla. Olen kaverini kanssa tehnyt mallinnuksia vastuksista ja ilmavirtauksista nopeudella 20 - 35 km/h. Tietokonemallinnuksen mukaan yllättävintä oli se, että suurin ilmanvastus on 30 asteisella sivutuulella. Toinen hiljentävä tieto oli, että avoimien pinnapyörien vastus on erittäin pieni. Pinnojen peittäminen levyllä ei sen mukaan olisi tarvetta.
Esimerkki tietokonetuloksista: jos kokonaisvastus on 30, silloin kolmen kattaamattoman pyörän yhteisvastus on vain 3.
Eläköön Avalon kinneri!
Ensimmäistä kinneriä aloin rakentaa jo vuonna 1964. Isällä ei ollut oikein aikaa neuvoa, joten jäi kesken. Toimitti kyllä T-Fordin ohjausakselisysteemin ohjaukseksi, mutten osannut silloin tehdä siihen tarvittavaa ohjausvälitystä ja kiekkojen saamisenkin kanssa oli vähän vaikeuksia.