Tämä(kin) projekti jäänyt keskeneräisenä keräämään pölyä... Sen verran alkanut ketuttaa tuon himmelin osuminen aina silmiin tallissa käydessä, että jotain tarvi keksiä: joko rälläkällä palasiksi tai vaikka väkisin loppuun.
Miksi 4Fat sitten jäi "vaiheeseen"? Aina voi selitellä väliin tunkeneilla muilla asioilla, mutta pohjimmiltaan tuo oman mittapuun mukaan sangen reilu kokonaisleveys (94 cm) yhdistettynä kankeaan kääntymiseen alkoi ajatuksena tökkiä koko ajan enemmän. Viimeinen niitti oli päätös siirtyä 1CV:n seuraajassa 406-vannekoon läskirenkaisiin, eli änkeäminen 4Fatin leveärenkais-reviirille.
Kun joku keskeneräinen asia alkaa ottaa riittävästi päähän, niin se alkaa pyöriä yhä enemmän mielessä: lopputulos voi olla tuon keskeneräisen asian loppuun saattaminen hammasta purren alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, tai koko homman kuoppaaminen ja romuttaminen. Joskus jumiutuneet ajatukset saa nitkahtamaan uusille urille, ja syntyy jatkokehitelmä, joka tuntuu alkuperäistä paremmalta.
1CV:n valmistumisen jälkeen olen liki fanaattisesti kehunut nelipyöräisen ylivertaisuutta kolmipyöräisiin verrattuna.
Ja itsepäisesti ja sokeasti olen tuota neljän pyörän mantraa hokenut itsellenikin uusia luonnoksia tehdessäni.
Nyt kun sekä tämä 4Fat että 1CV:n seuraaja ovat jotenkin jumiutuneet tilanahtauteen etuakseliston+kampikeskiön alueella, niin oli aika ottaa lusikka kauniisti käteen ja miettiä mikä on oleellista ja tarpeellista: tarvitsenko ehdottomasti kaksi kääntyvää etupyörää arkiajossa, normaalissa ajoympäristössäni? No en välttämättä, delta-trike yhdellä kääntyvällä etupyörällä voisi olla ihan "riittävän" hyvä ratkaisu, ainakin tuollaisena läskirenkaisena -> ei iske kuopat läpi niin pahasti kuin kapeilla renkailla. Ja eiköhän sähköapu auttaisi sietämään kolmen renkaanjäljen piirtymisen lumihankeen. Deltasta saisi ketteränkin: etupyörän voi laittaa kääntymään vaikka poikittain, jolloin kääntösäde on pienimmillään liki ajokin akselivälin luokkaa.
Siispä uusi suunnitelma 4Fatin suhteen on 3Fat !
Takapään raideleveyttä voisi samalla kaventaakin nykyisestä, kun ei tarvi enää yrittää sovittaa samaksi kuin etupää (josta oli tulossa kahdella kääntyvällä etupyörällä turhan leveä). Mutta siihen en kuitenkaan lähde tässä vaiheessa, kokeilen ensin tuolla jo rakennetulla. Voi olla trikeen ihan sopivakin raideleveys, ei ainakaan kippaa niin helposti.
Ja nyt hahmottelemaan uutta "yksinkertaistettua" etupäätä tähän kulkupeliin. Keep it simple .
Erityiskiitoksen haluan lausua Vilijamille: väsymätön kommentointisi täällä foorumilla sai jotenkin ajatukseni uusille urille. Taisi lähteä jostain kommentistasi jättää jousitus pois tällaisesta läskirenkaisesta pyörästä. Siitä se ajatus sitten lähti, yksinkertaistaa rakennelmaa muutenkin. Toiseen ohjenuoraasi eli liiallisen suunnittelun välttämiseen ja nopeaan protoiluun ei taida tällainen paatunut suunnittelija vielä ketterästi taipua, mutta yksinkertaistuvan rakenteen myötä homma joka tapauksessa nopeutuu. Nyt kun sain jälleen toivonkipinän tämän projektin mielekkyydestä.