Flevossa piti saippuoida fairyllä vanne ja kumi, että 55-406 Big Applen sai istumaan suoraan ja keskelle.
Ilmaa piti lisätä puolen barin välein ja käydä rullailemassa pihassa täyttöjen välissä.
Jostain syystä tämä oli tuskaisin pyöränrenkaan asettelu, mitä on itselleni sattunut.
Tikkurunkoinen talvipyörä
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Mikä lie nimeltään.
Hubbabubbaa varmaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Vilijami kirjoitti: ↑26 Loka 2023, 16:35Flevossa piti saippuoida fairyllä vanne ja kumi, että 55-406 Big Applen sai istumaan suoraan ja keskelle.
Ilmaa piti lisätä puolen barin välein ja käydä rullailemassa pihassa täyttöjen välissä.
Jostain syystä tämä oli tuskaisin pyöränrenkaan asettelu, mitä on itselleni sattunut.
Joo, ei ilman liukastetta kannata yrittää. Tässä asetteluhommassa pitää saippuan olla paksumpaa kuin päälle-, ja päältäpoispusaamisessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Oliko niin, että polkupyörien tubeless-litkut toimivat jotenkin huonommin sisurin sisällä? Litku ei pääse vuotamaan suoraan ulkoilmaan eikä kuivu?
Haaveena siis maksimaalinen sepelinkesto. Aiemmin puhuttiin niistä alhaisista paineista, mutta leveä rengas + kapea vanne rajoittaa sitä. Litkuista ei vielä ole kokemusta. Vanteita ei ole tarkoitettu sisurittomiksi, joten ensisijaisesti kiinnostaisi laittaa sisurin sisään litkua, joko tubeless-litkua tai tosiaan noita autojen paikkalitkuja. Niitä saa polkupyöräkoossakin (paljon kovemmalla litrahinnalla):
https://www.puuilo.fi/zefal-paikkausspray-100-ml
Tuolla sanotaan, ettei paikkaus kestä kauan vaan kumi pitäisi kuitenkin paikata. Onko tässä jokin ero verrattuna tubeless-litkuihin?
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Polkumies kirjoitti:...
https://www.puuilo.fi/zefal-paikkausspray-100-mlTuolla sanotaan, ettei paikkaus kestä kauan vaan kumi pitäisi kuitenkin paikata. Onko tässä jokin ero verrattuna tubeless-litkuihin?
Puuilon sivulla sanotaan:
"Korjaus ei ole pitkäkestoinen, sillä ruiskutettu tuote kuivuu muutamassa päivässä."
Tubeless-litkut säilyvät käyttökelpoisina kuukausia.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Sama homma varmaan autojen paikkalitkuissa, nekin kai väliaikainen ratkaisu. Jos litkua laimentaisi, kestäisi varmaan kauemmin nesteenä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Umpikumi?
Onko oikeasti sepelinkesto ongelma nuilla paremmilla renkailla? 6,90€ halpisrenkailla sepeli on läpi joka toisella ajokerralla.
Mulla taitaa olla vaan hyvä tuuri, mutta sepelillä en oo saanut puhkeamaan yhtään pistosuojattua Shwalbe-Continental osaston rengasta?
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Vilijami kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 15:21Umpikumi?
Onko oikeasti sepelinkesto ongelma nuilla paremmilla renkailla? 6,90€ halpisrenkailla sepeli on läpi joka toisella ajokerralla.
Mulla taitaa olla vaan hyvä tuuri, mutta sepelillä en oo saanut puhkeamaan yhtään pistosuojattua Shwalbe-Continental osaston rengasta?
Kyllä minulla ainakin on mennyt contia ja schwalbea puhki, välillä kerran vuodessa ja joskus kolme kertaa yhdellä lenkillä. Soitin kotoa kyydin itselle ja pyörälle, kaljakaupan kautta saunaa lämmittämään.
Oli kyllä todella mukava yllätys kun pari viikkoa sitten tuli syksyn ensimmäinen liukas aamu. Ensinnäkin kaikki kelvit oli hiekoitettu työmatkan varrella. Toisekseen siihen hommaan oli käytetty ihan perinteistä santaa, eikä renkaantappajasepeliä. Teki mieli halata talvikunnossapidosta vastaavaa virkamiestä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Pökö kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 15:28Vilijami kirjoitti: ↑27 Loka 2023, 15:21Umpikumi?
Onko oikeasti sepelinkesto ongelma nuilla paremmilla renkailla? 6,90€ halpisrenkailla sepeli on läpi joka toisella ajokerralla.
Mulla taitaa olla vaan hyvä tuuri, mutta sepelillä en oo saanut puhkeamaan yhtään pistosuojattua Shwalbe-Continental osaston rengasta?Kyllä minulla ainakin on mennyt contia ja schwalbea puhki, välillä kerran vuodessa ja joskus kolme kertaa yhdellä lenkillä. Soitin kotoa kyydin itselle ja pyörälle, kaljakaupan kautta saunaa lämmittämään.
Oli kyllä todella mukava yllätys kun pari viikkoa sitten tuli syksyn ensimmäinen liukas aamu. Ensinnäkin kaikki kelvit oli hiekoitettu työmatkan varrella. Toisekseen siihen hommaan oli käytetty ihan perinteistä santaa, eikä renkaantappajasepeliä. Teki mieli halata talvikunnossapidosta vastaavaa virkamiestä.
Tuo viimeinen lause pani tarkastamaan, minkä kunnan virkamiestä kehuttiin. Ei kuitenkaan selvinnyt, koska (Pököltä ja monelta muultakin uudemmalta) Nojapyöräfoorumilaiselta puuttuu paikkakunta nimimerkin profiilitiedoista. Se ei ole yhdentekevä tieto, vaikka näin helposti erehtyy luulemaan.
Sivun oikeassa yläreunassa sijaitsevan nimimerkkisi alta löytyy valikko. Sieltä "Omat asetukset" ja niistä "Profiili" välilehti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tarvitsen hiljaisemman laturin. Tämän tuuletin pitää kamalaa hurinaa, vaikka tehoa on vain 100W. Onkohan sellaisia latureita, joista saisi eri jännitteitä eri vehkeille erilaisilla liittimillä ja joilla voisi purkaakin akun? Ja jos voisi virtaakin säätää: nopean latauksen tarpeessa isommalla virralla.
Niin kaikkea varmasti on, mutta kohtuullisella hinnalla etsin.
Tämän pyörän akku on 48V.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Mistä tietää, että ketju on kulunut liikaa? Napavaihteen kanssa en ole pitänyt mitään 0,5% tai 0,75% vaihdon rajana, koska se ei vaikuta vaihteiden toimintaan, vaihto-osat ovat halpoja ja kaiken lisäksi tässä pyörässä oli jo valmiiksi kulutetut rattaat, mutta lopultahan ketju katkeaa. Voiko sitä ennustaa vai pitääkö kantaa varaketjua mukana?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Ketju alkaa häiritsevästi raplattamaan venyessään, ku ei passaa enää hampaille. Yhtäkkinen katkeaminen kulumisen johdosta on kyllä harvinaisempaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Polkumies kirjoitti: ↑08 Marras 2023, 21:16Mistä tietää, että ketju on kulunut liikaa? Napavaihteen kanssa en ole pitänyt mitään 0,5% tai 0,75% vaihdon rajana, koska se ei vaikuta vaihteiden toimintaan, vaihto-osat ovat halpoja ja kaiken lisäksi tässä pyörässä oli jo valmiiksi kulutetut rattaat, mutta lopultahan ketju katkeaa. Voiko sitä ennustaa vai pitääkö kantaa varaketjua mukana?
Napavaihteen ketju kestääkin 1% venymän. Mitä kapeampi ketju, sitä tärkeämpää on, ettei aja liikaa venyneellä ketjulla.
Venyneellä ketjulla ajaminen ei ole uhka ketjulle, vaan rattaille. Eniten käytettyjen ketjupyörien hampaat kuluvat loivemmiksi, kun venynyt ketju kuluttaa niitä lähempää hampaiden kärkiä. Lopulta ketju pomppaa hampaiden yli. Leveää ketjua käyttävien ketjupyörien hampaat ovat leveämmät ja ketjun rullien pintapaine pienempi. Siksi ketjupyörä kestää paremmin ajamista venyneellä ketjulla.
Ei se ketju yleensä venymällä katkea. Jos aivan tolkuttoman pitkään venyttelee ketjua, ne lakkaavat toimimasta takarattaalla ketjun hyppiessä hampaiden yli kovemmin polkaistessa. Ongelma ei siis ole yleensä ketjun kestäminen, vaan takarattaan.
Ketjun venymisen näkee helposti venyttämällä ketjua kampirattaan päällä pois päin vetävästä pyörästä. Tässä kuvassa ketju ei ole vielä liikaa venynyt. Kun ketju on venynyt, tulee tuolla lailla venyttäen näkyviin lähes koko hammas. Tämä on tällainen pikatesti, joka kyllä näyttää hyvin venymän, mutta vaatii hieman kokemusta tuloksen tulkinnassa. Jos eturatas on jo kovin kulunut, ketju nousee enemmän.
Tässä vielä video, jossa esitellään muita menenetelmiä ketjun kuluman tulkitsemiseksi.
https://www.parktool.com/en-us/blog/rep ... -a-bicycle
PS. Nyt vasta videolta äkkäsin, miksi myydään tuumajakoisia mittanauhoja ja mittaviivaimia. No tietenkin pyörän ketjujen venymän tunnistamiseen. Tavallisella metriperustaisella mitalla se on paljon hankalampaa, kun pitää osata kerto- ja jakolaskua.
Pyörän ketju on puolen tuuman jaolla. Tuumamitassa puolen tuuman jako löytyy helposti ja sopiva tarkastelupituus on valittavissa mistä tahansa kohdasta laskematta lenkkien määrää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Kerran tuli vastaan sivulatasta katkennut ketju, joka oli syöpynyt suolan ansiosta poikki. Sellaista kulumaa ei voikaan oikein mitata eikä se näy venymässä. Katkeaa vain lopulta.
Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Tekisi mieli virittää tähän lisää valoja. Moottorin omasta valoliittimestä tulee vain 6V 0,5A. Ottaisin akusta suoraan 48V ja tällaisen dc-dc-jännitteenmuuntimen kautta 12V ja mallista riippuen 5-20A. Sitten voisi käyttää helposti kaikenlaisia 12V valoja.
https://a.aliexpress.com/_mM0aGrI
En ymmärrä juuri mitään sähköstä. Voinko laittaa 12V 20A ulostuloon mitä vain 12-volttista esim lediä, vai onko tuo suuri virta ongelma?