Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Surullisena Tuomon järkyttävästä onnettomuudesta haluaisin jakaa ajatuksia siitä mitä keinoja pyöräilijälle voisi olla siihen että pyöräily olisi mahdollisimman turvallista.

Tänä kesänä on tullut poljettua paljon ja usein ne ovat juuri läheiset ihmiset jotka ovat huolissaan siitä, että jotain tapahtuu.

Valtavat nopeuserot ja valitettavan yleinen kuljettajien keskittyminen muuhun kun ajamiseen tekevät pyöräilystä väistämättä vaarallista.

Peräänajo on sellainen tapahtuma, johon pyöräilijä ei juuri voi vaikuttaa.

Miten riskiä voisi vähentää?

  1. Mahdollisimman tehokkaat valot. Nykyään niitä on hyvin saatavilla. On myös pieniä vilkkuvia led-mastoja. Mahella on se valotolppa.

  2. Garminilla on tutka, joka kertoo äänimerkillä että takana on auto ja tehostaa takavaloa auton lähestyessä.

Tällöin auton voisi kenties ehtiä havaita
peilista ja voisi olla ainakin pieni mahdollisuus ymmärtää että se voi tulla päälle.

  1. Hyvä takakamera. Olisiko semmoisesta hyötyä käytännössä?

Mitä ajatuksia teillä aiheesta.

Mahdollisuus havaita ja väistää takaa tulevaa autoa taitaa olla kovin pieni.

Autoilijan huomio pitäisi saada kiinnitettyä.

Puhelimen ruudulta sitä ei välttämätä saa isommallakaan valon välähdyksellä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja janx »

Kiinnittäisin huomiota myös takahuomiolaitteiden kokoon. Kinnereiden vakiona olevat ledit ovat minusta naurettavaa katseltavaa huomion näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että hitaan ajoneuvon varoituskolmio on iso.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen suunnitellut hankkivani taatusti laittoman ledimajakan, jos innostun joku vuosi pyöräilyreissuun.

https://www.valostore.fi/fi/tuote/led_v ... _pureflare

Liitteet
led_valokiekot_5_thumb.jpg
led_valokiekot_5_thumb.jpg (26.91 KiB) Katsottu 1389 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=878zffkEhPI Tämän tapanen vois olla hyvä , mutta sen saaminen ylemmäksi vois lisätä turvallisuutta.
Takavalojen kirkaus , tai propotoiminta vois olla hyvä . Jos sen sais sykkimään , kun jokin ajoneuvo lähestyy .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jonkun tuollaisen epäsäännöllisesti vilkkuvan strobotakavalon näin vuosi sitten retkipyöräilijän tarakalla matkatavaroiden päällä. Oli siis aika korkealla. Keli oli pimeä ja sateinen, joten vilkkuminen näkyi pitkän suoran päästä asti. Kun saavutin pyöräilijän, niin alkoi myös ohjattu tietyö. Siinä kun muutaman minuutin jouduin kirkasta pyörän vilkkuvaloa katselemaan, niin tuli oikein paha olo. Se ei todellakaan jäänyt huomaamatta.

Mutta näkyykö mikään valo kirkkaalla kesäkelillä?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kirkkaalla säällä oikeen mikään pyörään laitettava takavalo ei näy, kun ei ne autojenkaan takavalot varsinaisesti loista. Tää ei ole syy olla käyttämättä takavaloa, sitten kun on sumuista tai sataa ja on vielä pimeääkin, se valo ja kaikki heijastimet on ensiarvoisen tärkeitä.

Sinänsä se mun ledimasto on ollut ilmeisen hyvä, sen laittamisen jälkeen ei ole valitettu että ei näy, eivät ole kehdanneet :D

Erityisen kirkas se mastokaan ei ole, mutta on se varmaan tyhjää parempi. Lisäksi mulla on siinä liehumassa puolen metrin pätkät punaista kangasnauhaa mutta siitä on eriksee sanottu että se ei taaksepäin juuri näy. Voi se jonkun sivutieltä tulijan herättä kun liehuu parissa metrissä pusikoiden yllä vaikka kinneriä ei näkyiskään?

Markus Heikkilä

Pökö
Viestit: 67
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Vilijami kirjoitti: 18 Syys 2023, 10:04

Jonkun tuollaisen epäsäännöllisesti vilkkuvan strobotakavalon näin vuosi sitten retkipyöräilijän tarakalla matkatavaroiden päällä. Oli siis aika korkealla. Keli oli pimeä ja sateinen, joten vilkkuminen näkyi pitkän suoran päästä asti. Kun saavutin pyöräilijän, niin alkoi myös ohjattu tietyö. Siinä kun muutaman minuutin jouduin kirkasta pyörän vilkkuvaloa katselemaan, niin tuli oikein paha olo. Se ei todellakaan jäänyt huomaamatta.

Mutta näkyykö mikään valo kirkkaalla kesäkelillä?

Kyllä nykyaikaiset ledit näkyy kirkkaassa päivänvalossakin. Itsellä käytössä Bontrager Flare R ja RT. Samoja valoja on monesti tullut katseltua pyörän ja auton ratista vaihtelevissa kelioloissa. Toki mitään ei voi nähdä jos ei edes katso.

Se puoli noissa on, että näkyvät kauas, mutta kapeahkoon sektoriin koska ovat linssillä suunnattu. Jos valo pyörähtää satulaputkessa vähän vinoon, niin näkyvyys romahtaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jori »

Liikennepartnerin havaitsemisen psykologiasta on kirjoiteltu monessa ketjussa tälläkin foorumilla. Näitä tekstejä voi etsiskellä haulla "liikennepsy*".
Ongelmana on ihmisaivojen toiminta. Ihmisaivot säästävät energiaa havaintopuolelta tietojen käsittelyyn tarkkailemalla (tutussa ympäristössä) vain ympäristössä tapahtuvia muutoksia. Näistäkin muutoksista tarkastellaan vain yleislinjasta poikkeavia muutoksia, jolloin tarkkaavaisuus voidaan rajata pieneen osaan näköhavainnoista.

Autoilija on biologiselta kannalta vaikeassa tilanteessa, kun oma liike tuo koko ajan lisää havaittavaa sellaisella tahdilla, että kaikkea ei voi huomioida. Näkökentän sivuilla kohteiden liian suuri liikenopeus estää tarkan havainnoinnin ja kapealla etusektorillakin jatkuva tarkentaminen eri etäisyyksille väsyttää näköhavaintoelimet. Riittävän pitkään autollaan ajellut henkilö väsyy ja alkaa etsiä näkökentästään vain triggereinä käytettäviä tuttuja piirteitä ja sivuuttaa muut havaintokohteet (enimmäkseen) tarpeettomina.

Näkökentässä tarkkaillaan vain tietyllä tavalla liikkuvia kohteita ja näistäkin vain triggeripiirteet omaavia. Näkökentästä etsitään primääristi tyypillisiä reagointia vaativia kohteita, eli autoihin liittyviä havaintopiirteitä. Erityisesti poliisiauton piirteet tuntuvat herättävän tarkkaavaisuuden äkillisen terästäytymisen jokaisessa, vaikkei mitään erityistä syntiä olisikaan tunnolla. Kaikki prioriteettijärjestyksessä tämän alapuolella olevat kohteet havaitaan vain, jollei ole muuta tärkeämpää tekemistä. :shock:

Kinnerin perää on näistä syistä erittäin vaikea havaita liikenne-esteeksi, tai -partneriksi. Se ei muistuta muita liikennevälineitä, se on matala, se ei liiku näkökentässä sivuttain (voimakas triggeripiirre) ja se on verrattain pieni kohde suoraan takaa katsoen.

Go one takaa.jpg

Tuollainen kohde, ilman mitään erityistä kontrastirajaa voi samaan suuntaan liikkuvana sekoittua tien varren pensaisiin, asfalttiin tehtyihin paikkauksiin tai unen rajoilla nähtyihin pikku-ukkoihin ja -tonttuihin.

Näistä syistä olen useammassakin ketjussa tarjonnut kinnereihin turvallisuusvarusteeksi tyypillisen auton takavalon näköistä valaisinta sillä toiveella, että tämä sisältyisi triggerihavaitojen listaan. Ainakin se paremmin toimii tällaisena verrattuna kinnereiden peräpeileissä tyypillisesti oleviin pistemäisiin, tai muuten pienipinta-alaisiin valoihin verrattuna.

Tässä linkki Velonautin DF XL ketjuun, jossa käsiteltiin tätä samaa kinnereiden näkymättömyys :shock: -ongelmaa. Tuossa on Facebookkommentteja näkymättömästä kolmemetrisestä oranssin värisestä kinneristä :roll: ja perässä muutamia hyviä kommentteja näiden kommenttien syistä ja keinoista välttää moiset kommentit.
viewtopic.php?p=133597#p133597

Tästä aiheesta on myös ketju, jossa keskitytään tuon edellä kuvaamani ilmiön aiheuttamiin erityispiirteisiin liikennetilanteissa.
Tässä linkki tuohon ketjuun vastikään tulleeseen viestiin, jossa em. ilmiö on selitetty alan oikean tutkijan kuvailemana.
viewtopic.php?p=158835#p158835

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 18 Syys 2023, 16:47

Erityisesti poliisiauton piirteet tuntuvat herättävän tarkkaavaisuuden äkillisen terästäytymisen jokaisessa, vaikkei mitään erityistä syntiä olisikaan tunnolla.

Eli pyörään pitää saada sinisenä ja punaisena vilkkuvat valot. Se säikäyttää autoilijan jos mikä!
Klikkaa kuvaa.

Liitteet
Elokuvani 1.gif
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuva
Omassa Questissä on tommonen Tepon rakentama versio. Siinä on kolme eri tehoa, yleensä tuli ajeltua ykkösteholla. En tiedä todellakaan riittäisikö se tehokkainkaan herättämään autokuskeja? Tällä hetkellä ei vaan oo toimivaa akkua, eikä pyörässä oo valoja - ehkä pitää alkaa laitella valoja kuntoon :?
Joskus oon kai sanonu, ett pitäs olla poliisisaattue, ni vois turvallisin mielin ajella :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Itse kun ajelen työkseni päivittäin autolla niin selkeä kirkas punainen valo on se mihin sitä havaintonsa helpointen tarkentaa.
Se kertoo että edessä on jotain joka menee samaan suuntaa.

Mutta se vain on ikävä fakta että kun ihminen tarpeeksi kauan ajaa yhteen suuntaa se "hyppää autopilotille" eikä se huomaa mitään
sellaista joka ei riitä aiheuttamaan sille itselleen vaaraa... eikä aina sitäkään.

Tuosta Jorin sivuttais liikeestä tuli mieleen että varmaan onnistuisi tehdä viiri mikä ilman vaikutuksesta heiluisi sivusuunnassa..
Liekkö se sitten alkaisi vatkaamaan koko ajokkiakin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja PW »

Olisiko mahollista, että tätä testattaisiin ja kokeiltaisiin porukalla? Tehtäisiin jonkinlainen käytännön kokeilu?
Saisiko tälle näkyvyyttä muutenkin kuin foorumilla?
Fiksuimpia ratkaisuja voisi muutkin sitten ottaa käyttöön.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 19 Syys 2023, 08:30

Olisiko mahollista, että tätä testattaisiin ja kokeiltaisiin porukalla? Tehtäisiin jonkinlainen käytännön kokeilu?
Saisiko tälle näkyvyyttä muutenkin kuin foorumilla?
Fiksuimpia ratkaisuja voisi muutkin sitten ottaa käyttöön.

Tuotako havaittavuuden parantamista, vai mitä tarkoitit. Tässä on kaksi merkitystä havainnolle. Sensorinen havainto ja toisaalta sensoriseen havaintoon reagoiva toimintaa laukaiseva havainto, jota kuvailin tuossa edellä triggeröivällä havainnolla.

Ainakin Norjassa ja käsittääkseni jossain Välimeren maassa ruvettiin määrätietoisesti sakottamaan pyöräilijän liian läheltä ohittaneita. Tämän todettiin parantavan dramaattisesti pyöräilijöiden turvallisuutta.

Äkkiseltään tuo kuulosta siltä, että turvallisuusongelma oli ollut kiemurteleva pyöräilijä, joka heilahtaa pahalla hetkellä liian läheltä ohittavan auton alle. Ehkä näinkin, mutta arvaisin, että merkittävämpi syy on se, että sakotusuhan takia autoilijat lisäsivät pyöräilijän havaintotriggerilistalleen. Pyöräilijältä näyttävät piirteet saattoivat siis aiheuttaa uhan autoilijalle. Tässä tapauksessa sakon.

Sakotusuhka aiheutti siis lisärivin autoilijoiden havaintotriggerilistalle ja lisäsi toimintaa aiheuttavaa havaittavuutta pyöräilijän piirteisiin. Niin tai näin, joka tapauksessa tämä kampanja toimi ja lisäsi pyöräilijöiden turvallisuutta. Käsittääkseni noita etäältä ohittamista vaativia merkkejä on tuon jälkeen ilmaantunut moneenkin paikkaan keskieuroopassa. Jostain syystä suomessa näitä ei ole näkynyt. :?

Toisaalta tuo liikennemerkki ei parantanut turvallisuutta, vaan vasta sen myötä tullut uhka sakosta. Siksi ei pidä luulla, että pelkät liikennemerkit parantaisivat turvallisuutta. Vasta konkreettinen uhka saa ihmisen lisäämään kyseisen piirteen triggerilistalle. Tarvitaan siis paitsi sääntö ja liikennemerkki, myös tuo yllä näkyvä poliisiauto, jotta pyöräilijän havaittavuus paranisi. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin tarkoitin pyörän havaittavuutta lisäävien valojen, viirien ym välineiden testaamista ja kokeilua, sekä kehittelyä. Ja jos tällaisella toiminnalla jotenkin saisi näkyvyyttä asialle?
Saa kehitellä keskeneräistä ajatustani.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Ideoita turvallisempaan liikenteen seassa pyöräilyyn

Viesti Kirjoittaja janx »

Opetusvilmi, jossa ajetaan ajoneuvolle erilaisten ajoneuvojen perässä ja ohi erilaisissa tilanteissa ja säissä. Jos koira oppii hajulla, ehkä joku kuljettaja oppii sitten näöllä. Tosin ei pullojakaan kukaan kauppaan veis, jos niistä ei sais rahaa. Ja jos pullojen keräämisellä pystyy maksamaan yliajamansa pyöräilijän tappamisesta tulleet sakot, aika pienet on sankiot.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin