1915 harrikassa on astinlaudat polkimien etupuolella. Silloin tuli myös "suicide clutch" jalkakytkin. Risteyksessä kun odotat vuoroasi ja pyörä lähtee kallistumaan vasemmalle...
Moottoripolkupyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Moottoripolkupyörä
Jos tyyliä haluaa niin miten olis Toyanilta pienois V8?
Siinä olis kunnolla tyyliä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
No olipa kyllä Toyanilla hienoja moottoreita!
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Tämä on vaikea asia. Koska moottoroidun polkupyörän rakentaminen ei ole luvanvaraista. Sellaista ei voida virallisesti ja kirjallisesti luvata, mihin lupaa ei tarvitse. Olen törmännyt tähän asiaan aiemminkin. L1e-A säännöissä ohitetaan käyttövoima täysin. Tämä sen vuoksi, että sotien jälkeisiä apumoottoripolkupyöriä ei voi jälkeenpäin julistaa laittomaksi. Ennen vuotta 2016 oli pienitehoisen mopon säännöissä selkeästi alle 50 kuutiosentin, 1kw ja 25km/h rajat, eikä silloin tarvinnut edes vakuutusta. Nykyään L1e-A luokassa otetaan kantaa vain 1kw teho ja 25km/h nopeusrajoituksiin. Millään katsurin, poliisin tai traficomin suullisella lausunnolla ei ole mitään arvoa tai todistusvoimaa.
Nopeus ja melu on ne asiat, mitkä aiheuttaa ongelmia. Jos äänet ovat kohtuulliset eikä aja ylinopeutta, niin poliisia ja muita viranomaisia ei voisi asia vähempää kiinnostaa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Tuosta voi lukea, kuinka sekavaa tämä moottoroitu polkupyörä juttu on.
” Vauhdittaisinko polkupyörääni moottorilla – mitä sanoo laki?
Nykyaika on tuonut tee-se-itse- ihmiselle lähes rajattomat mahdollisuudet erilaiseen rakenteluun. Bike and engine/ motor - haku nettiin lupaa moottoripaketin, jolla voi ryydittää polkupyörän vauhtia. Sen verran uutta tällainen rakentelu on, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on ryhtynyt pohtimaan tarpeellisia vaatimuksia.
Päivitetty 7.3.2016 19:54
Jaa
Mistä on kyse?
Moottorilla varustetun polkupyörän maksiminopeus on lain mukaan 25 kilometriä tunnissa ja moottorin teho korkeintaan yksi kilowatti (1 KW = 1,34 hv)
Moottorilla varustetulla polkupyörällä ei ole erikseen määrättyä kuljettajan ikärajaa, eikä sitä tarvitse rekisteröidä.
Trafi pohtii parhaillaan, millaisia teknisiä vaatimuksia itse rakennetuilta, moottorilla varustetuilta polkupyöriltä edellytetään.
Netistä löytyy vaihtoehtoja suomalaisen mopon moottoritilavuudesta ylöspäin runsaaseen pariin sataan kuutioon saakka. Rungot näyttävät olevan suomalaisistakin kaupoista tuttujen ns. cruiserifillarin tai maastopyörän mallisia.
Mutta. Mitä täytyy tietää, jos rustailee itse moottorilla liikkuvan polkupyörän? Laki sanoo, että sen maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa ja moottorin teho korkeintaan yksi kilowatti (1 KW = 1,34 hv).
Tällaista laitetta ei tarvitse rekisteröidä, eikä sitä varsinaisesti valvo kukaan muu kuin tietysti poliisi, jos sillä ajelee liikenteessä.
Sähkömoottorit vaativat varusteet
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on kuitenkin jo herännyt.
– Tässä vaiheessa moottorilla varustettu polkupyörä on ihan uusi luokka, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Trafista. Suuria sarjoja varten tekniset vaatimukset ovat olemassa, ja niitä voi soveltaa, jos rakentaa pyörän itse. Vaatimukset eivät kuitenkaan ihan täysin sovellu itse rakennettuihin laitteisiin.
Asplund arvioi, että polttomoottorilla varustetut pyörät jäänevät yksittäisiksi ilmiöiksi. Sähkömoottorilla varustetut kulkupelit ovat jatkossakin yleisempiä.
Parhaillaan virastossa pohditaan, millaisia teknisiä vaatimuksia itse rakennetuilta, moottorilla varustetuilta polkupyöriltä edellytetään.
– Me olemme pääasiassa keskittyneet sähkökäyttöisiin laitteisiin, koska niitä moottorilla varustetut polkupyörät suurimmaksi osaksi ovat. Millaiset perusasiat, jarrut, valaisimet ja heijastimet?
Varustelun taso jäänee Asplundin arvion mukaan jarrujen ja valaisinten osalta yksinkertaiseksi.
Mutta jokin perustaso täytyy asettaa, ettei ihan mitä tahansa laitteita tiellä liiku.
Johtava asiantuntija Erik Asplund
– Kun niitä ei rekisteröidä, niin emmehän me voi niiltä esimerkiksi tyyppihyväksyntää vastaavaa vaatimustasoa kovin helposti edellyttää. Mutta jokin perustaso täytyy asettaa, ettei ihan mitä tahansa laitteita tiellä liiku.
Polttomoottorilla varustetuilla polkupyörillä tulisivat hänen mukaansa pohdittavaksi myös päästö- ja meluasiat.
80-kuutioista ei kannata edes yrittää?
Kun lähetin Asplundille linkin amerikkalaiselle sivulle, jossa myytiin polkupyöriin esimerkiksi 80-kuutioisia polttomoottoreita, hän laannutti intoani realismilla.
-– Tämmöinen 80-kuutioinen laite olisi ajoneuvoluokaltaan moottoripyörä, sanoo Asplund.
Hänen mukaansa kapine olisi rekisteröitävä ja sille pitäisi hankkia joko tyyppihyväksyntä tai sitten esittää rekisteröintikatsastukseen jossa vaatimusten mukaisuutta varten pitäisi esittää tutkimuslaitosten testiraportit muun muassa päästöistä ja jarruista ja meluista.
– Juuri tuon rakennussarjan pohjalta tehdyn ajoneuvon rekisteröinti saattaisi hyvinkin olla mahdotonta, sanoo johtava asiantuntija Erik Asplund Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.”
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Asplund tyrmää 80 kuutioisen, mutta millä perusteella? Se ei riitä, että Asplundilla on sellainen fiilis. Laki ei ota kantaa kuutiotilavuuteen, koska säännöt on tehty pääasiassa sähköisiä polkupyöriä varten.
Entä jos laitan stirling-, suihku- tai höyrymoottorin? Mitä Asplund siihen sanoisi? Varttitunnissa saisin ihan relevanteilla kysymyksillä Asplundin hakeutumaan sairauslomalle. Eikä ole minulle ensimmäinen kerta, kun virkamies esittää mielipiteensä vailla perusteluja ja hetken päästä hän lopettaa keskustelun ja ulkoistaa itsensä tilanteesta, koska vastaukset loppuvat.
Re: Moottoripolkupyörä
Muutaman pdf:n löysin, tiedä sitten ovatko valideja:
1) L-luokan rakenne...PERUSTELUMUISTIO.pdf
2) 01_L-luokan_rakenne_ja_varusteet.pdf
3) CELEX 02013R....pdf
Ensimmäisessä dokkarissa perustellaan muutoksia, jotka tuo toinen nyt sisältää.
Ensimmäinen dokkari sisältää mm. seuraavan kohdan:
"Kohta 4.4 Yksittäiskappaleena valmistettu L1e-A –luokan ajoneuvo
Määräysvalmistelun alkuvaiheessa ja lausuntokierroksella esillä ollut vaatimus täyttää puiteasetuksen
168/2013 (EU) tekniset vaatimukset yksittäin valmistetuille L1e-A -luokan polkupyörille poistettiin ja
kohtaan palautettiin kumotussa aikaisemmassa määräyksessä ollut mahdollisuus poiketa puiteasetuksen
vaatimuksista, jos ajoneuvo täyttää polkupyörän vaatimukset. Kohdan sanamuotoa muutettiin siten, että
sähkömoottorin sijaan on viitattu sähkömoottoreihin, sillä ajoneuvolaissa (82/2021) puhutaan polkupyörän
vaatimuksien yhteydessä sähkömoottoreista monikossa. Lisäksi lisättiin tekstiin täsmennys, että poikkeus
on mahdollinen ainoastaan sähkökäyttöisille L1e-A -luokan ajoneuvoille. Vaatimuksen tiukennusta
perusteltiin määräyksen alkuperäisessä perustelumuistiossa komission tulkinnalla, joka sallii L1e-A -luokan
ajoneuvoille mahdollisuuden kulkea ilman polkemista ja vaarana oli, että luokkaa hyödynnetään
ajoneuvoilla, jotka ovat ominaisuuksiltaan lähempänä moottoriajoneuvoja, kuin polkupyöriä. Kuitenkin
ajoneuvoluokka on pääasiassa säilynyt polkupyörään verrattavien ajoneuvojen luokkana. Kevyemmillä
vaatimuksilla sähkökäyttöisille luokan ajoneuvoille pyritään tukemaan ympäristöystävällisen liikkumisen
innovaatioita. Luokan vaatimuksia on kuitenkin arvioitava seuraavan määräyshankkeen yhteydessä."
Toisessa dokkarissa tämä on esitetty sitten näin:
"4.4 Yksittäiskappaleena valmistettu L1e-A –luokan ajoneuvo
Yksittäiskappaleena valmistetun sähkökäyttöisen L1e-A -luokan moottorilla varustetun polkupyörän käyttöönotossa ja muun ajoneuvon muuttamisessa L1e-A -luokan ajoneuvoksi sallitaan vaihtoehtona, että ajoneuvo täyttää polkupyörän vaatimukset.
Kuitenkin poikkeuksena polkupyörän vaatimuksista sähkömoottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho saa olla yhteensä enintään 1 kW ja sähkömoottorit saavat toimia myös muulloin kuin poljettaessa. Sähkömoottoreiden on kytkeydyttävä
toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa."
Eli sähkövehkeille riittää että täyttävät polkupyörän vaatimukset.
Tuosta voisi saada käsityksen, että polttomoottorivehkeille sovelletaan puiteasetuksen 168/2013 (EU) teknisiä vaatimuksia, jotka on lueteltu tuolla kolmannessa pdf:ssä (CELEX...jne).
- Liitteet
-
- CELEX 02013R0168-20160101 FI TXT.pdf
- (1.03 MiB) Tiedosto ladattu 22 kertaa
-
- L-luokan rakenne ja varusteet PERUSTELUMUISTIO.pdf
- (200.89 KiB) Tiedosto ladattu 41 kertaa
-
- 01_L-luokan_rakenne_ja_varusteet.pdf
- (297.77 KiB) Tiedosto ladattu 25 kertaa
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti: ↑15 Loka 2023, 22:24Asplund tyrmää 80 kuutioisen, mutta millä perusteella? Se ei riitä, että Asplundilla on sellainen fiilis. Laki ei ota kantaa kuutiotilavuuteen, koska säännöt on tehty pääasiassa sähköisiä polkupyöriä varten.
Entä jos laitan stirling-, suihku- tai höyrymoottorin? Mitä Asplund siihen sanoisi? Varttitunnissa saisin ihan relevanteilla kysymyksillä Asplundin hakeutumaan sairauslomalle. Eikä ole minulle ensimmäinen kerta, kun virkamies esittää mielipiteensä vailla perusteluja ja hetken päästä hän lopettaa keskustelun ja ulkoistaa itsensä tilanteesta, koska vastaukset loppuvat.
Sun tarvii kyllä ottaa Traficomin väki ristikuulusteluun .
Varmaan Asplund tyrmännyt tuon 80-kuutioisen setin ihan vaan sillä perusteella, että on arvellut sen olevan tieliikenteeseen kelpaamaton (teho/nopeus). Lienee ollut joku tällainen:
https://www.wandamotor.com/polkupyrn-ap ... -3781.html
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Tuosta Traficomin määräyksestä löytyi tällainen kohta, joka voi asettaa haasteita?
Lasten polkupyörässä on siis räpättimet kielletty
Mutta joo. Yritän vielä kysyä trafilta asiallisesti tästä L1e-A moottoroimisesta.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Lähetin tällaisen viestin traficomin Tuomas Peltokankaalle:
” Moi,
Pienitehoinen mopo muuttui vuonna 2016 L1e-A luokaksi. Eli kyseessä on max 1kw ja max 25km/h ajoneuvo, joka saa kulkea polkematta. Rekisteröintivelvoitetta ei ole, mutta liikennevakuutus tarvitaan.
Mummolan navetan ylisillä on apumoottoripolkupyörä 50-luvulta. Sen voisin entisöidä kuntoon, maksaa liikennevakuutuksen ja ajella tyytyväisenä auringonlaskuun.
Mutta, kun siinä on meluava, savuava ja haiseva 2 tahtimoottori, eikä itse pyörässäkään ole oikein mitään ehjää jäljellä.
Haluan ajoneuvon moottorin olevan hiljainen, hajuton ja harvakäyntinen putputtaja. Nopeus ei tule missään nimessä ylittämään 25km/h rajoitusta. Jatsarit jalkaan, pussihousut, sarkatakki, ohei-potta päähän ja menoksi!
Kysymykseni kuuluu: Voinko rakentaa kopion tuosta apumoottoripolkupyörästä nykyaikaisella tekniikalla lain puitteissa? Suunnitteilla on papan sunnuntai ajopeli vanhojen hyvien aikojen muisteluun, eikä todellakaan mikään nuorison rälläyslaite.
ystävällisin terveisin,
Ville Säynäjäkangas, eläkkeellä oleva ajoneuvoasentaja/ajoneuvoinsinööri ”
Ei kai keskustelua voi tuon asiallisemmin avata?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Tuo 50-luvun apumoottoripolkupyörä on oikeasti olemassa muutaman kilometrin päässä kotoani. Se ei ole minun mummolassani, vaan asentajaystäväni mummolassa, uutena ostettu heille työmatkakulkineeksi. Siitä on historia selvillä.
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti:...Ei kai keskustelua voi tuon asiallisemmin avata?
Erittäin asiallinen avaus .
Jos tuohon ei saa asiallista vastausta, niin ei sitten mihinkään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Jos menis sieltä mistä aita on matalin, niin paikallisella Laihiaisen pyöräkorjaamolla on viimeisen varaston takanurkassa pölyttymässä käyttämätön Felt MP vuodelta 2015 (eli ajalta jolloin laki tunsi vielä pienitehoisen mopon!) ja siihen asentaisi valmiin KO D4 moottorin kopion. Tuontitukussa moottorisarja 150€.
KO tehdas eli Krasnyj Oktjabrj = Punainen lokakuu. Onko nimi enne? Nythän on lokakuu
- Liitteet
-
- IMG_1346.png (388.71 KiB) Katsottu 795 kertaa
-
- IMG_1345.jpeg (333.03 KiB) Katsottu 795 kertaa
Re: Moottoripolkupyörä
Linkki vie 2-tahtimoottorisarjaan -> ei vissiin se haettu ratkaisu?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
No ei oo optimaalinen ratkaisu, mutta halpa ja asennusvalmis sarja.