Moottoripolkupyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 18 Loka 2023, 16:16

Tuosta tulee tosiaan ongelma, kun vaatii sähköavustukselta paljon.

Paljon ja paljon. Moottorini on 36v 250w. Akku 540wh josta suositellaan käytettäväksi 80%-20% alueella, eli 324wh ois järkevästi käytössä.
Hiekoitushiekattomalla asfaltilla ajelen peruslenkkini n.30km, menomatkat 2 tason avustuksella (90w) ja tulomatkat 3 tason avustuksella (140w). Tähän akku riittää. Aikaa menee noin 2h nesteen tankkaus ja tyhjennystaukoineen.
Hiekotetulla ja ehkä lumisella asfaltilla ajan mennessä 3 tason avustuksella (140w) ja tullessa 4 tason avustuksella (200w). Tähän ei enää 80%-20% riitä, mutta 100%-0% riittää juuri ja juuri. Aikaa menee noin 3h.
Soralla tai lumisella auraamattomalla pyörätiellä joutuu ajamaan suurimmalla 5 tason avustuksella (250w) ja jopa auttamaan mäkeen peukkukaasulla (piikkaa 450w). Tähän akku ei enää riitä millään.

Liikkeellelähdöissä käytän aina peukkukaasua, jolloin liikkeellelähtö helpottuu ja on aikaa asetella huonoa jalkaa polkimelle.

Eikä tuo 30km oo mikään matka. 100km pitäisi pystyä ajamaan huonommissakin olosuhteissa, että olisin tyytyväinen. 50cc polttomoottorilla tämä suoritus ei tuottanut minkäänlaista ongelmaa 35-vuotta sitten. Ei ollut rangeahdistusta.

Viimeksi muokannut Vilijami, 18 Loka 2023, 23:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nuo watit on siis näytön antamia watteja, enkä tiedä kuinka ne pitävät paikkaansa?
Täydellä akulla 2 tason 90w avustus tuntuu samalta kuin puolityhjällä akulla 3 tason 140w avustus.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei akun tarvis olla iso, kun lataaminen olisi nopeampaa. Sähköauton pikalataus 10%-->80% menee jopa puoleen tuntiin, ehkä allekin. Mutta kyllä polttoapumoottori voi nykytekniikalla olla parempi matkantekoon. Mopoajoista muistui mieleen ettei 2-tahtinen tuntsan kone juuri vakuuttanut kestävyydellään. Olisi ehkä järkevää ostaa toinen mosa varaosaksi mukaan jos pitemmälle retkelle meinaa?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei kai Tunturi Super Sportin moottoria saanut rikki millään, kunhan pysytteli 50cc pytyissä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.youtube.com/watch?v=SzouISFTHvM Tässä olisi oma juju . Tosin taitaa sivuta vähän kauenpaa . Kunhan nyt laitan , vaikka eihän tollasta moottoria mistään enään saa. :mrgreen: :mrgreen:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti:

Ei kai Tunturi Super Sportin moottoria saanut rikki millään, kunhan pysytteli 50cc pytyissä.

Eihän sitä malttanut olla viilaamatta... yleinen mielipide oli että kestävin mopon kone oli PV Suzukin, Mankin seuraavaksi paras. Virittämällä saa nekin rikki.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 18 Loka 2023, 20:03

Eikä tuo 30km oo mikään matka. 100km pitäisi pystyä ajamaan huonommissakin olosuhteissa, että olisin tyytyväinen. 50cc polttomoottorilla tämä suoritus ei tuottanut minkäänlaista ongelmaa 35-vuotta sitten. Ei ollut rangeahdistusta.

Onkos sinulla yhä sama heila kuin tuolloin ennen virallista mopoikää, kun tuollaista vakiolenkkiä ajelet. En minä ajele noin pitkiä matkoja huvikseni. Huvikseni ehkä parikymmentä yhteensä. Jos pitää noin pitkiä matkoja mennä, pitää olla jokin selvä syy. Harvoin nykyään on, kun heilatkin on nykyään (ja oikeastaan aina olleet) ihan lähellä. :oops:

Minusta tuollaiset 30 km suuntaansa matkat ovat erikoistilanteita, joita ajellaan vain muutaman kerran vuodessa. Ei sitä varten tarvitse pitäytyä akun äärimmäisen kestoiän rajoissa. Ei ne muutama ihan täyteen lataaminen sille akulle pahaa tee. Toisaalta voihan noita reissuja varten varata hieman enemmän aikaa ja polkea enemmän, jos välttämättä pitää noin kauas mennä -ja pahalla kelillä mennä autolla.

Tuohan se on ollut aina se ongelma, kun jokaiseen ajoneuvoon ja muuhun työkaluun pitää rohmuta resursseja sitä varten, että joskus saattaa tarvita. Niin kuin nyt vaikka nuo kaupunkimaasturiautot. Ikinä en ole kaupungissa nähnyt maastoauton ominaisuuksia vaatineita olosuhteita. Silti noita tuntuvat ihmiset tarvitsevan, vaikka vievät paljon polttoainetta ja näyttävät olevan hankalia parkkeerata asiallisesti. :mrgreen:

Kun tyytyy vähempään ja hieman joustaa vaatimuksistaan, muuttuu kaikki niin paljon helpommaksi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 18 Loka 2023, 21:42

https://www.youtube.com/watch?v=SzouISFTHvM Tässä olisi oma juju . Tosin taitaa sivuta vähän kauenpaa . Kunhan nyt laitan , vaikka eihän tollasta moottoria mistään enään saa. :mrgreen: :mrgreen:

Tuossahan on tosiaan ideaa. Se on radio-ohjattavissa käytettyjen nakutus-sytytteisten "dieselien" tekniikkaa. Ikävästi tuossa oli kitkapyörä-rengasveto, joka syö rengasta, eikä ole hyötysuhteeltaan kummoinen.

Etuna tuollaisessa on, että kun sen säätyvän puristussuhteen kanssa oppii pelaamaan, toimii tuollainen kuin junan vessa. Siinähän ei ole kaasuläppää, eikä mitään muutakaan kaasuttimen hienomekaniikkaa, vaan polttoainetta valutetaan kaasukahvalla säätyvällä venttiilillä imuputkeen.

Tuo antoi videolla vähän huonon kuvan, kun pyörällä ei ajettu. Ilman liikkuvan pyörän massaa tuon vauhtipyörä on niin pieni, ettei sen polttoainemäärän ja puristussuhteen säätöjä ehdi asettaa sopiviksi, kun moottori ryntää niin nopeasti kierroksille ja taas kohta sammuu.

Kätevähän tuo olisi myös siinä mielessä, ettei olisi huoltoasemista riippuvainen. Samasta kaupasta, josta käy kuskille polkupyörän polttoainetta, voi napata pullon rypsiöljyä polttoaineeksi. Rypsiöljyhän on luontoystävällinen polttoaine eikä vahingoita luontoa, jollei sitä mene syömään. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 18 Loka 2023, 22:58

Minusta tuollaiset 30 km suuntaansa matkat ovat erikoistilanteita, joita ajellaan vain muutaman kerran vuodessa.

Siis vakiolenkkini on yhteensä 30km, ei yhteen suuntaan. Meren rantaa myöden kauppatorille ja jokivartta pitkin takaisin. Tai toisinpäin.
Ajelen sen vaihtelevasti 30 ja 100 kerran väliltä vuodessa. Ja ihan huvikseen. No kesällä saatan uutta siikliä ostaa torilta.
Jos ja kun vakioreittini joskus kyllästyttää, niin siihen tulee helposti 10 tai 20km lisää.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti: 18 Loka 2023, 23:20
Nojanalle kirjoitti: 18 Loka 2023, 21:42

https://www.youtube.com/watch?v=SzouISFTHvM Tässä olisi oma juju . Tosin taitaa sivuta vähän kauenpaa . Kunhan nyt laitan , vaikka eihän tollasta moottoria mistään enään saa. :mrgreen: :mrgreen:

Tuossahan on tosiaan ideaa. Se on radio-ohjattavissa käytettyjen nakutus-sytytteisten "dieselien" tekniikkaa. Ikävästi tuossa oli kitkapyörä-rengasveto, joka syö rengasta, eikä ole hyötysuhteeltaan kummoinen.

Etuna tuollaisessa on, että kun sen säätyvän puristussuhteen kanssa oppii pelaamaan, toimii tuollainen kuin junan vessa. Siinähän ei ole kaasuläppää, eikä mitään muutakaan kaasuttimen hienomekaniikkaa, vaan polttoainetta valutetaan kaasukahvalla säätyvällä venttiilillä imuputkeen.

Tuo antoi videolla vähän huonon kuvan, kun pyörällä ei ajettu. Ilman liikkuvan pyörän massaa tuon vauhtipyörä on niin pieni, ettei sen polttoainemäärän ja puristussuhteen säätöjä ehdi asettaa sopiviksi, kun moottori ryntää niin nopeasti kierroksille ja taas kohta sammuu.

Kätevähän tuo olisi myös siinä mielessä, ettei olisi huoltoasemista riippuvainen. Samasta kaupasta, josta käy kuskille polkupyörän polttoainetta, voi napata pullon rypsiöljyä polttoaineeksi. Rypsiöljyhän on luontoystävällinen polttoaine eikä vahingoita luontoa, jollei sitä mene syömään. :wink:

Tässä lisää . https://www.youtube.com/watch?v=3U02jPPAme0

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 18 Loka 2023, 23:29
jori kirjoitti: 18 Loka 2023, 22:58

Minusta tuollaiset 30 km suuntaansa matkat ovat erikoistilanteita, joita ajellaan vain muutaman kerran vuodessa.

Siis vakiolenkkini on yhteensä 30km, ei yhteen suuntaan. Meren rantaa myöden kauppatorille ja jokivartta pitkin takaisin. Tai toisinpäin.
Ajelen sen vaihtelevasti 30 ja 100 kerran väliltä vuodessa. Ja ihan huvikseen. No kesällä saatan uutta siikliä ostaa torilta.
Jos ja kun vakioreittini joskus kyllästyttää, niin siihen tulee helposti 10 tai 20km lisää.

Niimpä. Näin erilaisia ovat ihmisten tarpeet. 60 km huviretki huonolla kelillä ei tulisi mieleeni kuuna päivänä. Vilijami kuitenkin varautuu tekemään sellaisen useita kertoja vuodessa. Ajelee nyt sähköavusteisellaan rantamaisemassa huolestunut ilme naamallaan peläten avustuksen loppuvan kesken. Huolestuminen on niin vakavaa, että mielessään on alkanut kangastella sähköavun korvaaminen polttomoottorilla. Vilijamin omissa mielikuvissa pyörässä leppoisasti putputtaa luotettava polttomoottori, joka rauhallisesti tuottaa alle kilowatin tehoja tarpeen mukaan kaasukahvasta kääntäen.

Todellisuus ei kuitenkaan ole näin auvoinen. Alle kilowatin moottoria on äärimmäisen vaikea toteuttaa hiljaisena putputtajana, joten lopputulos onkin kaikkea muuta. Sähköavun rangeahdistuksesta irti päästäkseen onkin oltava valmis uhraamaan rantatien äänimaisema ja täyttämään se perinteisellä mopon pärinällä.

Pienen polttomoottorin ongelmana ovat mittakaavalait; pinta-alojen, tilavuuksien ja tehojen suhteet toisiinsa. Moottorin teho tulee sen iskutilavuuden mukaan mutta lämpöhäviöt sylinterin pinta-alan mukaan. Lisäksi voiteluaineen toimintalämpötila rajoittaa käyttökelpoista tehoaluetta.

Jotta moottori toimisi hyvin ja taloudellisesti savuttamatta liikaa, pitää sylinterin seinämän lämpötila olla melko tiukoissa rajoissa siellä 200 asteen paikkeilla yläpäästään ja yli sata vielä alapäästäänkin. Moottorin yhden sylinterillisen polttoaine-ilmaseosta täytyy siis ensisijaisesti pitää moottorin lämpötila tuolla kapealla alueella ja mikä siitä jää yli, on mahdollista käyttää tehon ulosottoon.

Tässä on sama ongelma, kuin kaikissa lämpövoimakoneissa, jopa ydinvoimalassa. Tehon säätö muuttaa heti lämpötasapainoa, vaikuttaa voiteluun ja palamiseen ja häiritsee prosessia ja kuormittaa rakenteita. Mitä suurempi on sylinteripinta-ala suhteessa sylinteritilavuuteen, eli mitä pienempi moottori on kyseessä, sitä suurempi osuus polttoaineesta menee olosuhteiden luomiseen ja sitä vaikeampi nämä olosuhteet on ylläpitää eri kuormitusolosuhteissa. Pienet massat lämpiävät ja jäähtyvät liian nopeasti.

Pienoismoottorit toimivat kyllä kohtalaisesti, kunhan niitä käytetään suurilla kierrosluvuilla ja suurilla tehoilla, mutta tämä on hyvin aggressiivisen kuuloista pärinää, ei mitään rauhallista papatusta. Sopii hienosti radio-ohjattuihin lennokkeihin, muttei oikein mihinkään muuhun.

Pienitilavuuksiseen moottoriin tarvitaan suuri pinta-alateho, jotta päästään riittävän korkeaan lämpövirtaan sylinterin seinämän läpi, sillä vain tämän tuomat riittävän korkeat lämpötilaerot mahdollistavat riittävän lämpöstabiilin tilanteen. Pienellä iskutilavuudella ja suhteessa suurella pinta-alalla pitää moottoria käyttää kovalla teholla, jotta tuo stabiiliin lämpötalouteen johtava pinta-alateho saavutetaan. Siksi ei ole olemassa leppoisasti putputtavia pieniä polttomoottoreita.

Mielikuva rauhallisesti papattavasta moottorista ei toteudu muuten kuin valitsemalla tehontarpeeseen nähden aivan liian suuri moottorin iskutilavuus. Tämä kasvattaa moottorin painoa ja kokoa ja vaatii pyörältäkin enemmän. Matala kuormitusaste heikentää myös polttoainetaloutta. Lisäksi ongelmaksi muodostuu tehon rajoittaminen riittävän pieneksi, jopa poliisin vakuuttaminen pienestä tehosta.

Tai ehkä sittenkin on mahdollista tehdä pieniä tehoja taloudellisesti ja leppoisasti putputtavalla lämpövoimakoneella. Stirlingmoottorin lämpötalous on erilainen, koska sylinterin seinämiä huuhtova kaasu ei ole palokaasua, vaan lämmönvaihtimien kautta jäähtynyttä, eikä tästä syystä tarvita suurta jäähdytyslämpövirtaa. Ehkä tuollaisella ns. kuumailmakoneella olisi mahdollista toteuttaa kilowatin tehoinen leppoisasti putputtava moottori muutoinkin kuin laboratorio-olosuhteissa vakioteholla. Sekin etu tuosta Stirlingmoottorista olisi, että sitä voisi käyttää myös sillä rypsiöljyllä, jopa käpyjä ja risuja voisi käyttää tarpeen vaatiessa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei mulla tästä polttispyörästä oo tulossa mikään arkikäyttis. Ihan vaan pensalenkkarin nostalgiafiilistelypeli ja veilä kun ajoneuvo hipoo laillisuuden rajamaita, niin se lisää rebel-meininkiä. Jos pääsisi edes hetkeksi kymmenesosaan siitä 15-vuotiaan villistä vapauden tunteesta.

Suurin toivein odottelen solid state akun tai jonkin muun paremman akun tulemista, että sähköpyörän range saataisiin hyvälle tasolle.

Oisko 1kw kokoluokan stirlingmoottorille rakennusohjeita tai esimerkkiä?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Mielikuva rauhallisesti papattavasta moottorista ei toteudu muuten kuin valitsemalla tehontarpeeseen nähden aivan liian suuri moottorin iskutilavuus. Tämä kasvattaa moottorin painoa ja kokoa ja vaatii pyörältäkin enemmän. Matala kuormitusaste heikentää myös polttoainetaloutta. Lisäksi ongelmaksi muodostuu tehon rajoittaminen riittävän pieneksi, jopa poliisin vakuuttaminen pienestä tehosta...

Samoihin aatoksiin päädyin itsekin taannoin, kun polttomoottoria pyörittelin mielessäni apumoottoriksi. Polttoainetalous ei tosin pyörinyt tuolloin mielessä.

Matalan pyörimisnopeuden vääntömomenttia haettaessa mikään ei voita kuutiotuumia. Varsinkaan kun tässä kokoluokassa ei ole kauheasti näkynyt ahdettuja moottoreita Kuva.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tästä ymmärrettävissä, että nallen linkkaama Lohmann diesel ois taas tuotannossa? Tai sitä ainakin haaveillaan. Toki muussa tarkoituksessa kuin pyörässä.
https://www.practica.org/wp-content/upl ... rience.pdf

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Pitäisköhän rakentaa kinneri, jonka ulkonäössä vaikutteita Ifasta tai Trabantista -> sellaiseen kun kuuluisikin laittaa 2-tahtiapumoottori.
Idän ihme, lännen kauhu, perästä nousee sankka sauhu :lol: .

Vastaa Viestiin