Våhän ketjuvälitysten hyötysuhteesta juttua tekniikanmaailmassa.
https://tekniikanmaailma.fi/maastopyora ... ttaa-sita/
Referoituna;
suositeltiin mahdollisimman suoraa ketjulinjaa kovilla ketjujännityksillä, eli käytännössä pienillä vaihteilla.
Mä kun jo haaveilin että joku olisi kehittänyt oikeasti jotakin uutta
..periaattessa..hmm.. Nykyään kun suositaan yhtä eturatasta ja leveää takapakkaa, niin sivuttain spoooreilla liukuva eturatashan olisi ratkaisu ketjun vinovedon aiheuttamaan voimansiirron huonoon hyötysuhteeseen.
Eikö?
Parikin senttiä kun eturatas liukuisi sivuun ketjun vetämänä, tekisi se pahimmille vinovedoille ihmeeen hyvää.
Vielä parempi ratkaisu olisi tieysti hankkia nojapyörä, mutta mahdottomia on turha haaveilla!